تاریخ انتشار: 29 فروردین 1397

بستر فرهنگی برای استفاده از تولید محصولات محققان ایرانی باید فراهم شود

حداد عادل:
بستر فرهنگی برای استفاده از تولید محصولات محققان ایرانی باید فراهم شود/ دولت مانع بازارشکنی خارجی‌ها شود

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: متاسفانه در قشرهایی از جامعه ما نوعی خودباختگی رشد کرده که باید از کالاهای خارجی استفاده کنند، اما بستر فرهنگی برای استفاده از تولید محصولات محققان ایرانی باید فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامعلی حدادعادل مشاور عالی مقام معظم رهبری و عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در برنامه ساخت ایران که از شبکه اول سیما روی آنتن رفت، گفت: خصوصیت شعار سال این است که دقیقاً یک شعار ملی است و همه آن را قبول دارند و هیچ آدم عاقل منصفی دلیلی برای مخالفت با این شعار ندارد، شعاری است که فراتر از اختلاف سلیقه‌های سیاسی و موضع‌گیری‌های جناحی‌ بوده و مثل چتری بر همه گسترده است؛ درواقع ظرفیت ایجاد وفاق ملی را دارد و هم مردم عادی و هم متخصصان آن را تائید می‌کنند.

 وی در پاسخ به این سوال که مخاطب این شعار کیست، تصریح‌ کرد: همه در برابر این شعار وظیفه دارند، فقط این کافی نیست مردم کالای ایرانی مصرف کنند بلکه صاحبان صنایع نیز به عنوان تولیدکننده و دولت و مجلس، مسئولان و قوه قضاییه و کل نظام نسبت به این شعار وظایفی دارند، مردم وظیفه‌شان این است که از کارآفرینان و کارگران کشورشان حمایت کنند چرا که می‌بینند دشمن با ما در عرصه اقتصاد چه می‌کند از این رو باید تیری را که به سوی ما پرتاب کرده‌اند به سمت خودشان برگردانند و اینکه اگر کالای ایرانی خریده نشود یک کارخانه تعطیل شده و کارگران آن بیکار می‌شوند.

حدادعادل ادامه داد: اما وظیفه تولیدکنندگان این است که باید قدر بدانند و این شعار سال را مغتنم بشمارند، اینکه از بالاترین مقام کشور یعنی مقام معظم رهبری از مردم خواسته شده کالای ایرانی مصرف کنند به معنای اهمیت آن است و هدیه رهبری به تولیدکنندگان ایرانی به شمار می‌رود و آنها باید غنیمت بشمارند و واکنش مناسب به آن نشان دهند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری بر همین اساس اضافه‌ کرد: این واکنش‌ها به این صورت است که اولاً کیفیت کالای خود را بالا ببرند چون گله برخی از مردم این است که جنس ایرانی کیفیت خوبی ندارد از این رو تولیدکننده باید مراقب باشد تا جایی که می‌تواند جنس خوب عرضه کند، البته بی‌کیفیتی در کالاهای ایرانی عمومیت ندارد، برای مثال بنده سال‌هاست که کفشم را از تبریز می‌خرم و چندین سال هم از آن استفاده می‌کنم و اگر بخواهیم به چنین صنعتگرانی انگ بی‌کیفیتی بزنیم جفاست.

وی همچنین وظیفه دیگر تولیدکنندگان را این دانست که قیمت تمام شده را با فنون بهره‌وری و ابتکار پایین بیاورند و گفت: انتظار دیگری هم که مصرف‌کننده‌ها دارند خدمات پس از فروش است و نکته دیگر نیز تنوع‌دهی و زیبایی کالاست.

