تاریخ انتشار: 21 آبان 1395

خط و زبان فارسی در فضای مجازی در خطر نابودی است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هشدار داد: اگر بی‌مسئولیتی‌هایی که در فضای مجازی نسبت به خط و زبان فارسی وجود دارد، ادامه پیدا کند، این دو میراث ارزشمند از بین خواهند رفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی عصر امروز جمعه ۲۱ آبان در آئین اختتامیه نمایشگاه بیست و دوم مطبوعات که در مصلی تهران برگزار شد، زبان فارسی را یکی از دو رکن اصلی ملت ایران و سرمایه و میراث بزرگ این کشور عنوان کرد و گفت: فارسی ظرفی است که اندیشه نیاکان ما در آن جای گرفته است.

 

وی با بیان اینکه فارسی ابزاری است که هم ارتباط ما را با سایر فارسی‌زبانان در دنیا و هم ارتباط ما را با کسانی که در این سرزمین زندگی می‌کردند و اندیشه خود را در قالب این زبان به یادگار گذاشته‌اند، ممکن می‌کند، گفت: پاسداری از این زبان وظیفه فرد ـ فرد ایرانیان و دولت و نظام است و یک امر حاکمیتی است.

حداد عادل با بیان اینکه بخشی از این مسئولیت بر عهده فرهنگستان متبوعش است ولی مسائل این زبان فقط در مباحث علمی و استادانه منحصر نمی‌شود، رفتار رسانه‌ها را از جمله مسائل سرنوشت‌ساز در حوزه زبان فارسی ذکر کرد و گفت: کار رسانه‌ها چه مکتوب، چه آنلاین و چه رادیویی و تلویزیونی و چه مجازی با زبان و کلام است و بنابراین باید بیشترین حساسیت را نسبت به این مقوله داشته باشند چرا که ابزار کارشان است.

وی با بیان اینکه اگر رسانه‌ها در پاسداری از زبان فارسی اهتمام نکنند، از فرهنگستان فارسی کاری ساخته نیست، گفت: ما قدرت اجرایی نداریم و ساز و کاری که برای فرهنگستان پیش‌بینی شده، یک ساز و کار علمی است و ما نمی‌توانیم در امور تمام کسانی که با زبان فارسی سر و کار دارند، دخالت کنیم. 

حداد عادل خطاب به رسانه‌ها گفت: از نویسندگان اصحاب رسانه و مطبوعات انتظار داریم در استفاده از واژگان زبان فارسی دقت داشته باشند و این‌گونه نباشد که به محض اینکه یک لغت خارجی وارد شد، بی‌محابا آن را وارد زبان فارسی کنند، بلکه باید تلاش کنند برای آن معادل پیدا کنند. کاری که ما هم می‌کنیم. انتظار داریم رسانه‌ها از اقدامات فرهنگستان پشتیبانی کنند.

حداد عادل گفت: اگرفرهنگستان طبق قانون در استفاده از زبان فارسی بر سر در مغازه‌ها اصرار دارد، رسانه‌ها باید حساسیت نشان دهند و پشتیبانی کنند. مجموعه این اقدامات سبب می‌شود که زبان فارسی پاس داشته شود.

وی با اشاره به تقدیر از رسانه‌هایی که در پاکیزه‌نویسی زبان فارسی اهتمام داشته‌اند، گفت: خوشبختانه به من گزارش دادند که مطبوعات ورزشی امسال قواعد زبان فارسی را بیشتر رعایت کرده‌اند؛ این جایزه نشانه قدردانی فرهنگستان از مطبوعات است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: در فضای مجازی خیلی چیزها از دست رفته که یکی از آنها خط فارسی و یکی دیگر زبان فارسی است. اگر این بی‌مسئولیتی در فضای مجازی ادامه پیدا کند، هم مسئولیت رسانه‌ای درست می‌شود و هم خط و زبان فارسی.

وی از اصحاب رسانه دعوت کرد که در صورت تمایل برای حضور در کلاس‌های ویراستاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی با این نهاد همکاری کنند.

https://haddadadel.ir/news/777-11-2016

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.