تاریخ انتشار: 18 آذر 1389

دانشجویان موهبت انقلاب را فراموش نکنند

دکتر حداد عادل در دانشگاه الزهرا (س):

اگر در انقلاب اسلامی مشکلاتی هست که قطعا وجود دارد همانطور که در سایر کشورهای دنیا وجود دارد، اما شما دانشجویان نباید موهبت انقلاب را فراموش کنید چرا که در این ۳۲ سال حتی یک بیگانه هم نتوانسته نظر خودش را بر ما تحمیل کند.

دکتر حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در محل سالن مشرق دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، اظهار داشت: ۱۶ آذر ۸۹ از این جهت که با محرم و دهه عاشورای حسینی مقارن شده، حال و هوای دیگری دارد.

وی افزود: می‌توان گفت محرم امسال ۱۶ آذر را به جایگاه اصلی خودش هدایت و نزدیک کرده است چرا که ۱۶ آذر پیرامون شهادت ۳ دانشجوی جوان در ۵۷ سال پیش شکل گرفت و این شهادت درسی است که ملت ما از عاشورا و محرم آموخته است.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین یادآور شد: در حقیقت یک خط سرخ ممتد است که از آغاز این جهان شروع شده و در عاشورا به اوج خود رسیده و این میراث از دیروز به امروز رسیده و تا فرداها نیز ادامه خواهد داشت؛ خط سرخ شهادت که به فرموده امام راحل راه خونین علی و خاندان علی است.

دکتر حداد عادل در بخش دیگری از سخنان خود به بیان خاطرات کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ و ۱۶ آذر همان سال پرداخت و عنوان کرد: ماجرای ۱۶ آذر سال ۳۲ از حوادث مرتبط با کودتای ۲۸ مرداد همان سال بود. نفت ایران در زمان مظفرالدین شاه در اختیار انگلستان بود و قرارداد دارسی منعقد شده بود و دارسی به ظاهر یک تاجر انگلیسی بود ولی قراردادی را که برای استخراج نفت با ایران منعقد کرده بود، بعدا به انگلستان داد. از این رو ایران تامین‌کننده انرژی بزرگترین مستکبر قرون ۱۹ و ۲۰ شد.

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در آن زمان انگلیسی‌ها در خوزستان و آبادان حکومت می‌کردند، گفت: درست است که ایران رسما مستعمره نبود اما بزرگترین سرمایه خود یعنی نفت در اختیارش نبود و استان نفت‌خیز خوزستان در اختیار انگلیسی‌ها بود و بهره مالکانه ایران از نفت بسیار کم بود.

از حدود سال ۱۳۲۹، تلاش برای بر هم زدن این نامعادله بالا گرفت تا اینکه بالاخره در ۲۹ اسفند قانون ملی شدن صنعت نفت ایران به تصویب رسید و دولت ملی مصدق روی کار آمد، دولتی که از سوی آیت‌الله کاشانی نیز پشتیبانی می‌شد و همچنین عامه مردم و سیاستمداران وطن‌خواه از این دولت حمایت می‌کردند تا اینکه توانست نفت را در اختیار بگیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ملی شدن صنعت نفت بزرگترین پیروزی برای ملت ایران بود، خاطرنشان کرد: این اولین بار بود که در دنیا کشوری که تحت ستم بوده جرات می‌کرد حق خود را از کشور مستکبر انگلیس بگیرد.

این استاد دانشگاه تهران همچنین به اقدامات شتابزده و عجولانه و غیرمنصفانه دولت انگلیس پس از ملی شدن صنعت نفت اشاره و تاکید کرد: ایستادگی و اتحاد ملت ایران تمام نقشه‌های آنها را خنثی کرد اما آنها ایران را تحت فشار اقتصادی قرار دادند و توطئه‌ها برای سرنگون کردن دولت مصدق شروع شد و در این میان دربار با دولت ملی مصدق مخالفت می‌کرد و توده‌ای‌ها هم مرتبا به دولت مصدق ضربه وارد می‌کردند و مصدق ناچار بود هم در برابر توسعه‌های انگلیس، همر در برابر شوروی و تحریم‌های اقتصادی و دربار و انواع توطئه‌های دیگر بایستد و آنها را خنثی کند.

