تاریخ انتشار: 15 مرداد 1395

تحول علوم انسانی نباید به موضوع سیاسی متهم شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی از شخصیت‌های دارای قدرت نسبت به تحول علوم انسانی بی‌توجه هستند در حالی که این امر نباید توسط افراد غرب‌زده به موضوع جناحی و سیاسی متهم شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، غلامعلی حدادعادل عصر امروز در مراسم افتتاحیه طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی که در سالن جلسات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان اینکه پیام آیت‌الله عبدالله جوادی آملی به طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی نشان از اهمیت این طرح است، اظهار کرد: استقلال نخستین شعار ملت ایران اسلامی بوده است.

وی جلوگیری از دخالت شخصیت‌های خارجی در نظام سیاسی داخلی را یکی از مفهوم‌های واژه استقلال دانست و مطرح کرد: استقلال به منظور بی‌توجهی به دستاوردهای دیگران نیست اما باید خود تصمیم گرفته و برای استفاده از دستاوردهای دیگران دلایل مشخصی داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه نباید فقط به دنبال تقلید بدون علت باشیم، اضافه کرد: تاسیس دانشگاه در ایران اسلامی اقدامی برخاسته از اندیشه استقلالی نبوده است؛ هر چند باید از دستاوردهای غرب استفاده کنیم اما افرادی که بعد از حضور در دنیای غرب دانشگاه‌ها را در ایران اسلامی ایجاد کردند رابطه‌ای میان دانشگاه و معارف گذشته نظام اسلامی برقرار نکرده‌اند به همین علت در رشته‌های مهندسی و پزشکی نگاه غالب بنیان‌گذار استفاده از اندیشه‌های غرب و بی‌توجهی نسبت به داشته‌ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ علوم انسانی با شناخت انسان و باید و نبایدهای توصیه‌ای به انسان ارتباط دارد به همین علت بخشی از آن توصیفی و بخش دیگر هنجاری بوده به همین علت بر اساس باید و نبایدهای مبتنی بر هستی‌شناسی انسان است و با اختلاف در هستی‌شناسی میان ایران و غرب نمی‌توانیم باید و نبایدهای مشترک داشته باشیم.

حدادعادل با بیان اینکه دیدگاه غرب و اسلام نسبت به انسان یکسان نیست، عنوان کرد: در نگاه غرب نشانه‌های متعالی بودن انسان به بخشی از طبیعت، جامعه، ذهن و روان ارتباط داده می‌شود و دنیای غرب به دنبال این است که مطرح کند انسان موجود الهی و آسمانی نیست و نشانه‌های آسمانی بودن را به جنبه‌های مادی سوق می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تاریخ انسان‌شناسی غربی برای این است که عنصر معنوی اصیل از انسان حذف شود، گفت: علوم انسانی توسط افرادی در دانشگاه‌ها بنیان‌گذاری شده که اغلب آنها ارتباطی با مبانی و مفاهیم دینی نداشته و در کشورهای غربی تحصیل و سخنان متفکران این کشورها را به نظام اسلامی منتقل کرده‌اند.

نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی تحول علوم انسانی را از تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) خواند و ادامه داد: در سال ۸۸ رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با اساتید برای تحول علوم انسانی مطالبه‌های جدی را مطرح کردند و بعد از چند ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی را با حضور ۲۰ نفر از دانشگاهیان و حوزویان تشکیل داد.

وی به برخی از فعالیت‌های انجام شده در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از جمله دبیرخانه این شورا اشاره کرد و افزود:‌ اسلامی و بومی کردن، کارآمدی و ‌روزآمدی علوم انسانی از اهداف این شورا بوده که برای رسیدن به این اهداف شورا تعیین آینده کاری رشته‌ها، بررسی محتوا و تامین دانشجویان و اساتید مورد نیاز علوم انسانی را در دستور کار خود قرار داده است.

حدادعادل با بیان اینکه اکنون در سطح کشور ۸۳ مکان دکترای روانشناسی را ارائه می‌دهند، اضافه کرد: بیکاری فارغ‌التحصیلان در جامعه سبب افزایش نارضایتی در نظام اسلامی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه رشته‌های علوم سیاسی، تربیتی، حقوق، فلسفه، دین، معماری، مطالعات زنان، زبان‌های خارجی، تاریخ، فرهنگ و ارتباطات، علوم اجتماعی، هنر و مدیریت در اولویت‌کاری شورای تحول علوم انسانی قرار گرفته است، تصریح کرد: تحول در این رشته‌ها با تکیه بر یک گروه محدود امکان‌پذیر نیست به همین علت باید از ظرفیت‌های مختلف در راستای رسیدن به این هدف استفاده کنیم.

حدادعادل با اشاره به اینکه تحول علوم انسانی بدون تعامل حوزه و دانشگاه شدنی نیست، گفت: اکنون تلاش می‌شود که از ظرفیت‌های مختلف برای تحول علوم انسانی استفاده شود اما برخی از شخصیت‌های دارای قدرت نسبت به این امر بی‌توجه هستند در حالی که این موضوع نباید توسط افراد غرب‌زده به موضوع جناحی و سیاسی متهم شود.

وی با تاکید بر اینکه اسلامی شدن علوم انسانی نیازمند هفت الی هشت هزار کتاب جدید دانشگاهی است، اضافه کرد: تحول علوم انسانی تمدنی است و به عنوان یک اقدام تحول‌ساز در جامعه شناخته می‌شود چراکه رسیدن به تمدن اسلامی بدون علوم انسانی اسلامی امکان‌پذیر نیست؛ اگر در امور مختلف نظام اسلامی به موفقیت برسیم اما علوم انسانی اسلامی نداشته باشیم در انقلاب اسلامی موفق نیستیم به همین علت باید تألیف کتب جدید در دستور کار قرار گیرد اما تحقق این امر نیازمند اعتبار و بودجه است.

عضو تشخیص مصلحت نظام از تهیه نخستین کتاب دارای تألیف جدید برای دانشگاه‌ها یاد کرد و گفت: در نمودار سازمانی دبیرخانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گروه محدودی فعالیت دارند و از اساتید برجسته دانشگاهی و حوزوی برای نقد عملکرد این شورا دعوت شده است تا بتوانیم از اندیشه‌ها و ظرفیت این افراد به شیوه مطلوب استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید جریان دانشجویی تحول علوم انسانی در دانشگاه‌ها ایجاد شود، مطرح کرد: عده‌ای بیشتر از افراد متدین نسبت به اهمیت علوم انسانی آگاه هستند و تحول علوم انسانی را خطری برای پایگاه‌های استکباری می‌دانند و نسبت به وضعیت موجود امیدوار هستند به همین علت دانشجو باید این موضوع‌ها را دانسته و برای رسیدن به اهداف خود در این راستا ایستادگی کند.

حدادعادل یادآور شد: دانشجویان علوم انسانی علم‌داران تحول تمدن اسلامی هستند و برای جلوگیری از هدررفت خون شهدا و ایثارگران انقلاب باید با تأسی به آنها در جبهه‌های مختلف مقاومت و ایستادگی کنند تا این پرچم را با بصیرت به قله سرافرازی برسانند.

وی با اشاره به اینکه تحول علوم انسانی در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست، اضافه کرد: به سادگی نمی‌توان تجربه غرب را در هزاران دانشگاه متحول کرد به همین علت رسیدن به تحول علوم انسانی باید استمرار یافته و از نسلی به نسلی دیگر انتقال یابد.

https://haddadadel.ir/news/752-05-2016

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.