تاریخ انتشار: 23 شهریور 1398

آیت‌الله طالقانی پیشگام وحدت حوزه و دانشگاه

دکتر حداد عادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آیت الله طالقانی باحضور در دانشگاه موجب می‌شد تا از افتادن جوانان در دام مارکسیسم محفوظ و مصون بمانند لذا​ ایشان را می‌توان پیشگام وحدت حوزه و دانشگاه نامید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای دکتر غلامعلی حداد عادل در سخنانی در بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال عالم انقلابی آیت الله سیدمحمود طالقانی (ره) در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما افزود: آیت الله طالقانی توجه دائم به جوان‌ها و به خصوص به دانشجویان داشت چرا که از اول کار تبلیغی خودش فهمیده بود آن قشری که در خطر قرار دارند جوان‌ها هستند و به همین علت با حضور در دانشگاه موجب می‌شد از افتادن در دام مارکسیسم محفوظ و مصون بمانند لذا​ ایشان را می‌توان پیشگام وحدت حوزه و دانشگاه نامید.

وی گفت: انقلاب ما در سال‌های اول پس از پیروزی، به علت از دست دادن شخصیت‌های بارز و بزرگ خسارت دید در سال ۵۸ ما دو شخصیت بزرگ را از دست دادیم که هیچ وقت جای خالی آن‌ها پر نشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از این دو شخصیت، شهید مطهری بود که در اردیبهشت ۵۸ به شهادت رسید و یکی دیگر آیت الله طالقانی بود که در شهریور ۵۸ به رحمت خدا رفت درست در روز‌هایی که ما برای ساختن بنای جمهوری اسلامی ایران به تفکرات این مردان مجتهد و مبارز نیاز داشتیم البته بعد هم با شهادت آیت الله بهشتی این داغ سخت‌تر شد.

آقای دکتر حداد عادل با بیان اینکه آیت الله طالقانی غالباً در تبعید و زندان بودند و ما جوان‌ها کمتر توفیق داشتیم ایشان را بشناسیم تصریح کرد: آیت الله طالقانی همیشه برای ما الگو و اسوه و یک روحانی تمام عیار بودند که با هر مقیاس و منطقی بسنجیم او را یک روحانی شیعی می‌بینیم چرا که از نظر زیست، اهل منطقه‌ی عالم پرور و هنر پرور طالقان بود که همیشه تاریخ سرمنشاء تحولات بوده و از پدر و نیاکان هم به سلاله سادات و علما تعلق داشت که جا دارد شخصیت پدر ایشان آقا سیدابوالحسن طالقانی جداگانه بررسی و گرامی داشته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که آیت الله طالقانی فردی اهل مسجد، محراب، منبر و اهل قلم بود؛ گفت:​ هر نوع تفسیری از ایشان غیر از این بشود اشتباهی بزرگ است، او عالم روزگار شناس و مصداق حدیث ” «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس» ” امام صادق (ع) بود، شرایط روزگار خودش را درک کرد و متناسب با نیاز زمان مسئولیت خودش را انجام می‌داد.

وی افزود: بنده از شهید مطهری شنیدم که می‌گفت: در طول تاریخ اسلام در هیچ برهه‌ای به اندازه مشروطه تا سال ۱۳۲۰ به اسلام در ایران سخت‌تر نگذشته است، اما درست در همین زمان که علمای پیشروی مشروطه همه یا معزول یا منصرف و یا مأیوس شده بودند و غرب زده‌ها و غیر متدینین مارکسیست و غیر مارکسیست شروع به ترویج افکار بی دینی می‌کردن؛ طالقانی رشد فکری اش شکل می‌گیرد.

دکتر حداد عادل در ادامه سخنانش گفت: آیت الله طالقانی در چنین دورانی تشخیص داد که هم باید موضع ضد دیکتاتوری و ضد استبدادی در برابر سلطنت داشته باشد و هم در دفاع از اسلام مقابل به​ اصطلاح روشنفکران آن زمان بایستد.

