تاریخ انتشار: 18 آذر 1395

تربیت یک ملت جز از طریق آموزش و پرورش ممکن نیست

حداد عادل با بیان اینکه تربیت کاری دراز مدت و تدریجی است، گفت: تربیت اساسی یک ملت جز از طریق آموزش و پرورش و مدرسه ممکن نیست و جاده اصلی جاده تعلیم و تربیت و مدرسه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامعلی حداد عادل رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی امروز در پنجمین اجلاس دبیران و مدیران کانون مدارس اسلامی سراسر کشور که در دانشگاه امام صادق برگزار شد، اظهارداشت: اولین جلسه کانون مدارس اسلامی که پایه‌گذاری شد در دانشگاه امام صادق (ع) و محضر آیت‌الله مهدوی‌کنی (ره) بود.

 

وی با اشاره به شخصیت آیت‌الله مهدوی‌کنی ادامه داد: ایشان بزرگ همه ما بودند و در کار پرورشی و آموزشی پیشگام و الگو بودند و ایشان مثل حضرت امام (ره) معلم اخلاق بودند.

حداد عادل افزود: آیت‌الله مهدوی کنی هیچگاه سوابق و افتخارات خود را به رُخ کسی نکشید تا از انقلاب و نظام طلبکاری کند، با اینکه از یاران نزدیک امام (ره) بودند و از نظر سنی از رهبر معظم انقلاب بزرگتر بودند اما همان رابطه‌ای که با امام داشتند در مسیر ولایت با رهبری نیز داشتند، حمایت کرده و امتحان خود را با سربلندی گذراندند.

رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی با تشکر از مرضیه گُرد رئیس مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش یادآور شد: وی به توسعه مدارس اسلامی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی کم‌کم ۴۰ ساله می‌شود تصریح کرد: با گذشت نزدیک به ۴ دهه از انقلاب اسلامی به نظر می‌رسد یک شکفتگی و شکوفایی تازه‌ای پدید آمده است.

حداد عادل افزود: می‌بینید آن چیزی که صدور انقلاب می‌گفتیم و متهم می‌شدیم به اینکه ایران کجا و کجا می‌خواهد برود کودتا یا توطئه کند مشاهده می‌کنید صدور انقلاب احتیاج به پول و اسلحه ندارد بلکه ناشی از صداقت و حقیقت انقلاب است.

رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی گفت: نور یک حقیقت است و انتشار لازمه ذات آن است. 

وی با اشاره به حوادث صورت گرفته در کشورهای مسلمان متذکر شد: اینکه در عراق حشدالشعبی در سوریه بسیجی از ملت در کنار ارتش بوجود می‌آید، مقاومت لبنان دوشادوش ارتش سوریه در حلب می‌جنگد، اینکه مردم یمن نزدیک به ۲۰ ماه است که بر سر آنها آتش می‌بارد و آنها مقاومت می‌کنند تفسیری جز این ندارد که این حقیقت انقلاب است که آنها درک کرده‌اند.

حداد عادل با بیان اینکه مردم نمی‌دانند که چرا ما به سوریه برویم و بجنگیم، گفت: دلها یکی شده است و می‌بینید که آمریکا ۴-۵ سال است به سراغ سوریه آمده است.

رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی یادآور شد: نقشه کاملاً واضح است و این است که با خشن‌ترین روش داعش را در سوریه حاکم کنند، حزب‌الله را در لبنان محاصره کنند و راه دسترسی آنها به خارج از لبنان ببندد و برنامه‌ای برای حزب‌الله داشته باشند و بعد از آن نیز برنامه‌های دیگری را داشته باشند.

وی تاکید کرد: اینکه حالا بعضی‌ها با همه سابقه و پیشکسوتی متوجه نیستند، ما نفهمیدیم و متوجه نیستیم که چرا آنها متوجه نیستند و این از عجایب است.

