تاریخ انتشار: 16 آذر 1389

با فنون جنگ نرم آشنا بوده، دفاع و حمله کنید

دکتر حدادعادل در یازدهمین سالگرد تأسیس ایسنا:
ایسنا یک خبرگزاری محترم، معتبر، خوشنام و دارای نمره قبولی است.

دکتر حدادعادل در یازدهمین سالگرد تاسیس ایسنا با گرامیداشت یاد شهدای عکاس و خبرنگار این خبرگزاری، این شهیدان را قطب‌نما و راهنمای کار خبری ایسنا دانست؛ چراکه فضای کار را مقدس می‌کنند.

دکتر حدادعادل هم‌چنین با تبریک سالگرد تأسیس ایسنا به اعضای این خبرگزاری گفت: بنده از روز اول تأسیس این خبرگزاری از دور شاهد کارش بوده‌ام و باید بگویم که ایسنا یک خبرگزاری محترم در فضای رسانه‌ای کشور ما و خبرگزاری متین و معتبری است و این‌که شما خوشنام هستید و باید به همین دلیل یه شما تبریک بگویم.

وی ادامه داد: البته برای هر دستگاه خبری احتمال لغزش و خطا در طول یک مدت هست، ولی مجموع کار شما مهم است که در آن کارنامه‌ای حتی بهتر از قابل قبول را دارید.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: مطلب مهم این است که شما باید بدانید در کجای تاریخ و جغرافیای این انقلاب قرار دارید. ۳۲ سال از انقلاب اسلامی گذشته است، شما فرض کنید اصلا انقلاب نشده در این دنیا باید چه می‌کردید؟ این کار را دیگران کردند و این کشور را نجات دادند.

وی ادامه داد: یک نگاهی به خارج از ایران بیندازید و ببینید به رغم همه این تهدیدات،‌ هیاهوها و تبلیغات چه دنیایی منحط و حاکمیت دروغی بر این دنیا دیده می‌شود و این کشور ما هم قبل از انقلاب در پنجه همین استکبار بود، حالا که این تحول به وجود آمده شما باید از خودتان بپرسید که ما در ایسنا در کجا ایستاده‌ایم و می‌خواهیم چکار کنیم.

وی با بیان این‌که «این مهم است که شما در واقع در اندیشه خدمت از طریق این کاری که می‌کنید، باشید» افزود: درست است که جنگ نظامی ما بیش از ۲۲ سال است که تمام شده ولی آیا جنگ تمام شده است؟ بنده معتقدم شکل جنگ عوض شده، چون هیچ دلیلی برای تمام شدن آن نیست.

دکتر حدادعادل هم‌چنین با بیان این‌که «همان دلایلی که برای شروع جنگ نظامی علیه ما وجود داشت، الان نیز وجود دارد» گفت: شما ببینید چرا جنگ شروع شد؛ یک کشور جرات کرده بود از دایره انقیاد و سرسپردگی خود را خارج کند و مردی مثل امام (ره) پیدا شده بود که بگوید آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. این جرم بزرگ ما بود که می‌خواستیم از این زندان بیرون بیاییم.

وی ادامه داد: یک روز فکر کردند با حمله نظامی می‌توانند ما را از بین ببرند، تمام قوای‌شان را جمع کردند و هشت سال هم ادامه دادند و نتیجه‌ای نگرفتند. بعد سراغ تهاجم فرهنگی، جنگ نرم و جنگ رسانه‌ای رفتند و در واقع با این کار قصد دارند به بمباران افکار و ذهن مردم بپردازند.

او خطاب به خبرنگاران خاطرنشان کرد: در چنین جنگی شما دقیقا در وسط میدان جنگ قرار دارید، در واقع جنگ، جنگ شماست. آن‌ها دنبال این هستند که با تحلیل‌های غلط و شیوه‌های تبلیغاتی وحدت و همبستگی را از این ملت بگیرند و ملت را از پشت سر حکومت دور و بعد با یک ضربه آن را ساقط کنند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این‌که «شما باید با فنون جنگ نرم آشنا بوده، دفاع و حمله کنید» افزود: از جمله کارهایی که بعد از انقلاب در نظر داشتند انجام بدهند، این است که دانشجو و دانشگاه را در مقابل نظام قرار دهند و بگویند، این نظام بین دانشجویان و هنرمندان جایی ندارد و متعلق به مردمی بی‌سواد است، چون قبل از انقلاب دانشجویان در مقابل شاه ایستاده بودند، دنبال این هستند که همان شیوه‌ها را بازسازی کنند.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی یک خبرگزاری که به نام دانشجویان ایران تاسیس می‌شود معنایش چیست؟ این می‌تواند یک خبرگزاری باشد و طوری عمل کند که این فکر را تقویت کند که دانشجویان با نظام نیستند ولی ایسنا فرزند جهاد دانشگاهی، انقلاب فرهنگی و انقلاب اسلامی است و چطور ممکن است که ایسنا تبار خود را فراموش کرده و در مقابل آن بایستد.

