تاریخ انتشار: 18 دی 1389

تختی بر همه ورزشکاران حجت است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس‌ با اشاره به اینکه هر امتی برای خود الگویی دارد، گفت: تختی با برخورداری از خصیصه‌های فراوان اخلاقی و ارزشی بر همه ورزشکاران حجت است.

دکترحداد عادل در مراسم چهل و سومین سالگرد جهان پهلوان تختی ضمن تقدیر و تشکر از حضور ورزشکاران و دوستداران تختی در این مراسم اظهار داشت: امروز بعد از چهل و سه سال به یاد جهان پهلوان تختی و تربیت او گرد هم آمدیم و ورزشکاران و قهرمانان با حضور در این مراسم به رسم خودشان جوانمردی کردند و این اسطوره پهلوانی را فراموش نکردند.

نماینده مردم تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی جوانمردی را مهم‌ترین صفت و هنر تختی دانست و گفت: جا دارد جوانمردان همیشه به یاد او باشند و اجازه ندهند زمان سبب فراموشی یاد و خاطره تختی شود.

وی در ادامه با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم خطاب به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام مبنی بر اینکه در روز قیامت خداوند متعال از هر جماعت و امتی یکی را به عنوان نمونه برمی‌گزیند و تو را (پیامبر) به عنوان نمونه امت اسلام در روز قیامت برمی‌گزیند، تأکید کرد: در هر جماعتی یک کسی الگو می‌شود که بقیه اشخاص نسبت به او سنجیده می‌شوند و حجت را تمام می‌کنند، پیامبر حجتی بر ماست و هر امتی یک حجت و الگویی دارد که خداوند در روز قیامت آن را معرفی می‌کند و تختی برای جماعت ورزشکاران الگو است، الگویی که در روز قیامت از پیش روی ورزشکاران می‌گذرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اخلاق‌ بودن، متدین، پاک و مردمی بودن را از جمله ویژگی‌های جهان پهلوان تختی عنوان کرد و افزود: تختی با برخورداری از خصیصه‌های فراوان اخلاقی و ارزشی بر همه ورزشکاران حجت است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با بیان اینکه ما نسلی هستیم که نوجوانی خود را با تختی گذراندیم، عنوان کرد: زمانی که تختی مدال می‌گرفت توده مردم در کوچه و بازار حس می‌کردند که مدال طلای تختی به سینه آنها آویزان شده است و خوشحالی تختی خوشحالی آنها و شکست او شکست مردم بود و بهترین نمونه آن شکست تختی در فینال المپیک رم بود که پس از تبدیل مدال طلای او به نقره مردم ایران غمگین شدند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تختی معرف افتخارات توده مردم بود، مردمی که حکومت فکر آنها نبود و آنها را به حساب نمی‌آورد و آنها تختی را علامت و افتخار خودشان می‌دانستند.
دکتر حداد عادل گفت: تختی پیش از اینکه به وسیله توان و نیرویش شناخته شود از نظر شخصیت شناخته شده بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی با اشاره به نقش تختی در جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله بوئین‌زهرا بیان داشت: در زمان رویداد حادثه زلزله بوئین‌زهرا مردم برای ارائه کمک به دولت اعتماد نداشتند و در این زمان جهان پهلوان تختی به راه افتاد و مردم در کوچه و خیابان‌ها کمک‌های خود را ارائه می‌دادند و عنوان می‌کردند ما به دولت اعتماد نداریم.

وی با تأکید بر اینکه تختی یک چهره ملی و مردمی بود، گفت: تختی هیچگاه از مردم جدا نشد و هر چیزی که تختی را خوشحال می‌کرد مردم را نیز خوشحال می‌کرد.
دکتر حداد عادل با اشاره به حضور تختی در دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در سال ۴۱ تختی به دانشگاه تهران رفت از صبح تا عصر مهمان دانشجویان بود و در این راستا یک روزنامه‌ درباره او نوشت از نخستین لحظه تا زمانی که او مهمان دانشجویان بود، دانشجویان اجازه ندادند که پایش به زمین برسد. بر روی دوششان او را حرکت می‌دادند و مردم اینگونه به او عشق و علاقه داشتند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه معیارهای رسیدن به محبوبیت را برشمرد و تأکید کرد: یک ورزشکار با ایمان، با اخلاق و پاک به این چنین محبوبیتی می‌رسد.
وی با بیان اینکه تختی یک الگو برای مردم بود و به ابعاد شخصیت سیاسی او اشاره کرد و افزود: تختی یک شخصیت سیاسی نیز بود و چهره سیاسی او هیچ وقت در برابر رژیم پهلوی سر خم نکرد و هیچگاه در راستای اهداف آنها حرکت ننمود و رفتاری که خلاف اخلاق جوانمردی و معرفت بود از او سر نزد.

دکتر حداد عادل با اشاره به پوریای ولی که انسان‌ها در افسانه‌ها از او یاد می‌کردند ،‌ گفت: تختی نشان داد که پوریای ولی در هر عصری قابل تکرار است و او پوریای ولی زمان خودش بود. هم تفکر سیاسی داشت و هم مردمی بود.

https://haddadadel.ir/news/89-08-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.