حداد عادل خاطرنشان کرد: دنیای استکبار در این ۴۰ سال با برگزاری همایش‌ها، جاسوسی‌ها، پول‌ها و انواع و اقسام کارها به دنبال مقابله هستند، آنها یک وقت فکر می‌کردند با جنگ نظامی به نتیجه رسیده‌اند و حالا به دنبال جنگ اقتصادی رفتند و یک پیوست فرهنگی را به این جنگ اقتصادی اضافه کرده‌اند و برنامه‌شان این بود با تحریم، مردم ایران را به ستوه در آورند و مردم اینجا از گرسنگی شورش کنند، مردمی که همیشه به خیابان‌ها می‌آمدند و به نفع انقلاب تظاهرات می‌کردند حالا به مقابله با انقلاب تظاهرات کنند و آنها صریحاً گفته‌اند برنامه‌شان همین است.

رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی با بیان اینکه خدا حمایت کرده و مردم هم بصیرت داشته‌اند، گفت: آن چیزی که آنها خواستند اتفاق نیفتاده است البته مشکلاتی پدید آمده اما مردم از انقلاب دست نکشیده‌اند.

حداد عادل عنوان کرد: مردم به درجه‌ای از بلوغ سیاسی و ایمان الهی رسیده بودند که فهمیدند استقلال، عزت و عزمت خود را با وعده نانی نداده شده معاوضه نکنند و اگر هم می‌دادند مردم معاوضه نمی‌کردند و دیدیم که آن را ندادند و همین خلف وعده‌ها که این روزها می‌بینیم معلوم شد که مردم درست می‌گفتند.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب گفتند ما این مذاکرات را می‌کنیم و برای ملت ما تجربه می‌شود و تجربه‌ای هم شد؛ آنها نیز به دنبال این هستند که این جنگ اقتصادی را ادامه دهند و به دنبال این جنگ اقتصادی مشکلات فرهنگی و اجتماعی پدید آورند مانند حاشیه‌نشینی، طلاق، اعتیاد، بیکاری و فروپاشی خانواده چیزهایی هستند که آنها منتظرند به دنبال جنگ اقتصادی بیاید تا جامعه ایران گرفتار شود و آنها فکرهایی کنند، برنامه آنها روشن است و از نظر سیاسی برنامه‌ها را طوری تهیه کرده‌اند که همه اینها را به پای نظام و رهبری بنویسند و بگویند که اگر رهبری کوتاه می‌آمد اینطور نمی‌شد و تفرقه‌ای در داخل ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه امروز ما گرفتار جنگ اقتصادی هستیم که یک تهاجم فرهنگی گسترده‌ای با آن است، خاطرنشان کرد: دولت‌ها و دستگاه‌هایی که مواظب هستند تا روابط بانکی برقرار نشود تا مبادا گشایش اقتصادی ایجاد شود و تمام قدرت خود را گذاشته و راه‌های مجازی به روی ایران باز شود؛ حتی در دورانی که یک بخشی از فضای مجازی وعده داده بود که می‌خواهند تعطیل کنند تا آن را تعمیر کنند، آنها گفتند نه الان وقتی است که ما باید در ایران تأثیر بگذاریم.

رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی در تشریح مصادیق تاثیرگذاری کشورهای خارجی در ایران عنوان کرد: این راه‌ها یعنی راه‌هایی که به توطئه‌های سیاسی و برآشفتگی افکار مردم و انحراف اخلاقی منتهی می‌شود راه‌ها باز است و راه‌هایی که به بهبود وضع اقتصادی مردم منتهی می‌شود نقشه است و اینها برنامه‌هایی است که بعد از ۳ سال برای مردم تدارک دیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اینها باید هشداری باشد تا راهمان را گم نکنیم، یادآور شد: باید راه امام را گم نکنیم راهی که امروز رهبر معظم انقلاب پرچمدار آن است و باید آن را ادامه دهیم، همانطور که خدا نزدیک ۴۰ سال به این ملت عزت و امنیت داده است و دست ما را باز کرده است و باید این راه ادامه پیدا کند.

حداد عادل با اشاره به زمان تدریس خود در دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: بنده در سال ۵۳ در دانشگاه صنعتی شریف معلم بودم که یک روز آقای دادگسترنیا به اتاقم آمدند و گفتند ۸۴ مدرسه جامع تعلیمات اسلامی در تهران داشتیم که همه مدارس را از ما گرفتند.

رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی اضافه کرد: ما باید حالا قدر نعمت‌ها را دانسته و شکرگذار باشیم که با آسودگی قرآن و نهج‌البلاغه درس می‌دهیم و مدرسه و دانشگاه ایجاد می‌کنیم.