وی افزود:​ یکی از خصوصیات بارز آیت الله طالقانی این بود که این مرد با ایمان، مومن، متقی و زاهد به ذخایر و القاب و ظواهر دنیوی بی اعتنا بود و از این جهت خلف صالح پدرش بود که او نیز همین خصوصیات را داشت و در زندگی آن‌ها هیچ انحرافی به سمت دنیا دیده نمی‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عدالت خواهی، آزادی خواهی، مردم گرایی و تلاش برای مردم مظلوم و محروم و مبارزه مجاهدانه از دیگر خصوصیات آیت الله طالقانی بود فردی که با حکمت و فلسفه اسلامی در هم آمیخته بود و در نظر و عمل شخصیت جامعی داشت.

حداد عادل با بیان این که آیت الله طالقانی در زمان غربت تفسیر قرآن در حوزه، درس تفسیر قرآن می‌داد، افزود: با علمای کشور‌های اسلامی حشر و نشر داشت و دارای دید جهانی در مسائل اسلامی و حساس به سرنوشت امت مسلمان بود تا جایی که مراجع بزرگی مثل آیت الله بروجردی و دیگران بار‌ها ایشان را به عنوان نماینده خودشان به کنفرانس‌های بین المللی می‌فرستادند.

وی با تاکید بر این که آیت الله طالقانی توجه دائم به جوان‌ها و به خصوص به دانشجویان داشت، گفت:​ ایشان را می‌توان پیشگام وحدت حوزه و دانشگاه نامید چرا که او از اول کار تبلیغی خودش فهمیده بود آن قشری که در خطر قرار دارند جوان‌ها هستند و به همین خاطر با حضور در دانشگاه باعث می‌شد از افتادن در دام مارکسیسم محفوظ و مصون بمانند.

وی افزود: کسانی که خودشان را دوستان مرحوم آیت الله طالقانی معرفی می‌کنند، اما موافق جدایی دین از سیاست هستند باید بدانند نقطه مقابل ایشان ایستادند چرا که او یک انقلابی به تمام معنا بود و هم در شورای انقلاب هم در مجلس خبرگان و هم در نقش اولین امام جماعت نمازجمعه تهران مواضع اش را به صراحت بیان کرده بود تا جایی که می‌گفت: اگر امام فرمان بدهد من پیرمرد هم می‌جنگم این مواضع نشان می‌دهد که چقدر به امام علاقه داشت و اهداف انقلاب و امام را اهداف خودش می‌دانست مقام معظم رهبری نیز به آیت الله طالقانی علاقه خاصی داشتند و وی نیز برای آیت الله خامنه‌ای احترام خاصی قائل بودند.

دکتر حداد عادل با بیان این که ما در معرفی آیت الله طالقانی کوتاهی کردیم، گفت: نباید می‌گذاشتیم در این چهل سال ایشان رو به فراموشی برود البته ایشان احتیاجی به تبلیغ ما ندارند ما برای حفظ نهضت احتیاج داریم شخصیت‌هایی مثل ایشان را به مردم معرفی کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: زمانی منافقین اطراف آیت الله طالقانی بودند و به ایشان پدر پدر می‌گفتند در حالی که آیت الله طالقانی هرگز پدر معنوی کسانی نبودند که امروز ترامپ پدرشان شده است و ما نباید اجازه دهیم یک عده خودشان را به آیت الله طالقانی وصل کنند زندگی ایشان الهام بخش ماست جا دارد در انواع کتاب‌های کوچک به معرفی شخصیت و اقدامات ایشان پرداخت و حتی یک مجموعه تلویزیونی مفصل تهیه کرد تا نسل جدید که شناختی از ایشان ندارند با زندگی ایشان آشنا شوند.

https://haddadadel.ir/news/901-14-2019

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.