تاریخ انتشار: 24 آبان 1395

دست نیافتن دولت به وعده‌هایش انگیزه منتقدان برای ورود به انتخابات

مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه زمانی راهبرد جناح سیاسی همسو با دولت ایجاد جامعه دوقطبی بین برجامیان و نابرجامیان بود گفت: فکر می‌کردند مخالفین خود را به مخالفین برجام متهم کنند، فتح‌الفتوح کرده‌اند ولی اکنون رویشان نمی‌شود از این حرف‌ها بزنند.

خبرگزاری فارس، گروه سیاسی، سیده فاطمه موسوی

غلامعلی حدادعادل به ویژه بعد از دوم خرداد ۷۶ و خصوصاً در دوازده سال اخیر شخصیتی بوده که به نوعی به «نماد اصولگرایی» تبدیل شده است و در بزنگاه‌های مهم اگر قرار باشد نماد و الگویی معرفی شود که در هر گام خود پا جا پای رهبری گذاشته است، قطعاً یکی از آن افراد حدادعادل است.

وی به دلیل مواضع روشن و اصیلی که داشته همواره و حتی در ریاست مجلس هفتم، داعیه‌دار و منادی وحدت اصولگرایان بوده است. 

 عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست فراکسیون اقلیت مجلس ششم (فراکسیون اصولگرایان)، ریاست مجلس هفتم و ریاست کمیسیون فرهنگی در مجلس هشتم از فعالیت‌های نمایندگی حدادعادل است؛ وی هم اکنون مشاور عالی مقام معظم رهبری، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی (به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی) است.

حدادعادل در این مصاحبه انگیزه منتقدان برای ورود به انتخابات را اینگونه عنوان می‌کند «از اینکه منتقدان چه انگیزه‌ای برای این دارند که در انتخابات حضور یابند را باید در مواضع و اظهارات مسئولین همین دولت جست‌وجو کرد».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در خصوص معرفی برخی نامزدها از سوی احزاب برای انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید می‌کند: « اینکه حزبی ۸ نفر را معرفی کرده و حزبی دیگر ۲ نفر، اینها همه مثل حرف‌های اول لیگ است».

دکتر حدادعادل در خصوص انتخابات شوراها نیز تصریح‌می‌کند «یک عده‌ای از اول، شوراها را به‌عنوان ابزار و سکوی پرش به‌سوی قدرت‌های بالا تلقی می‌کردند یعنی اصلاً پیروزی در انتخابات شوراها را به قصد رفع مشکلات و خدمت به مردم محسوب نمی‌کنند».

آنچه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی فارس با دکتر غلامعلی حدادعادل پیرامون وحدت اصولگرایان و انتخابات آینده ریاست جمهوری است:

 

فارس: در این دوره از انتخابات بعضی از احزاب اصول‌گرا از معرفی کاندیداهای حزبی در انتخابات ریاست‌جمهوری سخن گفته‌اند، بفرمائید اصول‌گرایان برای انتخابات سال آینده چه برنامه‌ای دارند؟

 

حدادعادل: وجود انتخابات آزاد دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است و از عواملی است که به نظام ما مشروعیت می‌بخشد و در حفظ امنیت ما مؤثر است، به‌هرحال اینکه مردم باور داشته باشند که وقتی یک عقیده‌ای دارند و می‌توانند از طریق رأی دادن در جامعه خودشان مؤثر واقع شوند، باعث می‌شود در لایه‌ای عمیق‌تر از زدوخوردهای روزمره و سطحی در عالم سیاست همه احساس تعلقی در ریشه‌های خودشان به نظام کنند و مسلماً یکی از عوامل امنیت داخلی و ثبات سیاسی ما نیز همین مردم‌سالاری دینی است که با انقلاب اسلامی در کشور ما پدید آمده است.