وی متذکر شد: بهترین شکر نعمت کار آموزشی و راه درست و تاثیرگذار و ماندگار آموزش و پرورش است.

حداد عادل با تاکید بر اینکه تربیت کاری سیستمی، دراز مدت، تدریجی و آهسته است، تاکید کرد: این کار باید صورت گیرد تا چیزی شکل گیرد و تربیت اساسی یک ملت جز از طریق آموزش و پرورش و مدرسه ممکن نیست و جاده اصلی جاده مدرسه و تعلیم و تربیت است.

رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی با اشاره به پیشرفت‌ها و تحولات کشورهای اروپایی گفت: دستاوردهای علمی و صنعتی آنها در مدرسه تامین شده است و آنها به تعلیم و تربیت و مدرسه توجه کرده‌اند.

وی اضافه کرد: وقتی به خانه‌های مقامات ژاپنی می‌رویم آنها در خانه‌های ۶۰ متری زندگی می‌کنند اما در همین ژاپن و توکیو و شهرهای درجه ۳ و ۴ مدرسه یکشان است و حداقل ۱۴ تا ۱۵ هزار متر مربع به مدرسه اختصاص دارد و بخشی را به کشاورزی و تولید می‌دهد.

حداد عادل با اشاره به اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی راه علاج جنگ اقتصادی است که با مقاومت اقتصادی، اقتصاد مقاومتی ایجاد کنیم و راه آن مدرسه است و اقتصاد مقاومتی تربیت لازم دارد و اگر می‌خواهیم دنیای متفاوت ایجاد کنیم باید یک انسان متفاوتی ایجاد کنیم.

رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص سبک زندگی اسلامی گفت: باید شعار ما در کانون مدارس اسلامی این موضوع باشد و همه ملت به آن عمل کنند اما مدارس اسلامی سزاوارتر از بقیه نسبت به این موضوع است.

وی تاکید کرد: ما باید اولین موسساتی باشیم که سبک زندگی اسلامی را عملی می‌کنیم و بدون سبک زندگی اسلامی، اقتصاد مقاومتی حاصل نمی‌شود و اگر نسلی که اصراف‌کار بوده و شیوه مصرف آن اسلامی نباشد تربیت کنیم تا ابد اسیر بیگانه هستیم.

حداد عادل متذکر شد: اگر برنامه‌ریزی برای سبک زندگی اسلامی در کانون مدارس اسلامی نکرده‌اید کارگروه ویژه‌ای تشکیل دهید و عرصه تعلیم و تربیت جهتش به سوی سبک زندگی اسلامی شود و از آرمان و مفهوم آن را به روش تربیتی تبدیل کنیم؛ یعنی کودک پیش‌دبستانی و مهدکودک از ابتدا با سبک ایرانی-اسلامی تربیت شوند.

رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی تصریح کرد: الان بعضاً مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها مسابقه می‌گذارند تا به بچه‌ها زبان انگلیسی یاد بدهند، البته ما با زبان انگلیسی مخالف نیستیم اما بنده مهد کودک و دبستانی می‌شناسم که به عنوان یک فوق برنامه به دانش‌آموزان اول و دوم ابتدایی زبان عربی یاد می‌دهد که اگر زبان انگلیسی یاد می‌داد تبلیغات زیاد بود.

وی یادآور شد: سبک ایرانی-اسلامی این است که اگر می‌خواهیم به دانش‌آموزان زبان خارجی یاد دهیم اول به سراغ زبان قرآن و زبان دین و اسلام برویم، البته عربی، انگلیسی، فرانسه، آلمانی نیز یاد بگیرند و به همه زبان‌ها احتیاج داریم.

حداد عادل تاکید کرد: ۱۰۰۰ نوع کار برای سبک زندگی اسلامی می‌توان انجام داد که باید آسیب‌شناسی کرد که یکی از مشکلات تنبلی و کم‌کاری است.

رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی متذکر شد: باید دانش‌آموزان را پرکار و مقاوم بار بیاوریم. برای نمونه بنده در کتاب درسی گزارشی از دیدار خود از ژاپن نوشته بودم که در آن گزارش آمده بود در ژاپن در زمستان دانش‌آموزان را با لباس کوتاه به مدرسه می‌فرستادند که ما تعجب کردیم و آنها پاسخ دادند باید دانش‌آموزان مقاوم بار بیایند.

