تاریخ انتشار: 2 بهمن 1389

«بنیاد سعدی» به زودی تأسیس می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه مجمع بین‌المللی استادان زبان و ادب فارسی از تأسیس «بنیاد سعدی» به دستور رئیس جمهوری خبر داد.

مراسم اختتامیه هفتمین مجمع بین‌المللی استادان زبان و ادب فارسی،  در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
در این مراسم دکتر حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در جمع اساتید ادبیات فارسی از داخل و خارج از کشور گفت: بنیاد سعدی، حاصل تجربه ۳۰ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به دلیل نام‌گذاری آن تصریح کرد: این نام به دلیل نقشی است که سعدی در نشر و توسعه زبان و ادبیات فارسی بیش و پیش از دیگران داشته است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خط مشی بنیاد سعدی در حوزه آموزش زبان فارسی، ‌برنامه‌ریزی و مخاطب‌شناسی است، عنوان کرد: زبان فارسی میراث همه کشورهای فارسی زبان و همه کشورهایی است که به حوزه فرهنگی ایرانی تعلق دارند.
دکتر حداد عادل ابراز داشت: استادان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی مروجان و نگاهبانان زبان فارسی هستند.

وی با تاکید بر اینکه مخاطبان بنیاد، شامل غیر ایرانیان خارج از کشور، غیر ایرانیان داخل کشور و افراد ایرانی‌الاصل‌ مقیم کشورهای دیگر هستند، تصریح کرد: مخاطبان باید بر اساس انگیزه، سن، ملیت و زبان مادری دسته بندی و برای آموزش زبان فارسی به آنان برنامه‌ریزی شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تربیت معلم و استاد را از جمله مهم‌ترین وظایف بنیاد سعدی دانست و گفت: مشکل امروزی کمبود نیروی انسانی متخصص آموزش زبان فارسی به ویژه آموزش به غیر فارسی زبانان است که باید با توجه به کشور یا منطقه محل ماموریت و دوره‌های دانشگاهی مختلف این افراد تربیت شوند.
به گفته دکتر حداد عادل، بنیاد سعدی باید با فراهم کردن مجموعه‌ای از انواع نرم افزارها، مجلات، کتاب، لوح فشرده، فیلم و وبگاه‌های اینترنتی، فعالیت‌های کمک آموزشی نیز داشته باشد و با طراحی دوره‌های بازآموزی، از استادان زبان فارسی در کشورهای دیگر دعوت کند تا برای گذراندن دوره‌های کوتاه مدت و به روزآوری دانش زبان فارسی خود به ایران سفر کنند.

وی در پایان سخنان خود با اعلام اینکه در طول ۱۶ فعالیت این گروه، ۳۰ هزار معادل فارسی در رشته‌های گوناگون وضع شده و این واژه‌ها در هفت جلد به چاپ رسیده و به زودی از طریق سایت اینترنتی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، اضافه کرد: به دستور دکتر محمود احمدی‌نژاد «بنیاد سعدی» به زودی تأسیس خواهد شد.
هفتمین مجمع بین‌المللی استادان زبان و ادب فارسی، ۲۸ و ۲۹ دی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برپا شد؛ در این همایش ۳۰ مقاله برگزیده به صورت شفاهی در پنج نشست اصلی توسط استادان داخلی و خارجی ارائه شده است.

https://haddadadel.ir/news/93-22-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.