تاریخ انتشار: 12 آذر 1396

خبرگزاری فارس میوه انقلاب اسلامی است

مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل خبرگزاری فارس با حضور چهره ‌های برجسته فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور از جمله غلامعلی حدادعادل، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، حمیدرضا حاجی بابایی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، محمد دهقان، علیرضا زاکانی، بهروز کمالوندی، پرویز سروری، سید نظام الدین موسوی مدیرعامل پیشین و پیام تیرانداز مدیرعامل جدید خبرگزاری و جمعی از اهالی رسانه در محل این خبرگزاری برگزار شد.

 

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی سخنران دیگر این مراسم بود. وی گفت: از بنده بارها برای سخنرانی در این سالن دعوت به عمل آمده است، اما امروز باید صحبت‌های خاصی را به زبان بیاورم.

وی افزود: بنده به حکم وظیفه و برای تشکر از جناب آقای سیدنظام موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس آمدم تا نکاتی را در خصوص عملکرد ایشان عرض کنم، هر چند نمی‌توان تمام خدمات وی را به زبان آورد و فقط خداوند می‌داند که نیروهای مخلص انقلابی در یک دستگاه به چه میزان خدمات ارائه می‌کنند.

حداد عادل ادامه داد: نقش رسانه در دنیای امروز بسیار تأثیرگذار است و هر چه می‌گذرد تأثیر آن بیشتر احساس می‌شود. در کشور ما حدود صد سال و از زمان مشروطه به بعد نقش رسانه‌ها پررنگتر شده است.

وی گفت: در مشروطیت می‌گفتند که رسانه رکن چهارم مردمسالاری است، یعنی بعد از سایر قوا، رکن چهارم در مطبوعات خلاصه می‌شد.

حداد عادل با بیان اینکه در دوران قبل از انقلاب نیروهای مذهبی تجربه قابل توجهی از نظر کار رسانه‌ای و مطبوعاتی نداشتند، گفت:‌از ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ تا سال ۱۳۵۷ مجالی به نیروهای مذهبی داده نمی‌شد و نیروهای انقلابی به سراغ حوزه رسانه نیامده بودند.

وی تصریح کرد: در اوایل انقلاب از حیث نیرو، امکانات و تجربه رسانه‌ای دستمان خالی بود، اما در اسفندماه سال ۱۳۵۷ که بنده در وزارت ارشاد دولت موقت فعال بودم، انقلاب ما با شکوه مردم به پیروزی رسید، اما در آن زمان نیز ما حتی یک روزنامه خودی نداشتیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: از آن سال حدود ۹ ماه گذشت تا توانستیم اولین روزنامه را به دست نیروهای انقلابی منتشر کنیم. از آن دوران تاکنون حدود چهل سال می‌گذرد و خوشبختانه نیروهای انقلابی از نظر دست یافتن به امکانات رشد خوبی داشتند که یکی از این امکانات خبرگزاری فارس بوده است.

حداد عادل با بیان اینکه خبرگزاری فارس میوه انقلاب و ثمره تجربه نیروهای انقلابی است، گفت:‌ در چند دهه اخیر ثابت شده است که در هر زمینه‌ای از نظر رسانه‌ای کم آوردیم، شکست خورده‌ایم. امروزه کارهای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بدون توانایی رسانه‌ای به نتیجه نخواهند رسید.

عضو مجمع تشخیص نظام تصریح کرد: در سال ۱۳۷۶ عدم توازن رسانه‌ای بسیار محسوس بود، اما امروز این فاصله بسیار کم شده است و به برکت بصیرت نسل جوان انقلابی تا حد زیادی ضعف و کمبودهای این حوزه برطرف شده است.

