دکتر حداد عادل در مراسم سالروز شهادت آوینی:
آوینی شجاعت وداع با گذشته را داشت
هنوز هم در سینما مساله و مشکل داریم
مراسم هجدهمین سالروز شهادت سید مرتضی آوینی، ۲۰ فروردین ماه به همت موسسهی فرهنگی «روایت فتح» در تالار بزرگ کشور برگزار شد.
در این مراسم، دکتر حداد عادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:در ۱۸ سالی که از شهادت این هنرمند گذشت، این نخستین بار است که من در ارتباط با او صحبت میکنم، چرا که شناخت من نسبت به ایشان دورادور بوده و خیلی با ایشان کار نکرده و حشر و نشر نداشتم.
وی با بیان اینکه مرتضی آوینی را بیشتر از طریق برنامههایش در تلویزیون و مقالاتی که از او خوانده است،میشناسد، یاد آور شد: وقتی که «وایت فتح» را میدیدم، حس میکردم که چند سر و گردن بالاتر از کارهای هنری است که در آن زمان در ارتباط با جبهه و جنگ ساخته میشد. هم متن این برنامه بسیار ادیبانه بود و در کنار آن صدای نرم، گوش آشنا و صمیمی که خود موسیقی نجیبی داشت باعث میشد که حتی اگر کسی چشمش هم به تلویزیون نبود با شنیدن این صدا حال و هوای جبهه را در ذهن تداعی کند.
دکتر حداد عادل با بیان اینکه آوینی پلی میان هنر و فلسفه زده بود، تصریح کرد: هنوز مدعی نیستم که آوینی را میشناسم و خود معترفم که او را نمیشناسم. اما باید بگویم که ما بعد از پیروزی انقلاب با مقولهی هنر مشکل داشتیم و این مشکل به قبل از انقلاب برمیگشت.
نمایندهی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مشکل ما با سینما به قبل از انقلاب برمیگردد. هنر قبل از انقلاب هنری نبود که متدینین، اجازهی پرداختن به آن را به خود بدهند. هنرهای آن زمان به گونهای بود که متدینین به سراغ آنها نمیرفتند اما بعد از انقلاب ما به همهی هنرها نیاز داشتیم. چند روز پس از انقلاب، شهید مطهری به من گفت که به صدا و سیما بروم. آن هم منی که پیش از انقلاب نه خود و نه اقوامم هیچ یک تلویزیون هم نداشتیم و اصلا پای تلویزیون نمینشستیم. حال میبایست من خود تلویزیون را اداره میکردم و تازه آن جا بود که فهمیدم تلویزیون مانند جانور بزرگی است که هرچه کار میکنیم سیر نمیشود.
وی در ادامه عنوان کرد: در زمان پیش از انقلاب اگر خانوادهی متدینی متوجه میشد که جوانش عصر روز جمعه به سینما رفته است عزا میگرفت. اما پس از انقلاب، سینما به دست همین جماعت متدین افتاد و لازم بود که آنها خود سینما را ایجاد کنند. آن هم سینمایی که جذابترین، فنیترین و فریبندهترین هنر غربیها محسوب میشد. به هر حال پس از انقلاب ما نمیتوانستیم دست روی دست بگذاریم. هنوز سینما در تمام جهان مانند سیل ویرانگری است که از سمت غرب به شرق روان است. تلویزیونها و فضای مجازی هم اکنون در خدمت این هنر قرار گرفتهاند.
دکتر حداد عادل در عین حال به کارکرد سینمای غرب اشاره کرد و گفت: سینما در غرب با ارایهی یک زندگی کاذب و ایجاد بستری از تخیل سعی میکند که زندگی واقعی مردم جامعه را به سمت آن زندگی کاذب سوق بدهد. این واقعیت تمامنمای سینمای غرب است. سینمایی که رایج است و تودهی مردم را جذب میکند و مدام بحث آمار فروش آن مطرح میشود. اگر دقت کنیم به خوبی درمییابیم که این سینما آمیزهای از شهوت و خشونت که هردو اموری حیوانی هستند محسوب میشود که با تبلیغات بسیار به مخاطب ارایه میشود. حال در نظر بگیرید که در چنین فضایی فردی دوربینی که وسیلهی فیلمسازی است را در خدمت نوع دیگری از سینما قرار دهد و نمونهای پاک، والا و متعالی از آن را ارایه کند.
وی ادامه داد: در روزگاری که آنقدر جبهه و جنگ حواسها را پرت کرده بود که کسی حواسش به این حرفها نبود، این توجه شهید آوینی به بحث ثبت تصویری جنگ، اهمیت بسیار زیادی داشت و هنر مهم و بزرگ او این بود که به خوبی فهمیده بود پشت سر سینمای رایج غرب یک جهانبینی نهفته است. در واقع آوینی نوعی خودآگاهی پیدا کرده بود و از ظاهر سینما به باطن آن راه یافته بود. او میدانست که فرد با این سینما قصد دارد چه مفاهیمی را بیان و چه اقداماتی را انجام دهد و درک همین مطلب نکتهای است که از همهی فعالیتهای دیگر آوینی اهمیت بیشتری داشته است. امروز لازم است که در دانشگاههای ما توجه شود که پشت علوم و به ویژه علوم انسانی غربی چه فلسفهای نهفته است. اکنون باید این مساله درک شود و بعد از آن برای آن راه حلی پیدا کنیم.
