تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1395

شاهنامه کتاب «حماسه و حکمت» است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در خصوص شاهنامه‌پژوهی گفت: دو گونه می‌توان عمل کرد؛ یک اینکه تخصص در شاهنامه‌پژوهی را از طریق پایان‌نامه و ۱۸ واحد دوره دکتری تأمین کنیم و دوم اینکه رشته شاهنامه‌پژوهی ایجاد کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، غلامعلی حداد عادل در حاشیه مراسم گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: اگر بخواهم کلمه‌ای درباره فردوسی بگویم باید لقبی به او بدهم که ایرانیان در طول تاریخ به ایشان داده‌اند و آن «حکیم ابوالقاسم فردوسی» است.

وی بابیان اینکه شاهنامه کتاب «حماسه و حکمت» است، افزود: شاهنامه دریایی است که زبان فارسی هزار سال از آن بهره گرفته و سفره گسترده‌ای است که فارسی‌زبانان هزار سال بر سر آن نشسته‌اند؛ فردوسی حق بزرگی به گردن زبان و ادب و ملیت و هویت فارسی دارد.

این کارشناس ادبیات فارسی همچنین در خصوص شاهنامه‌پژوهی گفت: این موضوع نیازمند بحث کارشناسی است و دو گونه می‌توان عمل کرد؛ یک اینکه تخصص در شاهنامه‌پژوهی را از طریق پایان‌نامه و ۱۸ واحد دوره دکتری تأمین کنیم و دوم اینکه رشته شاهنامه‌پژوهی ایجاد کنیم.

حداد عادل در ادامه بازار کار محدود را از جمله مشکلات رشته‌های فوق‌تخصصی دانست و افزود: در زمینه ایجاد رشته جدید شاهنامه پژوهی باید کار کارشناسی در وزارت علوم با نظر استادان انجام شود و اگر تصویب شود کارشناسی ارشد آن در دانشگاه تأسیس خواهد شد.

وی همچنین بنیاد حکیم ابوالقاسم فردوسی را پشتوانه شاهنامه‌پژوهی و فردوسی‌شناسی توصیف کرد.

https://haddadadel.ir/news/732-13-2016

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.