وی یادآور شد: در ۱۶ آذر سال ۳۲ هشت ساله بودم. اتفاقات آن دوران را به خوبی در خاطر دارم؛ دانشجویانی در اعتراض به سفر نیکسون معاون رییس‌جمهور وقت آمریکا تظاهرات کرده بودند و مزدوران رژیم با تیراندازی به سوی دانشجویان آن‌ها را به شهادت ‌رسانند؛ چراکه کودتایی که خود آمریکا راه انداخته بود در ۱۶ آذر ۳۲ معاون‌شان را می‌فرستند تا بر ویرانه‌های حکومت ملی پرچم استیلا را تثبیت کنند.

دکتر حدادعادل افزود: حال این را داشته باشید و سراغ تحلیل‌هایی که این روزها می‌شود بیایید. چطور می‌شود که ماهیت ضدآمریکایی و ضداستکباری ۱۶ آذر را از آن بگیرید؟ بنده اطمینان دارم مثل امشب و فردا شبی بی‌بی‌سی از ۴ تا آدم فراری و بدبختی که از این انقلاب فرار کردند دعوت می‌کند، می‌نشینند، تحلیل می‌کنند و ۱۶ آذر را به جای این‌که آن ماهیت اصلی‌اش را نشان بدهند، به نحوی معرفی کنند که دانشجوها بیایند و در مقابل این انقلابی قرار بگیرند که از اصل برای استقلال و آزادی در این کشور برپا شده است و اینهاست که وظیفه این خبرگزاری را به عنوان یک خبرگزاری دانشجویی و خاص سنگین‌تر می‌کند.

دکتر حدادعادل در ادامه سخنان خود خطاب به کارکنان ایسنا گفت: شما باید آفاق تازه‌ای در عرصه رسانه و خبرگزاری به وجود بیاورید. شما باید آرمان‌طلبی،‌ آرمان‌خواهی، استقلال‌طلبی و روحی که در دانشجویان شهید ۱۶ آذر بود را در خبرگزاری خود جاری کنید و آن روح، دفاع از این ملت و کشور است و امام نیز با چنین احساسی به این انقلاب وارد شد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: در دوران اصلاحات که دم از آزادی زده می‌شد، من می‌گفتم که ما با آزادی مخالف نیستیم ولی باید ببینیم که آزادی برای چیست. فرق نگاه ما به مقوله آزادی با نگاه غربی‌ها این است که غربی‌ها آزادی را بیشتر “آزادی از …” می‌دانند ولی ما می‌گوییم مساله مهم، “آزادی برای …” است. ما می‌گوییم گیرم که شما از استبداد، فقر، اقتضائات اجتماعی و هر دستور و حکمی آزاد شدید، حالا برای چه منظور آزاد شدید؟ آیا این آزادی برای دروغ، جنایت، ظلم و کتمان حقیقت است؟ دین هر دو آزادی یعنی هم “آزادی از …” و هم “آزادی برای …” را می‌خواهد.

وی با تأکید بر اینکه آزادی لازمه کار رسانه‌ای است، تصریح کرد: در عالم رسانه آزادی باید برای پاسداری از حقیقت باشد. مهم این است که ببینیم آزادی را برای حقیقت می‌خواهیم یا برای دروغ. امروز دنیا در عرصه رسانه عوض شده است و هر انسانی برای خود می‌تواند یک خبرگزاری باشد و اینجاست که مساله مهم این است که آیا ما به دنبال استفاده از رسانه برای قدرت‌طلبی هستیم یا خیر؟

دکتر حدادعادل ادامه داد: اخیرا که خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان در ضمن صحبت‌های خود چند بار به علو و برتری‌طلبی اشاره کردند. ما باید به این مفهوم قرآنی توجه کنیم و من اخیرا مجذوب آیه ۸۳ سوره قصص شده‌ام که در آن خداوند می‌فرماید آخرت برای کسانی است که هیچ برتری‌طلبی و فسادی را نخواهند. بدین ترتیب ملاک از نظر قرآن بسیار روشن است یعنی اگر به دنبال قدرت و برتری‌طلبی هستیم و بخواهیم خبرسازی کنیم، هر چه خبرگزاری و رسانه ایجاد کنیم در فناست چرا که به دنبال حقیقت نیستیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به کارکنان ایسنا اظهار کرد: در ایسنا به دنبال این مسائل نباشید بلکه به دنبال حقیقت باشید. برخی اربابان قدرت رسانه دارند تا به وسیله آن به جان دیگران بیفتند و در واقع همان استفاده‌ای را که در قدیم از نوچه‌ها می‌کردند و آنها را به جان مردم می‌انداختند برخی امروز همین استفاده را از رسانه می‌کنند.

وی با بیان اینکه به دنبال این نباشید که به هر قیمتی خبر داشته باشید، افزود: خبرنگار همواره در معرض این وسوسه است که هر چه خبر تعجب‌برانگیزتر باشد بهتر است پس باید دقت کنید که تعجب‌برانگیزی یک خبر موجب نشود که شخصیت افراد را زیر سوال ببرید و حقیقت را نادیده بگیرید.

دکتر حدادعادل در پایان سخنان خود خطاب به خبرنگاران گفت: شما باید افسران استوار جبهه جنگ نرم باشید و بدانید که هیچ حقیقتی بالاتر از دفاع از انقلاب نیست چراکه انقلاب نجات دهنده این کشور تا ابد است.

 

https://haddadadel.ir/news/76-07-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.