دکتر حداد عادل جنبهی فلسفی کارهای شهید آوینی، توجه او به زبان فارسی، قوت او در نگارش و ساده و عمیقنویسی او را از جمله ویژگیهای مهم آثار آوینی برشمرد و افزود: در کنار تمام این موارد شخصیت آوینی هم یک نکتهی مهم داشت و آن شجاعت این هنرمند بود. او شجاعت وداع با گذشته را داشت و به راحتی با گذشتهای که باید با آن وداع میکرد، خداحافظی کرد. من به یاد دارم که در دورهی دانشجویی تقریبا همزمان با هم در دانشگاه تهران تحصیل میکردیم. در آن زمان دانشکده هنرهای زیبا فضای دیگری داشت که البته هنوز هم همینطور است اما در همان زمان شهید آوینی جلوی کافه تریای این دانشگاه شعرهای نو میخواند و حرفهای فیلسوفانه مطرح میکرد اما همین فرد آن قدر شجاعت داشت که پس از انقلاب و درک امام (ره)،بسیار صادقانه، عمیق و باایمان پا به صحنه گذاشت و ۲۰ سال پیش حرفهایی را زد که خیلیها و حتی شاید خود بنده هنوز جسارت بیان صریح آنها را نداشته باشیم.
وی ادامه داد: در واقع در شخصیت آوینی نوعی عرفان و اخلاق در هم آمیخته وجود داشت و او این موارد را جانمایهی غربیترین هنر روز کرد و در این میان در حد بحثهای نظری هم محدود نشد و برای ساخت فیلمهایش به دل جبهه و وسط خون و آتش رفت.
دکتر حداد عادل در بخش دیگری از صحبتهای خود در این مراسم به جنبشهای جدید کشورهای مسلمان اشاره کرد و افزود:امروز دولتهای غربی با این سازمانهای عجیب و پر زرق و برقی که مدعی مبارزه با خشونت و تروریسم هستند، در برابر کشورهای مسلمان چه می کنند؟ مردمی که با الهام از انقلاب ما بپا خاستهاند و شهید میدهند. اکنون چندین ماه است که این نهضتها شروع شدهاند اما آیا در تمام این مدت و در تمام این کشورها یک نفر مانند ندا آقاسلطان وجود نداشته است؟!
دکتر حداد عادل ادامه داد: ما که نفهمیدیم او چگونه کشته شد، اما ببینید اکنون چگونه در دنیا بر سر این موضوع سر و صدا راه انداختهاند. از میان این همه آدم که در این کشورها کشته شدهاند آیا واقعا یک نفر نبود که به قول آنها مانند ندا آقاسلطان مظلوم کشته شده باشد؟ پس داستان چیست؟ این موضوعی است که باید جوان دانشگاهی امروز ما به آن توجه داشته باشد. امروزه با این مشخصات درک غرب و اهداف آن بسیار آسانتر از ۵۰ سال پیش است، اما باز هم جای تعجب دارد که هنوز عدهای متوجه این موضوع نیستند.
وی همچنین عنوان کرد: قشرهای مختلف مردم و اجتماع ما هریک الگو و اسوهی خاص خود را در انقلاب داشتند و در این میان شهید آوینی الگوی جماعت دانشجو و جوانی است که اهل ذوق و هنر هستند. در واقع آوینی مانند حجتی است که از سوی خدا فرستاده شده است.
دکتر حداد عادل یادآور شد:چند ماه قبل از شهادت مرتضی آوینی، سفری به تاجیکستان داشتیم که در آن سفر دورادور با یکدیگر آشنا شدیم، اما فرصت نشد که بنشینیم و با هم صحبت کنیم. چندی پس از آن یکی از دوستان مشترک خبر از ایشان داد و در مراسم تشییع او با اوجی از جمعیت و احترام بسیار مواجه شدیم.
دکتر حداد عادل در ادامهی صحبتهای خود بار دیگر به وضعیت سینمای ایران پرداخت و افزود: ما هنوز هم در سینما مساله و مشکل داریم و من به صراحت این موضوع را میگویم. البته نمیخواهم تلاش کارگردانان و فیلمسازان متعددی که به وجودشان افتخار میکنیم را نادیده بگیرم اما واقعیت این است که روال اصلی سینمای ما هنوز دست آنها نیست.
وی در عین حال گفت:ما هنوز نمیدانیم که چرا برخی فیلمها به نمایش درمیآیند و اصلا چرا برخی از آنها ساخته شده و چند صد میلیون تومان از پول بیتالمال به ساخت آنها اختصاص پیدا کرده است؟! ما واقعا نمیدانیم اگر دو یا سه سال پیش فیلمی را به هر دلیل متوقف کردهاند، چرا اکنون باید آن فیلم اجازهی نمایش بگیرد؟ در این میان هیچکس هم نیست که پاسخ سوالات ما را بدهد و اینها همه مساله است. شما فکر میکنید بیدلیل مقام معظم رهبری با این همه مشغله و دغدغه، کارگردانان را دعوت کرده و به صحبت با آنها مینشیند. تازه بخشی از این دیدارها را همگان خبر دارند و به غیر از آنچه که همه میدانند، دیدارهای دیگری هم بوده است؛ چرا که مقام معظم رهبری خبر دارند که در این حوزه چه میگذرد.
دکتر حداد عادل در پایان صحبتهایش با اشاره به جمعیتی که در تالار وزارت کشور حضور داشتند عنوان کرد: وقتی چنین تالار بزرگی ۹۰ درصد صندلیهایش با نام آوینی پر میشوند، مایهی امیدواری است و نشان میدهد که نام و فکر این شهید بزرگوار چراغی برای آینده است. من امیدوارم آوینی با شهادتش چراغ راه ما در عرصهی هنر و بهخصوص سینما شده باشد و همچنان این چراغ روشن بماند.