تاریخ انتشار: 19 دی 1391

نطق دکتر حداد عادل در صحن علنی مجلس ـ ۱۹ دیماه ۱۳۹۱

بسم الله الرحمن الرحیم

نمایندگان محترم، ملت شریف ایران

در ایامی که در میانۀ اربعین حسینی و رحلت پیامبر گرامی و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهم السلام واقع شده سخن را با سلام و درود به پیشگاه آن بزرگواران آغاز می‌کنم. یاد قیام نوزدهم دی‌ماه هزار و سیصد و پنجاه و شش مردم قم را گرامی می‌دارم و به روان شهدای آن قیام بجا و بهنگام و تأثیرگذار درود می‌فرستم.

چون این اولین بار است که بعد از گشایش مجلس نهم فرصت نطق پیدا می‌کنم وظیفۀ خود می‌دانم از مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر که با رأی بالا اعتماد خود را به اینجانب ابراز داشتند تشکر کنم. امیدوارم بتوانم به وظیفۀ خود عمل کرده و امانت‌دار مردم باشم.

انقلاب اسلامی در پیشرفت و تکامل سی و چهار سالۀ خود، به صورت الگوئی برای جهان اسلام درآمده است. بیداری اسلامی نشانۀ قدرت نرم افزاری انقلاب اسلامی ایران و نشانۀ آن است که سخن امام راحل و منطق ملت مسلمان ایران در عالم اسلام شنیده و پذیرفته شده است. طبیعی است که دشمنان انقلاب، با مشاهده قوت انقلاب و وسعت میدان تأثیر آن، بر دشمنی خود می‌افزایند. آخرین توطئۀ آنان تحریم اقتصادی است. با تحریم اقتصادی می‌باید از طریق مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی مقابله کرد. تبدیل اقتصاد کنونی به اقتصاد مقاومتی می‌تواند از برکات تحریم اقتصادی باشد و یک فرصت محسوب شود، به شرط آنکه رهنمود مقام معظم رهبری را در باب «اقتصاد مقاومتی» جدی بگیریم و دست به دست هم دهیم و کار کنیم. پیداست که دشمنان، چنانکه خود بارها به صراحت گفته‌اند، تحریم اقتصادی را مقدمۀ بحران سیاسی قرار داده‌اند و می‌خواهند ایران دچار آشوب شود. مردم ما، البته با بصیرت‌اند و فریاد «هیهات مناّ الذله» آنان در عزای حسینی در گوش جهانیان طنین افکنده است. وظیفۀ حکومت، اعم از دولت و مجلس و قوه قضائیه در این زمان، مدیریت درست و هماهنگ است. چنین است که رهبری هشدار می‌دهند که از تنش زائی و «سروصداهای کم فایده» بپرهیزید. دشمن می‌خواهد فشار اقتصادی را با بحران سیاسی توأم و تکمیل کند. ما باید بهوش باشیم و در دام او نیفتیم و در زمین دشمن بازی نکنیم. منازعه و کشمکش در داخل کشور، عزت و اقتدار سیاسی ما را از میان می‌برد و این همان چیزی است که مستکبران عالم و مخالفان بیداری اسلامی در پی آنند تا جمهوری اسلامی الگوی دیگران نشود.

جمعی از نمایندگان مجلس که در قالب «فراکسیون اصولگرایان» فعالیت می‌کنند، حفظ وحدت و رعایت ادب و متانت و پرهیز از تنش‌آفرینی را وظیفۀ خود می‌دانند. ما سعی خواهیم کرد در عین «رقابت»، «رفاقت» داشته باشیم. اگر گاهی سخنی از سر بی مهری می‌شنویم که «تهمت و طعنه‌ای با خود دارد تحمل می‌کنیم، اما سعی می‌کنیم مقابله به مثل نکنیم.» کوشش می‌کنیم گفتمان اقتصاد مقاومتی را در مجلس، به صورت «گفتمان مسلط» درآوریم. مجلس قانون بودجه را در دستور کار آیندۀ خود دارد. لازم است بودجۀ سال ۹۲ با واقع بینی کامل و تدبیر کافی تنظیم و تصویب شود. مجلس نباید با تکیه بر درآمدهای کاذب و مشکوک، هزینه‌های قطعی در بودجه وارد کند. دولت هم باید به آنچه در مجلس به تصویب می‌رسد در حد وصول درآمدها عمل کند. مجلس باید نسبت به تورم و گرانی و سختی معیشت مردم، خصوصاً حقوق بگیران کم درآمد توجه داشته باشد. ما نمایندۀ مردمیم و باید به مشکلات مردم توجه کنیم.

یک نکته هم در باب سوریه باید گفت. همه شاهدیم که در حالی که اسرائیل غاصب در امنیت به سر می‌برد، سوریه به جرم مقاومت، به دست ارتجاع عرب و با صرف دلارهای نفتی مورد هجوم و حمله قرار می‌گیرد. دولتهای غربی که شعار حمایت از دموکراسی می‌دهند هیچ توضیحی نمی‌دهند که طرح بشار اسد چه مغایرتی با موازین دموکراسی دارد، اما مرتباً پول و سلاح در اختیار سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهند تا به نام اسلام و جهاد در سوریه کشتار کنند و موجبات امنیت و آسودگی و خوشحالی اسرائیل را فراهم سازند.

ملت ما در ماههای آینده برای حضور در صحنۀ انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ آماده می‌شود. انتخابات یک گذرگاه مهم و خطیر در مسیر انقلاب است. انتخابات ریاست جمهوری، هم فرصتی است برای ملت تا با وحدت و بصیرت، وفاداری خود را به اسلام و انقلاب و امام راحل و مقام معظم رهبری به اثبات رساند و هم فرصتی است که دشمنان را برای توطئه و ایجاد فتنه به طمع بر می‌انگیزد.

از هم اکنون می‌باید گذشته را چراغ راه آینده کنیم. حوادث شانزده سال گذشته را باید به یاد آوریم. نباید کاری کنیم که مخالفان اصولگرایی، با هر نام و عنوان، اختیار این کشور را به دست گیرند. نباید فتنۀ ۸۸ را فراموش کنیم. آنها که آن فتنه را آفریدند این روزها به جای عذرخواهی از ملت به خاطر تهمت ننگین تقلب در انتخابات که بر دامن نظام بستند، ادعای طلبکاری می‌کنند. مخالفان اصولگرائی، از تفرقه در میان اصولگرایان خوشحال و به پیروزی خود امیدوار می‌شوند. تعدد نامزدهای اصولگرا می‌تواند خدای نخواسته زمینۀ شکست در انتخابات شود.

در انتخابات باید آرمانگرائی و واقع‌بینی را، همان طور که رهبری در دیدار ماه مبارک رمضان امسال خود با مسئولان کشور توصیه و تبیین کردند، توأماً در مد نظر داشته باشیم.

به فضل الهی ملت بزرگ ایران، از این آزمون بزرگ نیز موفق و سرافراز عبور خواهد کرد و انقلاب اسلامی خواهد توانست با غلبه بر مشکلات و موانع و توطئه‌ها و تحریمها، راه خود را، که راه استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی است، تا پیروزی نهایی طی نماید.

والسلام علیکم و رحمه اله و برکاته

https://haddadadel.ir/news/941-08-2013

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.