تاریخ انتشار: 4 مهر 1395

موسوی گرمارودی درخت برومندی در فرهنگ است

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: علی موسوی گرمارودی درخت برومندی در فرهنگ ایرانی و اسلامی است که ریشه ای عمیق در تاریخ، ادب و عرفان دارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، دکتر حداد عادل در آیین نکوداشت موسوی گرمارودی با اشاره به دوستی بیش از ۵۰ ساله با وی اظهار کرد: گرمارودی در تهران، قم و مشهد زندگی و محضر اساتید بزرگی را درک کرده است.

 رییس بنیاد سعدی افزود: درباره خصوصیت شعری و زبان وی نمی خواهم صحبت کنم ولی می خواهم از جایگاه او به عنوان یکی از دو شاعر آیینی قبل از انقلاب بگویم.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی شعرای آیینی به برکت پیروزی انقلاب زیاد شده اند ولی در دهه ۴۰ و ۵۰ فضای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ادبی دانشگاه ها همسو با اعتقادات مذهبی و شعر به دست شاعران متدین نبود.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به تغییرات بنیادین ادبی در اواسل مشروطه، دهه ۲۰ خورشیدی و ادامه آن در دهه ۴۰ گفت: اختیار شعر جدید یا دست شعرای مارکسیست بود یا غربگرا و در این فضا تنها موسوی گرمارودی و یک شاعر دیگر شعر ائینی می سرودند.

حداد عادل تصریح کرد: تاثیر گرمارودی بر شعر امروز ما نباید ملاک موقعیت شاعری وی باشد؛ او امروز درخت بلندقامتی در باغی بزرگ است.

وی همچنین به حوزه های مختلف کاری وی از جمله تالیف، ترجمه، سرودن شعر و تدریس اشاره کرد و گفت: وی میراث گرانقدری برای ادبیات و فرهنگ ایرانی به وجود آورده است.

https://haddadadel.ir/news/764-25-2016

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.