وی با بیان اینکه ضلع سوم این مثلث حاکمیت است، یادآور شد: مقام معظم رهبری که پشت این شعار ایستاده‌اند و دولت آن را تائید کرده و مجلس هم گفته است که از آن حمایت می‌کند اما باید مجلس و دولت در عمل نشان دهند و این کار مستلزم وضع قوانین مناسب است که صادرات و واردات را سامان دهد؛ یعنی اگر قرار باشد کالای ایرانی حمایت شود اما کالاهای خارجی مثل سیل وارد کشور شوند و آنها ممکن است برای تسخیر بازار ما قیمت کالایشان را پایین بیاورند تا بازارشکنی کنند در واقع قدرت رقابت را از تولیدکننده داخلی بگیرد که اینجا باید دولت مانع این توطئه شود همچنین در قوانین ارزی و بانکی هم مشکلات زیادی وجود دارد و موانع کسب و کار هم که بسیارند از این رو باید تسهیل قوانین صورت گیرد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که درباره واژه حمایت دیدگاه‌های متفاوت و بعضاً متضادی مطرح می‌شود، به نظر شما علاوه بر مردم که باید کالای ایرانی بخرند مسئولان، یعنی دولت، مجلس و قوه قضائیه چه نقشی بر عهده دارد، اظهار داشت: یک موضوعی که شاید به شوخی هم مطرح شود این است که حمایت از تولیدکننده این است که دولت آنها را دست بانک‌ها نسپارد چرا که ندیدیم کسی از بانک‌ها وام بگیرد و عاقبت به خیر باشد؛ اما حتماً باید حمایت صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ترامپ برای اینکه وعده‌های اقتصادی‌اش را عملی کند و خونی در رگ‌های آمریکا به حرکت درآورد چه اقداماتی کرده است، افزود: در اقتصاد خارجی‌اش چگونه با چین و اروپا درافتاده است؟ اروپا متحد آمریکاست ولی آمریکا با اروپا و کشورهایی مثل آلمان سر این قضیه به‌هم زده است و این نشان می‌دهد با سیاست‌های خاص حتی در لیبرال‌ترین کشورها تصمیم‌هایی به نفع اقتصاد داخلی گرفته می‌شود.

حدادعادل با تأکید بر اینکه حمایت به چه شکلی باشد نکته ظریفی است، تصریح‌کرد: باید منطقی و فراگیر باشد و باید حواسمان جمع باشد تا چیزهایی را به تصمیم‌کنندگان قالب نکنند و بعداً بگویند از کجا آب می‌خورد یا اینکه ویژه‌خواری ایجاد نشود، باید در حمایت‌ها همه‌جانبه‌بودن و منطقی بودن را در نظر گرفت تا نوعی ثبات اقتصادی هم بوجود آید، بدترین کار به ویژه در عرصه اقتصاد این است که قانون را زود به زود عوض کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که گاهاً کالاهای ایرانی کیفیت خوب دارند اما با اقبال عمومی هم مواجه نمی‌شوند و به نظر می‌رسد مردم به دلایل فرهنگی یا تفاخر حاضر نیستند آنها را بخرند، دلیل آن چیست؟ گفت: متاسفانه در قشرهایی از جامعه ما نوعی خودباختگی رشد کرده که باید از کالاهای خارجی استفاده کنند؛ یک جریانی هم از خارج کشور روی ذهن مردم به ویژه در فضای مجازی کار کرده و دائم سعی می‌کند بر سر خودی بزند و طرف مقابل را پررنگ‌تر و براق‌تر جلوه دهد، جریان مستمری که به ایرانی نمی‌توانیم و نمی‌شود را تلقین کند در حالی‌که ما مردم با انقلاب اسلامی یک می‌توانیم بزرگی را به همه جای دنیا اعلام کردیم و ملت ایران کار عظیمی را انجام داد و آن اینکه استقلال خود را به دست آورد.

وی تصریح کرد: این ملت با همان روحیه بر همه موانع می‌تواند غلبه کند و باید آن روحیه را زنده کرد. باید کاری کنیم جوان ایرانی هویت ایرانی بودن خود را احساس و به آن افتخار کند و از خود فرار نکند، از ایرانی بودنش شرمنده نباشد و سرافراز باشد در آن صورت این بستر فرهنگی و زمینه فرهنگی که نتیجه‌اش تمایل به اجناس خارجی باشد وجود نخواهد داشت؛ تمایل به خرید جنس خارجی خود یک آسیب و عارضه به شمار می‌رود که باید آن را علاج کرد.

حدادعادل خاطرنشان کرد: یک نکته‌ای که وجود دارد رابطه بین نام کالا و ایرانی بودن کالاست به تولیدکنندگان می‌گوییم شما اگر می‌خواهید بگویید کالای ما ایرانی است و مردم غیرتمند آن را بخرند اسم ایرانی بگذارید و با خط فارسی روی آن نوشته شود.

https://haddadadel.ir/news/854-18-2018

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.