وی با تاکید بر اینکه ما در مدارسمان باید دانش‌آموزان را با بصیرت بار آوریم، گفت: این بصیرت چراغ راه عبور از فتنه است.

حداد عادل با اشاره به توصیف فتنه از منظر حضرت علی (ع) خاطرنشان کرد: فتنه فضای غبارآلود ایجاد می‌کند که تشخیص حق از باطل دشوار می‌شود و چراغ عبور از فتنه بصیرت است که این بصیرت را باید در آموزش و پرورش به دانش‌آموزان یاد دهیم.

وی گفت: استعمارگران از این راه وارد شدند و بعد از اینکه مدارس جدید در ایران باب شد این پرسش مطرح است که کشورهای خارجی چقدر برای مدرسه سازی در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی اضافه کرد: ۱۵۰ سال پیش ایران را در نظر بگیرید که جاده‌ها چطور بود و در دنیا چگونه بود؛ ساموئل جردن کشیشی از آمریکا به ایران می‌آید و مدرسه البرز را تأسیس می‌کند و حوالی سال ۱۳۴۵ صدمین سال تأسیس مدرسه را جشن گرفته بودند. جردن در کتابی به این مناسبت اعلام می‌کند که ما به ایران آمده‌ایم که رهبران ایرانی را تربیت کنیم و کارخانه آدم‌سازی در ایران تأسیس کنیم.

وی با طرح این پرسش که انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها چقدر در این خصوص در کشورمان کار کردند خاطرنشان کرد: ژنرال دوگول رئیس جمهور وقت فرانسه که به ایران آمد مجموعه رازی را در خیابان ولیعصر افتتاح کرد یا ایتالیایی‌ها نیز حضور داشتند و مدرسه اندیشه که به آنها وابسته بود و به مجموعه مدارس دم بوسکو و واتیکان وابسته بود و بنده ۳۰ سال پیش که آن را دنبال می‌کردم در آن زمان ۳ هزار مدرسه به نام دم‌بوسکو که یک کشیش بوده است در دنیا با بودجه واتیکان اداره می‌شد و روس‌ها نیز این چنین بودند.

رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی با تاکید بر اینکه هر که می‌خواهد آینده در در اختیار داشته باشد باید امروز در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کند، تصریح کرد: شهدای ما ایثار کردند و انقلاب پیروز شد تا راه باز شود و باید حرکت کنیم و مدارس اسلامی باید کماً و کیفاً رشد و توسعه پیدا کنند.

حدادعادل تاکید کرد: مدارس اسلامی می‌تواند الگویی برای سایر مدارس باشد و قصد ما کمک به آموزش و پرورش است و ما قانون این مدارس را تاسیس نکردیم تا مرکزی برای رقابت سیاسی با آموزش و پرورش ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ما به هر کسی که به انقلاب و آموزش و پرورش خدمت کند به اندازه توانمان کم می‌کنیم، عنوان کرد: تصور می‌کنیم اگر حداقل ۱۰۰۰ مدرسه اسلامی در کشور با بهترین روش اداره شود می‌تواند بسیار موثر باشد تا بقیه مدارس نیز در این مسیر حرکت کنند و شما باید روی این ظرفیت حساب کنید.

رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی ابراز داشت: فکر می‌کنیم با این کار و با تلاش خودمان باری را از دوش آموزش و پرورش بر می‌داریم.

حداد عادل یادآور شد: کشورهای مختلف به ویژه شیعیان چشم امیدشان به ایران دوخته شده است و ما آن را مبارک می‌دانیم و باید مدارسمان بهترین مدارس باشد و به هیچ وجه انگیزه مادی در آن نباشد و کانون مدارس اسلامی وظیفه دارد همه تجارب خود را جمع کرده و آن را پیرایش کند و محلی برای تبادل تجربه باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما یکی هستیم و انقلاب با یکی بودن ما به پیروزی رسید و باید همان روحیه را داشته باشیم و هرکاری که می‌کنیم برای حفظ انقلاب باشد.

 

 

 
https://haddadadel.ir/news/786-08-2016

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.