تاریخ انتشار: 30 آذر 1389

دکتر حداد عادل در هشتمین هم اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه

دکتر حداد عادل:
کسانی که طالب جدایی دین از سیاست هستند با وحدت حوزه و دانشگاه مخالفند

دکتر حداد عادل در هشتمین هم اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که در سالن همایش  موسسه امام خمینی (ره) برگزار شد در سخنانی با بیان این که وحدت حوزه و دانشگاه از لوازم در کنار بودن دین و سیاست است افزود: کسانی که طالب جدایی دین از سیاست هستند با این وحدت مخالفند .

وی گفت :درکشور از نزدیک تجربه کردیم کسانی که در پی جدایی دین از سیاست هستند طرفدار وحدت حوزه و دانشگاه نیستند و این جدایی الگویی برگرفته از مسیحیت امروز است.

وی ادامه داد: در عالم غرب مسیحیت در دانشگاهها حضور ندارد و روحانیون مسیحی نیز درسیاست دخالتی ندارند و برخی چنین الگویی را برای جامعه دینی تجویز می کنند که نادرست است. دکتر حداد عادل با بیان این که طرفداران سکولاریسم با وحدت مخالفند افزود : وحدت باید در تمام مراکز حوزوی و دانشگاهی مهم و جدی تلقی شود به خصوص در حوزه علمیه قم که باید این شعار از قم در تمام ابعاد ظاهری ومعنوی آن در طول زمان و بدون وقفه در تمام کشور انتقال یابد.

وی در ادامه با اشاره به تحول در علوم انسانی گفت : مسیر نهایی ما از انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی است که رضایت دادن کمتر از این جفا به انقلاب است و از لوازم وحدت علوم انسانی ست.

دکتر حداد عادل در ادامه گفت: اگر تصور کنیم تنها با تغییر حکومت و گسترش سطحی فعالیت ها انقلاب به اهداف خود رسیده اشتباه کرده ایم و روزی باید قانع شویم که تمدن اسلامی به عنوان تمدن با عزت و نیرومند در جهان جلوه گری کرده و کارساز باشد.

وی با بیان این که همت ما برای رسیدن به تمدن اسلامی باید بلند باشد افزود: احیای فرهنگ اسلامی امری مهم است و رابطه فرهنگ با تمدن اسلام ی شبیه رابطه سخت افزار و نرم افزاردر علوم رایانه است.

دکتر حداد عادل تصریح کرد: علوم انسانی غربی که امروزه در دانشگاهها به فراوانی تدریس می شود در بستر تمدن مادی غرب شکل گرفته و بیش از ۵۰۰ سال است که در دنیای غرب حاکم است.

وی در ادامه با بیان این که از ابتدای انقلاب اسلامی به ویژه از سال گذشته مخالفت ها نسبت به تحول در علوم انسانی اقرایش یافته؛ گفت : باید بدانیم که مراد از اسلامی کردن علوم انسانی تهی کردن علوم انسانی از عقل نیست که متاسفانه مخالفان این گونه بیان می کنند.

حداد عادل تحول در علوم انسانی را در انقلاب اسلامی کاری پیچیده ، دراز مدت و سنگین دانست و افزود: نباید در این امر حتی یک روز سهل انگاری کرد وباید مراقب بود که شتابزده عمل نشود.

وی با بیان این که با توصیه رهبری نسبت به ضرورت تحول در علوم انسانی شورایی خاص در شورای انقلاب فرهنگی برای بررسی این موضوع تشکیل شد؛ گفت: این شورا جلسات متعددی را برگزار کرد که ۱۲ رشته در اولویتند و بنا بر این است که برای هر رشته عده ای از دانشمندان آن رشته انتخاب و از آنها بخواهیم تحول را در رشته خود آغاز کنند که در این امر تخصص را مد نظر قرار داده ایم.

دکتر حداد عادل در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که یکی از ابعاد تحول برنامه ریزی در جهت تربیت اساتید متعهد به متون اسلامی است؛ افزود : پایان نامه های دانشجویی و مجلات پژوهشی در حوزه علوم انسانی نیز می تواند نقش موثری را در خصوص تحول علوم انسانی بر عهده داشته باشند .

https://haddadadel.ir/news/81-21-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.