همه باید تلاش کنند در انتخابات پیش رو رقابت منطقی و جدی وجود داشته باشد
شما به بعضی تحلیل‌ها، خاطرات و اخباری که مربوط به انتخابات قبل از انقلاب است مراجعه و آنها را رسیدگی و بررسی کنید، اصلاً آن دوره برای ملت، شرکت در انتخابات معنا نداشت و اگر یک نفر در انتخابات شرکت می‌کرد، مردم در عقل او شک می‌کردند. مگر یک عده که مأمور بودند یا قوم و خویش یک کاندیدایی بودند و تمایل داشتند او به مجلس برود، وگرنه عامه مردم اصلاً باور نمی‌کردند که انتخابات آزاد باشد و درست هم همین بود، راست می‌گفتند، اما الان خارجی‌ها هم قبول دارند در ایران، انتخابات آزاد برگزار می‌شود و این مایه قوت ما است.
در انتخاباتی هم که اردیبهشت ۹۶ در پیش‌رو داریم باید همه تلاش کنند که یک رقابت منطقی و جدّی وجود داشته باشد. هرچه انتخابات جدّی‌تر باشد، مردم بیشتر شرکت می‌کنند و شکوه بیشتری هم خواهد داشت.

فارس: آقای دکتر، تحلیلی هم از فضای اصول‌گرایان در عرصه انتخابات ارائه می‌کنید، این سؤال از این جهت مطرح شد که جبهه‌بندی‌های مختلفی شکل گرفته و حتی مباحثی مبنی بر احتمال حمایت بخشی از اصول‌گرایان از کاندیداتوری حسن روحانی بیان شده و اینگونه القا می‌شود که اصول‌گرایان نمی‌خواهند به‌صورت جدّی وارد عرصه انتخابات شوند، آیا طرح این مسائل صحت دارد؟

حزبی ۸ نفر و حزبی دیگر۲ نفر را معرفی می‌کند، حرف‌های اول لیگ است

حدادعادل: دقت کنید وقتی قرار است مسابقه نهایی برگزار شود، در سطح مقدماتی هم بعضی برد، باخت‌ها و بازی‌هایی صورت می‌گیرد اما هیچ‌کس از این اتفاق‌هایی که در هفته اول لیگ رخ می‌دهد، نگران نمی‌شود.

درواقع نمی‌توان نتیجه مسابقه نهایی را پیش‌بینی کرد. حال حزبی ۸ نفر را معرفی کرده، حزبی ۲ نفر، اینها همه حرف‌های اول لیگ است.

 اصول‌گرایان مصمم به رقابت در انتخابات هستند ​

فارس:‌ آیا احتمال حمایت بخشی از اصول‌گرایان از کاندیداتوری «روحانی» در انتخابات ۹۶ صحت دارد؟

حدادعادل: گیریم که بعضی این طور باشند، آنها هم از حق آزادی برخوردارند که عقیده خود را داشته باشند ولی تلاش می‌شود یک سازوکاری برای رسیدن به وحدت برای انتخابات آینده طراحی شود؛ ازاین‌رو اصول‌گرایان مصمم به رقابت در انتخابات هستند و سعی بر این است که مصمم بودن خود در انتخابات را از دو طریق عملی کنند.
اولاً: با دست یافتن به سازوکاری برای رسیدن به وحدت و ثانیاً سازوکاری برای رسیدن به فرد واحد، این دو هدفی است که منتقدان دولت فعلی برای انتخابات آینده در پیش گرفته‌اند.

فارس: اصول‌گرایان در انتخابات سال ۹۶ دلایلی هم برای رقابت با رئیس دولت یازدهم دارند، جناب‌عالی دلایل این رقابت را چه می‌دانید و ارزیابی خود را هم از عملکرد دولت بفرمائید.
حدادعادل:‌ من همیشه گفته‌ام ما قسم نخورده‌ایم که با دولت روحانی مخالفت کنیم، درست است که بسیاری از ما به آقای روحانی رأی نداده‌ایم ولی وقتی آقای روحانی با هر درصدی رئیس‌جمهور شد، دیگر رئیس‌جمهور است و دلیلی ندارد ما خواهان ناکامی یک رئیس‌جمهور باشیم. این درسی است که از حضرت امام(ره) و آقا آموخته‌ایم و دین و عقل هم این را به ما می‌گوید.

