تاریخ انتشار: 16 آذر 1389

متن کامل سخنرانی دکتر حداد عادل در مجمع مجالس آسیایی

سخنرانی جناب آقای دکتر حداد عادل
نماینده محترم مجلس شورای اسلامی ایران و ریاست سابق و مؤسس مجمع مجالس آسیایی

دمشق – سوریه
۸ آذر ۱۳۸۹

بسمه تعالی

جناب رئیس،
رؤسا و نمایندگان محترم مجالس آسایی،
خانمها و آقایان،

در آغاز مایلم خوشحالی خود را از برگزاری موفق پنجمین اجلاس مجمع مجالس آسیایی در کشور دوست و برادر سوریه ابراز نمایم. جای بسی خوشوقتی است که شهر تاریخی و زیبای دمشق به عنوان یکی از کانونهای مهم رشد و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی در طول سده‌های گذشته، امروز میزبان مجالس آسیایی است. در این جا باید از زحمات فراوان مجلس اندونزی، به ویژه برادر عزیزم جناب آقای مزروعی علی ریاست محترم مجلس و همکاران ایشان، در راهبری فعالیت‌های مجمع مجالس آسیایی طی دو سال گذشته صمیمانه تشکر کنم. مجلس اندونزی در دوران ریاست خود به خوبی نشان داد که تا چه حد به پیشبرد اهداف مجمع مجالس آسیایی علاقه‌مند، و در راه تقویت همگرایی در آسیا جدی است. همچنین اطمینان دارم که پنجمین اجلاس مجمع مجالس آسیایی با اتخاذ تصمیمات مهم و سازنده راه همگرایی و همکاری در آسیا را هموارتر خواهد کرد و دستاوردهای ارزشمندی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به ارمغان خواهد آورد.

عالیجنابان،
نمایندگان محترم،

آسیا از لحاظ ساختاری و فرهنگی از موقعیت ممتاز و ویژه ای در جهان برخوردار است.
از نظر راهبردی آسیا وسیع‌ترین قاره و دارای حساس‌ترین نقاط ژئواستراتژیک در کره زمین است. اکنون بیش از دو سوم جمعیت جهان در آسیا زندگی می‌کنند که این خود نیروی کار بسیار ارزشمندی را برای توسعه اقتصادی فراهم می‌آورد. آسیا از لحاظ منابع سرشار طبیعی و ذخایر عظیم انرژی در بالاترین جایگاه جهانی قرار دارد.
از نظر فرهنگی و معنوی آسیا مهد ادیان بزرگ جهانی و میراث‌دار تمدنهای عظیم بشری است. فرهنگ‌های متنوع ، ارزشهای والا و سنت‌های اصیل در تار و پود زندگی مردم مجامع مختلف آسیایی نمایان است. پیامبران بزرگ الهی در خاک آسیا پرچم افراشتند و انسان را به رستگاری و پرستش خدای یگانه فرا خواندند تا جوامع از زنجیرهای اسارت و سرسپردگی رها شوند و دروغ و تبهکاری ریشه کن شود و محبت و دوستی در جهان منتشر گردد. آسیا کانون اشراق و منبع فیاض نور در سراسر تاریخ بشر بوده است. همچنانکه خورشید هر روز از مشرق طلوع می‌کند، انوار عرفان و معنویت در طول تاریخ از شرق بر عالم تابیده است. در تجربه معنوی آسیا می‌توان به روشنی دریافت که چگونه نور آگاهی و گرمای حقیقت به زندگی نشاط و به جهان جان بخشیده است.

با این همه در این جا، در برابر نمایندگان محترم مجالس آسیایی باید خاطرنشان سازم که هنوز آسیا نتوانسته است نقش شایسته و واقعی خود را در تحولات جهانی ایفا کند. اکنون پرسش اساسی این است که چرا آسیا با وجود برخورداری از این منابع سرشار مادی و ذخایر عظیم معنوی قادر نبوده است اقتدار شایسته و مشارکت فعال خود را در عرصه جهانی به منصه ظهور رساند. به نظر اینجانب کلید رمز گشایی این معضل تاریخی را باید در یک مفهوم بنیادی جستجو کرد و آن “همگرایی” است.
در جهانی که هر روز به نحو فزاینده ای اقتصاد، تجارت، محیط زیست، ارتباطات و فناوری در یکدیگر تنیده می شوند و ثبات، توسعه و امنیت هر کشور به تحولات جهانی ارتباط می‌یابد، کشورهای آسیایی نیز باید با تعریف سازوکارهای علمی و عملی و با اتخاذ سیاست‌های کلان قاره‌ای روابط میان خود را انسجام بخشند و با خلق فرصت‌های نوین به چالش‌های امروز جهان پاسخ گویند. همگرایی ارزش بسیار بالایی دارد که بدون شک هیچ کشوری با آن مخالف نیست. ارزشی که قادر است ژرف‌ترین وفاق اجتماعی را در سطح این قاره کهن و پهناور ایجاد کند. همگرایی در ارتباط با حوزه‌های مختلف حیات جوامع آسیایی برخوردار از بالاترین میزان سازگاری و موجد بیشترین حد هم‌افزایی است.

