تاریخ انتشار: 21 آبان 1399

مطالعات نظری دربارۀ انقلاب اسلامی باید شکل دانشگاهی بگیرد

جلسه ۱۸۶ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا با دستور بررسی سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته “جامعه شناسی انقلاب برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حداد عادل طی سخنانی گفت: انقلاب اسلامی یک واقعیت انکارناپذیر است و بعد از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی این فرصت بسیار مناسبی است که مطالعات نظری این واقعیت اجتماعی، شکل دانشگاهی به خود گیرد.

وی با تاکید بر این نکته که اصل این برنامه ضروری و مفید است گفت: آنچه در این برنامه مبارک است این است، که بالاخره مباحث مربوط به انقلاب از سطح روزنامه و سخنرانی‌های معمولی خارج و در قالب درس‌های دانشگاهی و نقدپذیر تبلور پیدا می‌کند.

دکتر حداد عادل با بیان اینکه موضوع رشته جامعه شناسی انقلاب اخص از انقلاب است اضافه کرد: در این رشته، انقلاب را از تمام جهات و جوانب نباید در نظر گرفت و بررسی تمام ابعاد انقلاب در عنوان این رشته که جامعه شناسی انقلاب است جا نمی‌گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه واکنش‌ها درون جهان اسلام به مسئله انقلاب اسلامی متفاوت است ادامه داد: دنیای اسلام در برابر انقلاب اسلامی به نحوی غافلگیر شد و به این غافلگیری دو نوع واکنش داشت یک واکنش رد و منفی و دیگری واکنش افراطی نظیر طالبان و داعش و…

رییس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی تصریح کرد: از دوره رنسانس به این طرف دنیای غرب در مسیر سکولار شدن حرکت کرد و انقلاب اسلامی بیشترین مخالفت را با سکولاریسم داشت و در مقابل آن موضع گرفت، بنابراین لازم است در سرفصل‌های دروس این رشته، رابطه بین انقلاب اسلامی با سکولاریسم که بزرگترین چالش موجود حال حاضر نیز است بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است، پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضا، کلیات و جزئیات سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته “جامعه شناسی انقلاب” در مقطع دکترا به تصویب رسید.

https://haddadadel.ir/news/998-11-2020

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.