انگیزه منتقدان برای ورود به انتخابات را باید در اظهارات مسئولان دولت فعلی جست‌جو کرد
ولی اگر شما می‌خواهید بدانید منتقدان چه انگیزه‌ای برای اینکه در انتخابات وارد شوند دارند باید به‌مواضع و اظهارات مسئولین همین دولت اشاره کرد.

حرف‌های مسئولان دولت کنونی را قبل از انتخابات و در جریان انتخابات تا امروز کنار هم بگذارید، دسته‌بندی کنید و ببنید آنها (مسئولان) چه حرف‌هایی زدند، فقط کافی است یک مجموعه‌ای تهیه کنند آن هم راجع به هر موضوع، مثلاً در مورد رکود، تورم، برجام، بهداشت و درمان و مسکن مهر دولت قبل که الان همه نگران بی پولی این طرح مهم هستند. کافی است این موارد را کنار هم بگذارید مثلاً ببینید «آن وعده‌هایی که داده شده بود با برجام چنین و چنان می‌شود» آیا محقق شده یا نه؟

فکر می‌کردند مخالفان خود را به مخالفان برجام متهم کنند، فتح‌الفتوح کرده‌اند

خب شما می‌دانید که جناح سیاسی همسو با دولت یک وقتی راهبردشان این بود «ما جامعه دوقطبی ایجاد کنیم، برجامیان و نابرجامیان»؛ فکر می‌کردند که اگر مخالفین خود را به مخالفین برجام متهم کنند، دیگر فتح‌الفتوح کرده‌اند ولی می‌بینید همین ایام خودشان هم دیگر رویشان نمی‌شود از این حرف‌ها بزنند چون معلوم شد آن جور که خود آقایان فکر می‌کردند، نبوده است.

چندبار طی مذاکرات صریحا اعلام کردم «من جزء دلواپسان هستم»
ما از روز اول می‌گفتیم دلواپسیم، من چندین بار در طی مذاکرات صریحاً اعلام کردم «من جزء دلواپسان هستم»،مقام معظم رهبری هم فرموده بودند: «کسانی که اظهار نگرانی می‌کنند نباید کوبیده شوند» یعنی این موضع نظام هم بود و جای نگرانی بود، حالا امروز معلوم شده آنهایی که نگران بودند، حق داشتند.»
وقتی مسئول بلند پایه بانکی کشور می‌گوید: «دستاورد برجام تقریباً «هیچ» بوده است.» وقتی آقای عراقچی می‌گوید: «همه چیز برجام خوب است و فقط ما در مسائل بانکی مشکل داریم یعنی چه؟!» یعنی نمی‌توانیم ارتباط برقرار کنیم. خب این موارد دلایل و انگیزه‌های منتقدان است و به نظر بنده همه این واقعیت‌ها باید زمینه‌ساز شود تا ما انتخابات پرشوروجدّی داشته باشیم در عین حال که نمی‌خواهیم در حق دولت هم بی‌انصافی کنیم ولی نمی‌توانیم اشتباهات دولت را ذکر نکنیم و حساس نباشیم.

تصور می‌کنم آنهایی که انتخابات جدّی را جستجو می‌کنند یک چنین دلایلی داشته باشند.

فارس:‌ انتخابات شورای شهر نیز هم زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد، عملکرد شورای شهر و اهمیت این نهاد اجتماعی را برچه اساس ارزیابی می‌کنید؟

عده‌ای شوراها را سکوی پرش به به قدرت‌های بالاتر تلقی می‌کنند نه خدمت به مردم
حدادعادل: یک عده‌ای از اول، شوراها را به‌عنوان ابزار و سکوی پرش به‌سوی قدرت‌های بالا تلقی می‌کردند یعنی اصلاً پیروزی در انتخابات شوراها را به قصد رفع مشکلات و خدمت به مردم محسوب نمی‌کنند بلکه سریعاً اعلام می‌کنند اگر ما شوراها را فتح کنیم، پیروز انتخابات بعد هم خواهیم بود.

بنابراین همیشه به شوراها به‌عنوان یک مقدمه‌ای برای سکوی دیگر نگاه می‌کنند و به شوراها اصالت نمی‌دهند؛ ازاین‌رو، مردم باید در انتخابات آینده مراقب این جنبه باشند.

https://haddadadel.ir/news/779-14-2016

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.