تاریخ انتشار: 4 بهمن 1389

احیای وقف بدون همکاری رسانه‌ها ممکن نیست

دکتر حداد عادل: احیای وقف بدون همکاری رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی صحیح مطبوعات ممکن نیست، از این‌رو رسانه‌ها باید به این نوع امور توجه بیشتری داشته باشند.

دکتر حداد عادل روز یکشنبه در دومین همایش وقف و رسانه اظهار داشت: شوق به جنجال‌آفرینی در رسانه‌ها بیشتر از اشتیاق به حل مسائل است و برخی تلقی‌شان از رسانه، مساله‌سازی و ایجاد شهرت است. این در حالی است که رسانه‌ها باید از فرصت به دست آمده برای اطلاع‌رسانی صحیح در زمینه‌های مختلف از جمله وقف استفاده کنند. وی ادامه داد: رسانه‌ها باید دلایل بی‌توجهی مردم به وقف را مورد بررسی قرار داده و این سوال را جویا شوند که چرا اشتیاق و توجه مردم به وقف در حد انتظار نیست.
دکتر حداد عادل تصریح کرد که وقف کردن آسان است اما موقوف داری و اداره وقف کار مشکلی است.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: تعداد موقوفاتی که در طول تاریخ از بین رفته دهها برابر موقوفاتی است که اکنون بر جای مانده که باید علت این امر مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امروز از بسیاری از موقوفات مهم چیزی جز یک عبارت در کتاب‌ها و اسناد باقی نمانده است، خاطرنشان کرد باید سازوکاری طراحی شود که این نگرانی برطرف شود و وظیفه اصلی سازمان اوقاف این است که علل و اسباب از بین رفتن موقوفات را پیدا کند.

دکتر حداد عادل با بیان اینکه بدون شک یکی از دلایل مهم از بین رفتن موقوفات بی‌دینی و بی‌ایمانی حکومت‌های قبلی و بی‌توجهی به مسائل شرعی است، اظهار داشت: برخی از مشکلات اداره موقوفات ناشی از پیچیدگی، تنوع و تعدد شیوه‌های وقف است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه باید راهنمایی‌های حقوقی و فقهی را برای کسانی که می‌خواهند اموال خود را وقف کنند، ارایه دهد تا اداره موقوفات در آینده آسان شود.

وی وقف را وسیله‌ای برای ماندگاری حقیقی و الهی دانست و گفت: هرکس که نگران نیستی و فنا است باید با وقف این نگرانی را به صورت حقیقی علاج و جبران کند.

دکتر حداد عادل با بیان اینکه وقف اتصال دستاورد پیشینیان به آیندگان است، اظهار داشت: در هر دوره‌ای مردم نسبت به روزگارشان همان حالی را داشته‌اند که ما اکنون نسبت به روزگار خود داریم.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: اگر سازوکاری باشد که نتایج مثبت تلاش‌های انسان ماندگار شود، جامعه رشد و گسترش پیدا می‌کند که وقف یکی از این سازوکارها است.

وی بیان داشت: هر وقفی یک قنات است که امکانات را برای باقیات و صالحات فراهم می‌سازد.

دکتر حداد عادل با بیان اینکه وقف رکنی از ارکان تمدن اسلامی است، تصریح کرد که تمدن اسلامی بدون وقف قابل فهم نیست، البته باید در نظر داشت که وقف خواست تمدن اسلامی نیست و در ادیان مختلف وجود داشته است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در جامعه ما بسیاری از سنت‌های اسلامی از جمله عزاداری سیدالشهدا (ع) که کانون جوشان آگاهی و تحرک است، با سنت وقف زنده مانده است و در حقیقت وقف پشتیبان اقتصادی هر اندیشه خیر است.

وی تصریح کرد که اندیشه خیر بدون سرمایه اقتصادی ماندگار نمی‌شود و وقف این تضمین را دارد که این سرمایه ماندگار شود.

دکتر حداد عادل خاطرنشان کرد: اگر وقف در جامعه ما احیا شود، از باری که بر دوش دولت‌ها گذاشته شده، کاسته خواهد شد.
دومین همایش وقف و رسانه اکنون با حضور مدیران ارشد رسانه‌ها و خبرنگاران در سازمان اوقاف و امور خیریه در حال برگزاری است.

https://haddadadel.ir/news/95-24-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.