تاریخ انتشار: 2 دی 1389

نام بهلول با حقیقتی به نام حجاب همراه و هم پیوند است

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: حجاب مساله ای تاریخی نیست بلکه مساله روز است و نام بهلول با چنین حقیقتی همراه و هم پیوند می باشد.

دکتر حداد عادل روز چهارشنبه در ‘همایش ملی بهلول شگفتی روزگار’ در گناباد افزود: کشف حجاب هنوز هم در دستور کار کشورهای استعماری قرار دارد و در همین ایام در کشور همسایه شیعه مذهب ما قانون می گذارند که دختران با حجاب حق ورود به مدرسه و دانشگاه را نداشته باشند.

وی با اشاره به قیام مردمی و اسلامی مردم به رهبری علامه بهلول در مسجد گوهرشاد مشهد در سال ۱۳۱۴ علیه کشف حجاب رضاخانی، اظهار داشت: کار ناکرده در باب واقعه مسجد گوهرشاد بسیار و نقطه های کور درباره این ماجرا زیاد است اما این ابهامات هیچکدام از اهمیت و عظمت واقعه کم نمی کند و محور این واقعه بهلول بود. وی افزود: ‘گوهرشاد’ و ‘بهلول’ دو لفظی هستند که شنیدن هر یک دیگری را تداعی می کند و در میان وقایع زندگی بهلول، واقعه گوهرشاد محور و اصل است.

دکتر حدادعادل گفت: این فاجعه بسیار بزرگتر از آن مقداری است که ما به آن پرداخته ایم و این واقعه هنوز چنان که باید و شاید تجزیه و تحلیل نشده است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: واقعه گوهرشاد ابعاد مختلفی دارد که یکی از آنها انگیزه مردم مسلمان ایران برای چنین فداکاری بزرگی است.
وی افزود: آمار دقیقی در دست نیست ولی شاهدان عینی صحبت از سه تا چهار هزار نفر کشته به میان آوردند و دهها کامیون را دیدند که مردم کشته شده و نیمه جان را از مسجد گوهرشاد مشهد به بیرون شهر حمل کردند.
دکتر حدادعادل ادامه داد: این واقعه، واقعه کوچکی نبود و در میان وقایع قبل از پیروزی انقلاب ما یک قیام اسلامی و مردمی با این ابعاد از لحاظ تعداد شهدا بی سابقه است آن هم در مسجدی که متصل به مضجع شریف امام رضا(ع) است.

وی گفت: انگیزه مردمی این اتفاق، ۱۰۰ در صد دینی و اسلامی بود و مردم از اینکه حکومت رضاخانی می خواست حجاب را بردارد ناراحت و نگران بودند و برای دفاع از حکم خدا و قرآن این چنین جانفشانی کردند و هنوز برای نسل امروز ما عمق فاجعه کشتار مسجد گوهرشاد و نیز فاجعه کشف حجاب بیان نشده است.
وی افزود: اوج این احساسات و اعتقادات دینی در واقعه کشتار مسجد گوهرشاد به ظهور رسید که باید درسی شود برای ما تا بدانیم که مردم متدین این سرزمین برای احکام اسلامی و قرآنی از جمله حجاب چه ارزشی قائل بوده وهستند و چه فداکاریهایی کرده اند.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه ‘هر جا پای اسلام باشد بسیاری از مدعیان حقوق بشر سکوت می کنند و دم از حقوق بشر نمی زنند’ گفت: واکنش روشنفکران و مروجان فرهنگی دستگاه رضاخانی نسبت به فاجعه کشتار در مسجد گوهرشاد چه بود؟ آیا یک نفر از آنها پیدا شد که نه بر اساس اعتقادات دینی بلکه بر اساس موازین بشری اعتراضی کند که به چه جرمی این مردم بی پناه را اینگونه در مسجد قتل عام کردید؟ چنین اعتراضی را در تاریخ نمی بینیم.

دکتر حدادعادل افزود: باید از کسانی که در فتنه سال ۸۸ برای فردی که در خیابانهای تهران به نحو مشکوکی به قتل رسید دنیایی را پر از غوغا کرده، در دانشگاه ‘آکسفورد’ کرسی به نام او ایجاد کردند پرسید که جریان شما و امثال شما وقتی چند هزار نفر در واقعه مسجد گوهرشاد به دست رضا خان کشته شدند چه کرد و چه واکنشی نشان داد؟
وی تاکید کرد: اینها مایه های بصیرت است که رهبری از ما می خواهد، پس دعوا بر سر حقوق بشر نیست، مگر این افراد بشر نبودند؟ دعوا بر سر تروریسم هم نیست چرا که وقتی در خیابانهای تهران دو استاد دانشگاه را ترور کردند مدعیان حقوق بشر حتی به شکل لفظی نیز این اقدامات را محکوم نکردند لذا باید جوانان ما با تامل در این وقایع بیدار شوند و بصیرتشان افزایش یابد.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: همه این ادعاها برای حفظ منافع خود کشورهای غربی است و ملت ایران باید هم از تاریخ گذشته و دیروز و هم از وقایع امروز درس بگیرد و روی پای خود بایستد و به تبلیغات دشمنان اعتنایی نکند.
وی افزود: همچنین باید در باب واقعه کشتار مسجد گوهرشاد تحقیق و مشخص شود که در آن زمان میزان انعکاس این واقعه در روزنامه ها، نوشته ها، داستانها و محافل خارجی چه میزان بود و سفارتخانه های خارجی در ایران چگونه گزارش این واقعه را به کشورهایشان ارسال کردند.

دکتر حدادعادل شخصیت بهلول را پیچیده معرفی و بیان کرد: در دورانی که به اصلاح الگوی مصرف احتیاج داریم در حدی که رهبری سالی را به این نام می نامند، بهلول نمونه ای ممتاز برای اصلاح الگوی مصرف است و انسان با ملاحظه ساده زیستی و کم مصرفی و پرکاری او می تواند بفهمد کسانی که قناتهایی چون قنات ‘قصبه’ گناباد را احداث کردند چه مردمانی بودند.

وی افزود: قنات قصبه که گناباد با آن خرمی و زندگی دارد به دست مردانی از جنس بهلول ساخته شد و این تمدن و تاریخ و این ایران به دست اینگونه مردانی ساخته شد و برای ادامه این تمدن نیز باید زندگی اینگونه افراد را الگو قرار داد.
او ادامه داد: درسی که از بهلول می توان گرفت این است که برای خودمان چیزی نخواهیم و همه چیز را برای همگان بخواهیم.

https://haddadadel.ir/news/83-23-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.