حرکت بر حول محور همگرایی سبب می‌شود بی اعتمادی و سوءظن میان کشورها جای خود را به دوستی و همکاری دهد. با بهره‌وری از منابع سرشار طبیعی و ذخایر عظیم انرژی و با جابجایی نیروی کار در سطح این قاره پهناور می‌توان حرکتی یکپارچه و نوین با هزینه کمتر و کارآمدی بیشتر سامان داد. تبادل تجربیات و بهره‌مندی از نمونه‌های موفق در این زمینه راهکار مناسبی برای تقویت همکاری‌های پارلمانی می‌باشد. به اعتقاد من، این مجمع می‌تواند از طریق تعمیق روابط با نهادهای دولتی و مردمی در سطح آسیا، گستره اجرایی تصمیمات خود را توسعه بخشد و همچنین با نهادهای مشابه خود در دیگر نقاط جهان وارد تعامل بیشتر شود تا نقش مؤثر خود را به نحو شایسته‌ای ایفا نماید.

مجمع مجالس آسیایی به عنوان مردمی‌ترین نهادی که به تدوین قانون و تعیین سیاست‌های کلان اشتغال دارد می‌تواند نقش پیشروی در همگرایی آسیا و توسعه روابط میان ملتها و دولت‌ها به عهده بگیرد. علاوه بر موضوعات متنوع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که در نشستهای سالانه مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد، ابتکارهای ارزنده‌ای مانند “اعلامیه دوستی و همکاری در آسیا” “بازار یکپارچه انرژی آسیا” “ایجاد پارلمان مجازی” برگزاری کنفرانس “گفتگوی ادیان و تمدنها” گامهای بزرگی در مسیر تحقق همگرایی در آسیا محسوب می شود.

 

عالیجنابان،
نمایندگان محترم،

به هر میزان که مجمع مجالس آسیایی بتواند بسوی همگرایی پیشروی کند به همان میزان از حضور و نفوذ قدرتهای فرا منطقه‌ای در این قاره کهن کاسته می‌شود.
گرچه سیر تحولات در آسیا در یک سده گذشته در جهت کسب تعمیق استقلال ملی و گسترش مشارکت مردم در فرایند‌های سیاسی و اجتماعی بوده است، اما هنوز آسیا از حضور نظامی و مداخله سیاسی قدرتهای فرا منطقه‌ای رنج می‌برد. حضور نیروهای خارجی در عراق و افغانستان باعث ناامنی و بی‌ثباتی می‌شود. تروریسم در افغانستان، عراق و پاکستان هر روز قربانیان تازه می‌گیرد و زنان و کودکان بسیاری را به کام مرگ می‌کشد.

فلسطین در طول دهه‌های گذشته قربانی اشغال و سرکوب و کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌پناه خویش بوده است. محاصره همه جانبه غزه، کشتار کودکان مظلوم و مادران بی‌گناه، بمباران مناطق مسکونی، مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها، نمونه بارز نسل کشی و جنایت علیه بشریت است. حمله وحشیانه به کاروان کمک‌های انسانی که از سوی آزادیخواهان سراسر جهان برای رخنه در دیوار بزرگترین زندان تاریخ تدارک شده بود، نشانه دیگری از پایمال کردن قوانین بین‌المللی و بی اعتنایی به افکار عمومی جهانی توسط رژیم اشغالگر فلسطین است. اجلاس تروییکای مجمع مجالس آسیایی برای شکستن محاصره غزه و کمک به انسان‌های اسیر و دربند اقدامی شایسته بوده است که اطمینان دارم با جدیت دنبال خواهد شد. مجمع مجالس آسیایی باید با اتخاذ موضعی قاطع و واحد اشغالگری اسرائیل را به ویژه اشغال بلندی‌های جولان را محکوم کند.

 

جناب آقای رییس

در پایان لازم می‌دانم از دبیر کل محترم مجمع، جناب آقای دکتر نژادحسینیان و همکاران محترمشان، سپاسگزاری کنم. ریاست پنجمین دوره مجمع مجالس آسیایی توسط برادر گرامی جناب آقای دکتر الابرش ریاست محترم مجلس سوریه را تبریک گفته و موفقیت ایشان را در هدایت مدبرانه امور خواستارم. امیدوارم که در نشست امسال، پیشرفت خوبی را در مباحثات، برنامه ریزی‌ها و پی‌گیری اقدامات شاهد باشیم.

متشکرم

https://haddadadel.ir/news/77-07-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.