تاریخ انتشار: 9 بهمن 1389

درک حکومتی از دین رکن جهان بینی و شخصیت فکری امام و رهبری

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امام و رهبری از اسلام درک حکومتی داشتند و در واقع رکن جهان بینی و شخصیت فکری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری داشتن فهم حکومتی از اسلام است.

دکتر حداد عادل پنج‌شنبه در همایش نقش انقلاب اسلامی در بیداری ملت‌ها در مدرسه حجتیه قم با بیان اینکه اهمیت انقلاب اسلامی روز به روز دردنیا بیشتر می‌شود تصریح کرد: امروز درجهان اسلام وعرب چه غوغایی برپاست و انقلاب الهام بخش ملت‌ها شده و آثار انقلاب در مصر و تونس قابل مشاهده است.

 

وی با بیان اینکه وجود و بقاء انقلاب اسلامی مدیون نقش رهبری انقلاب است اظهار داشت: انقلاب درختی است که ریشه آن اسلام، تنه آن رهبری و میوه و شاخه آن مردم هستند و رهبری و ولایت است که مردم را به اسلام متصل می‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به ویژگی‌های فکری و شخصیتی امام و رهبری ابراز داشت: امام و رهبری از اسلام درک حکومتی داشتند و در واقع رکن جهان بینی و شخصیت فکری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری داشتن فهم حکومتی از اسلام است.

وی اضافه کرد: امروز دعوای اصلی میان ما با دنیای مخالف انقلاب در همین موضوع است که آنها با پذیرش سکولاریسم می‌ گویند دین از اجتماع جدا است.

دکتر حداد عادل تصریح کرد: سکولاریسم مدعی مخالفت با دین نیست بلکه می‌گوید دین امری اخلاقی، فردی و شخصی است و به مسایل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و… کاری ندارد؛ غربی‌ها چنین اسلامی را ترویج می‌کنند اما امام به ما آموخت که دین در عین اینکه فردی است در امور اجتماعی، سیاسی و… نیز دخالت دارد.

وی خاطرنشان کرد: درک درست و صحیح از مفهوم امامت و ولایت از دیگر ویژگی‌های فکری امام و رهبری است؛ امام و رهبری ولایت را تنها در محبت قلبی خلاصه نمی‌دانستند اگرچه عواطف نسبت به رهبری و ولایت بسیار خوب است اما جایگاه ولایت بسیار بالا‌تر از آن است که در همین عواطف و محبت خلاصه شود بلکه باید ما را به رهبری سیاسی معطوف کند.

دکتر حداد عادل اضافه کرد: امام انقلاب اسلامی را تنها برای ادای تکلیف انجام داد و هیچ شائبه شهرت طلبی و مقام و ثروت و… نداشت و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همین گونه است.

وی با اشاره به ساده زیستی امام و رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: این ساده زیستی را با زندگی سران کشورهای اسلامی مقایسه کنید. این سران هر کدام چندین کاخ دارند و داخل آن کاخ‌ها چه خبر است و دستشان در استفاده از بیت المال باز است اما امام خمینی(ره) وقتی رحلت کردند اموالشان از زمانی که رهبر شدند کمتر بود.

وی با اشاره به خاطراتی از زندگی رهبر معظم انقلاب ادامه داد: وقتی قرار شد میان خانواده ما و خانوده ایشان وصلتی صورت بگیرد من خدمت ایشان رسیدم وایشان فرمودندکه آقای حداد خانواده ما وفرزندانم از دنیا هیچ ندارند واز ابتدا هم همین طور زندگی کرده‌ایم و الان به جز کتابهای من اگر همه اسباب و وسایل منزل را جمع کنید به اندازه یک وانت بار می‌شود.

وی افزود: این زندگی رهبری است و بنده در ۱۳ سالی که با خانواده ایشان وصلت کرده‌ام صحت سخنان ایشان را از نزدیک دیده‌ام و ایشان در عین بی‌اعتنایی به دنیا صددرصد مشتغل به اصلاح وضعیت مردم هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، آشنایی با دنیای معاصر را یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی امام و رهبری برشمرد و ابراز داشت: امام و رهبر معظم انقلاب با دنیای معاصر خود آشنا بودند؛ ایشان مطالعات زیادی درباره کشورهای دیگر، جریانات فکری کشور‌ها و حتی ادبیات و رمان‌های نویسندگان دیگر کشور‌ها دارند و اوضاع دنیای معاصر را می‌شناسند.

وی ادامه داد: طلاب جوان نباید فقط به درسهای اختصاصی حوزه اکتفا کنند و باید از شخصیت رهبری در دوران معاصر الگو بگیرند که به نظر من ایشان عالم شاخص دوران معاصر است.

دکتر حداد عادل دشمن‌شناسی و جدایی قائل شدن میان موضوعات اصلی و فرعی را از دیگر خردمندی‌ها و ویژگی‌های امام و رهبر معظم انقلاب برشمرد و تأکید کرد: امام و رهبری میوه و ثمره حوزه علمیه بودند به همین دلیل حوزه و مراجع که چنین میوه‌هایی دارند باید همواره مورد احترام باشند.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) و امروز رهبر معظم انقلاب، مسئله اصلی امروز جهان اسلام را آمریکا و اسرائیل می‌دانستند نه دعوای میان شیعه و سنی که دشمن درصدد ترویج آن است.

وی تأکید کرد: همه باید درحفظ شئون و حرمت مرجعیت و فقها و علما و روحانیت مراقبت کنند‌‌ همان طور که در سیره و سنت امام خمینی (ره) و رهبری وجود داشته و دارد.

https://haddadadel.ir/news/96-29-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.