دکتر حدادعادل یکی از ضربه‌هایی که بیگانگان توانستند در آن زمان به نهضت ملی شدن صنعت نفت وارد کنند، را ایجاد اختلاف میان رهبری روحانی نهضت و رهبری سیاسی نهضت دانست و متذکر شد: این اختلاف بعد از سی‌ام تیر ماه ۱۳۳۱ آغاز شد و در مدت ۱۳ ماه این اختلاف و فشارهای مختلف وضع کشور را به جایی رساند که سی‌ام تیر ماه سال ۳۱ مبدل به ۲۸ مرداد سال ۳۲ که میدان شکست بود، شد.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین یادآور شد: آمریکایی‌ها کودتای ۲۸ مرداد را به کمک دلار و دربار ایران به راه انداختند و دولت مصدق را در ظرف چند ساعت به سقوط کشاندند و همه چیز دوباره به گذشته برگشت و حتی شرایط بدتر از گذشته نیز شد.

وی بر همین اساس ادامه داد: آمریکایی‌ها با کودتای ۲۸ مرداد نفت کشور ما را در اختیار گرفتند و انگلیسی‌ها دنباله‌رو آنها شدند برای تامین منافع خودشان در ایران؛ قبل از ۲۸ مرداد نفت ایران در اختیار انگلیسی‌ها بود اما بعد از کودتای ۲۸ مرداد درباره به آمریکا کمک کرد و نفت ایران در اختیار آمریکایی‌ها قرار گرفت که انگلیسی‌ها را هم پشت خود داشت.

دکتر حدادعادل در ادامه سخنانش گفت: تسلط دولت انگلیس آن طور بود که شاه در کتابش نوشته و حتی این موضوع را از رادیو نیز اعلام کرد که “اسامی نمایندگان مجلس را سفارت انگلیس تعیین کرد و می‌گفت این افراد باید نماینده مجلس باشند اما هم اکنون نمایندگان مجلس را فقط مردم انتخاب می‌کنند “،‌اما شاه، دومی را دروغ می‌گفت چرا که دربار نمایندگان مجلس را تعیین می‌کرد که در جهت منافع انگلیس بود.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در کودتای ۲۸ مرداد حدود ۸ میلیون دلار خرج کردند،‌ گفت: تمام جزئیات این کودتا در ۳۲ سال بعد از انقلاب وحتی پیش از آن افشا شده است و کسانی که می‌خواهند با بصیرت زندگی کنند لازم است این حوادث را بخوانند تا در جریان قرار گیرند و بدانند ایران چه شرایطی در آن زمان از نظر آزادی، انتخابات، قانون، فساد و مجلس داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم با تاکید بر اینکه ۱۶ آذر در چنین تاریخ و شرایطی به وجود آمده است، گفت: پس از آنکه دولت کودتا مستقر شد و جای پای خود را محکم کرد،‌معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا نیکسون که بعدا رئیس‌جمهور آمریکا شد تصمیم می‌گیرد به عنوان فاتح کودتا به ایران بیاید اما برای مردم ایران که داغ کودتا را بر دل داشتند، این موضوع بسیار سخت بود.

دانشجویان دانشگاه تهران در آن زمان علیه نیکسون تظاهرات کردند و مزدوران دربار به دانشگاه ریختند و تیراندازی کردند و ۳ دانشجو را به شهادت رساندند و از آن سال به بعد، ۱۶ آذر نماد مبارزه دانشجویی با استعمار، سلطه و تلاش برای استقلال کشور شد و در تمام ۳۲ سال گذشته هیچ سالی نبود که دانشگاه‌ها در این روز آرام باشد و این مسیر ادامه یافت تا ۲۲ بهمن ۵۷ و کشور ما مستقل شد و به سلطه استکباری پایان داد.

آمریکایی‌ ‌که باعث تسلط حکومت استبدادی بر ایران شد، آمریکایی که باکودتای ۲۸ مرداد با اراده ملت ایران در ملی شدن صنعت نفت مخالفت کرد، که خودشان هم به این موضوع اعتراف کردند، آمریکایی که در تمام مدت قبل از پیروزی انقلاب اجازه نفس کشیدن به ملت ایران را نمی‌داد و صد در صد از شاه حمایت می‌کرد، همین آمریکا امروز مدافع آزادی،‌حقوق بشر و دانشجویان شده است و رئیس‌جمهور این کشور در زمان برگزاری انتخابات مختلف در ایران به ملت ما پیام می‌دهد که ما از شما حمایت می‌کنیم و این موضوع در حالی است که قبل از پیروزی انقلاب در ایران آزادی نبود و آنها مدافع ظلم و استبداد بودند.

دکتر حداد عادل در ادامه به بیان خاطراتی از سال‌های قبل از انقلاب و خاطرات اسدالله علم وزیر دربار شاه پرداخت و گفت: اساتید و دانشجویان ما در آن زمان مرتب در زندان بودند که خاطرات خود این زندانیان سیاسی گواه این مدعا است.