حداد عادل در ادامه با اشاره به خدمات ارائه شده توسط سیدنظام موسوی مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس گفت: اگر امروزه شما نام خبرگزاری فارس را بشنوید مفاهمی نظیر مدافع انقلاب بودن و دفاع از ارزش‌ها در ذهن تداعی می‌شود. ارزشگرا بودن یکی از عناصر مهم است، همچنین مدافع مبانی انقلاب بودن از خصوصیات ارزشمند این خبرگزاری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر در یک مصاحبه مطبوعاتی چندین خبرنگار از رسانه‌های مختلف حضور داشته باشند و بخواهند سؤالاتی را مطرح کنند، زمانی که نوبت به خبرنگار این خبرگزاری می‌رسد، همه کنجکاو می‌شوند که خبرنگار خبرگزاری فارس چه سؤالی را خواهد پرسید. این موضوع به دلیل این است که این خبرگزاری مستقل است و هوای انقلاب را دارد و کسی فکر نمی‌کند که خبرنگار فارس معامله‌گر باشد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران ادامه داد: شجاعت، صراحت، بسیجی عمل کردن در عرصه رسانه از خصوصیات مهم خبرگزاری فارس بوده و امیدواریم در آینده نیز این چنین باشد.

حداد عادل با بیان اینکه از آنجا که کار رسانه با سرعت عمل بالایی همراه است و خالی از اشتباه نیست، توضیح داد: دیکته ننوشته غلط ندارد اما جلوه عمومی خبرگزاری فارس آنچه بود که بنده به آن اشاره کردم.

وی با بیان اینکه پیشرفت و رشد این خبرگزاری به موازات رشد فناوری ارتباطات بوده است، تصریح کرد: خوشبختانه خبرگزاری فارس از هر امکانی که در فضای رسانه‌ای به وجود آمده استفاده کرده و پا به پای تحولات پیش رفته است که این موضوع باعث سرافرازی نیروهای حزب‌الله است.

وی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن اشاره کرد، اهتمام مدیرعامل خبرگزاری فارس و همکاران به تربیت نیروهای رسانه‌ای بوده است.

حداد عادل ادامه داد: این خبرگزاری چند سال قبل با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در زمینه آموزش ویراستاری برای خبرنگاران مکاتبه‌ای انجام داد که ما آن را پذیرفتیم و خوشبختانه تمامی اساتید پیشکسوت مانند آقایان گیلانی و نجفی از خبرنگاران این رسانه رضایت کامل داشتند.

وی گفت: پس از آن با همت نیروهای خبرگزاری، دانشکده این رسانه تأسیس شد که این موضوع نشان می‌دهد مدیرعامل این خبرگزاری به فکر تربیت نیروهای انقلابی برای این رسانه بوده است. آقای موسوی مسئله اسلام را محدود به مرز جغرافیایی ندید  به قلمرو اسلامی توجه ویژه‌ای داشت و از تمامی نیروهای اسلامی در سایر کشورها مانند افغانستان، عراق، لبنان و سوریه دفاع کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران با بیان اینکه شاعران و نویسندگان نیز از دید مدیرعامل خبرگزاری فارس پنهان نماندند، گفت: بارها در این خبرگزاری طی جلساتی از شاعران و نویسندگان حوزه انقلاب تقدیر به عمل آمد که چند ماه قبل صدمین عصرانه ادبی به همت این خبرگزاری برگزار شد.

حداد عادل تصریح کرد: آقای موسوی روحیه بسیجی، مؤمن، غیرتمند دارد و مرد روزهای سخت بوده است.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: آقای موسوی روحیه یک بسیجی دانشجو را در مدیریت نیز نشان داد به طوری که اکنون خبرگزاری فارس مورد اعتماد نیروهای انقلاب اسلامی است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: اکنون اداره این خبرگزاری به دست یکی دیگر از نیروهای مؤمن و انقلابی سپرده می‌شود که وی هم از همین تبار است و امیدوارم آقای پیام تیرانداز نیز در این مجموعه موفق عمل کند و این سرمایه که با همت و سختی نیروهای انقلاب فراهم شده را برای این جبهه سودآورتر کند.

https://haddadadel.ir/news/838-03-2017

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.