وی افزود: اسدالله علم در بخشی از خاطرات خود می‌گوید: ” یک گروهی از سازمان عفو بین‌الملل به ایران آمده و زندان‌ها را بازدید کرده بودند، به شاه گفتند این گروه با ۹ هزار زندانی مشاهده کرده و گزارش بازدید خود را ارائه دادند که بر اساس گزارش آنها بر تن ۳۰ درصد این زندانیان یعنی ۳ هزار نفر از آنان، آثار شکنجه مشخص بوده است “.

وی توجه دانشجویان به این آمار را جلب کرد و گفت: یکی از این زندانیان سیاسی شهید رجایی بود که وقتی برای دفاع از ملت ایران در جنگ با عراق به شورای امنیت رفت ،‌کف پای خود را مقابل دوربین‌های تلویزیون آثار شکنجه خود را به همه مردم دنیا نشان داد و گفت: ما بر علیه این چنین نظامی قیام کردیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، آمریکایی‌ها را مدعی طرفداری از آزادی خواند و گفت: آنها می‌خواهند کاری کنند که با استفاده از جنگ نرم و تبلیغات جنبش دانشجویی را در برابر انقلاب و نظام اسلامی قرار دهند اما آنها باید بدانند که علیرغم همه تبلیغاتی که انجام می‌دهند، دانشجویان ما فریب نمی‌خورند بلکه متوجه همه امور هستند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها همواره ایران را متهم به حمایت از تروریست می‌کند، به شهادت شهید دکتر شهریاری اشاره و تصریح کرد: امروز باید این سؤال را از خودمان بپرسیم که چه کسی تروریست است؟ آیا مردم ایران یک دانشمند فیزیکدان خود را ترور کردند؟ یعنی ترور دکتر شهریاری منشاء داخلی داشته و چه کسی در این ترور نقش داشته است؟

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد که اتهام ما در حمایت از تروریسم به دلیل حمایت از ملت مظلوم فلسطین است، ملت ایران به برکت انقلاب اسلامی و با رهبری امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب در برابر این ظلم به مردم فلسطین ایستاده و به همین دلیل آنها ما را متهم به حمایت از تروریسم می‌کند.

دکتر حداد عادل همچنین گفت: آنها در خیابان تهران دانشمند هسته‌ای ما را به شهادت می‌رسانند اما ۳۲ سال است که این ملت راه خود را ادامه می‌دهد چرا که درس خود را از امام حسین (ع) آموخته است و عشق به حسین در ذره ذره جان ملت ایران وجود دارد.

نماینده مردم در مجلس در ادامه یادآور شد: ملتی که در چنین مدرسه بزرگی در طول تاریخ به درازای ۱۴۰۰ سال از حسین درس شهادت آموخته، او که در برابر حکومت فاسد یزید ایستاد و تا فرزند ۶ ماهه‌اش را فدای او کرد، چه طور می‌تواند تسلیم شود و دستاوردهای خود را به استکبار جهانی تقدیم کند.

رئیس مجلس در دوره هفتم با طرح این سؤال که آیا بیگانگان تصور می‌کنند با این ترورها می‌توانند راه ملت ایران را متوقف کنند، تصریح کرد: باید به این جمله رهبر معظم انقلاب که فرمود: “بسیج مظهر بصیرت، اخلاص در عمل و عمل به موقع است ” توجه کنیم.

وی عنوان کرد: از شما دانشجویان درخواست می‌کنم که با بصیرت خواستار ارزش‌های انقلاب اسلامی باشید و اگر در انقلاب مشکلاتی هست، که قطعا وجود دارد، همانطور که در همه کشورهای دنیا وجود دارد، موهبت انقلاب را فراموش نکنید.

دکتر حداد عادل همچنین گفت: در این ۳۲ سال پس از انقلاب اسلامی هر اقدامی که خواستیم انجام دهیم و تصمیم بگیریم حتی یک بار هم در جایی یک بیگانه حضور نداشت و حتی یک بیگانه نتوانست اراده خودش را بر ما تحمیل کند و این نعمتی است که همه کشورهای دنیا حسرت آن را می‌خورند.

وی به جنگ تحمیلی و ۸ سال دفاع مقدس و شهادت جوانان این انقلاب اشاره کرد و گفت: ۸ سال جوانان این ملت تکه تکه شدند تا این راه ادامه داشته باشد و چون خودمان کشورمان را اداره می‌کنیم یقینا موفق خواهیم بود به شرطی که متحد باشیم و دچار اختلاف و تفرقه نشویم.

https://haddadadel.ir/news/78-09-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.