تاریخ انتشار: 29 فروردین 1395

از جفایی که به زبان فارسی می‌رود رنج می‌برم

به گزارش خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از کتاب «هنوز هم…» سروده غلامعلی حدادعادل در حوزه هنری برگزار شد.

غلامعلی حدادعادل در این مراسم با بیان این مطلب که خدا را شاکرم به سبب همه نعمات او و اینکه مسلمانم و ایرانی هستم، اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنم فارسی زبانم و می‌توانم از میراث هزار ساله شعر و نثر فارسی بهره ببرم.

حدادعادل در ادامه ابراز داشت: خدا را شکر می‌کنم می‌توانم به برکت این زبان با همه اندیشه‌ها عواطفی که طی این هزار سال و بیشتر در گستره اقلیم زبان فارسی به وجود آمده ارتباط برقرار کنم و از آنها بهره‌ ببرم. زبان فارسی جلوه ارزشمندی از میراث فرهنگی ما، تاریخ  و هویت ما است سرمایه بزرگی است پس باید قدر این زبان را بدانیم.

وی در ادامه با بیان اینکه شعر جلوه هویت روح ایرانی است، عنوان کرد: شعر در فرهنگ ما نشانه فرهیختگی است و بزرگان ما در هر شغلی که بوده‌اند و هر دانشی که داشته‌اند با شعر بیگانه نبوده‌اند چراکه شعر جلوه هویت روح ایرانی است.

به گفته وی، انتشار این مجموعه شعر به تأخیر افتاده است آن هم برای فردی که دهه هشتم زندگی خود را آغاز کرده و به تازگی قدم بر آن نهاده است برای او دیر است.

وی تأکید کرد: البته این تأخیر در انتشار جهات مختلفی داشت یکی اینکه شعر با عالم سیاست نمی‌سازد امام تا زنده بود شعری از خود منتشر نکرد گرچه شاعری امام را خواص می‌دانستند من هم در سطح خودم این مشکل را داشتم. علت دیگری هم داشت دوست داشتم این دفتر زمانی منتشر شود که اشعاری که دوست دارم و درباره کسانی که به آنها علاقه‌مندم در این دفتر بیاید. مدتها بود سعی می‌کردم قصیده‌ای برای پیامبر به پایان برسانم که خوشبختانه به انجام رسید که نامش عذر تقصیر است توانستم قبل از انتشار دفتر آن را تمام کنم.

وی با بیان اینکه غزلی که دوست داشتم در این مجموعه بیاید درباره امام حسین(ع) بود بیان کرد: غزلی که دوست داشتم تمام کنم و در این کتاب بیاید درباره امام حسین(ع) بود که خوشبختانه سرانجام تمام شدو آنهم در این کتاب آمد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن تاکید بر این موضوع که در این مجموعه سعی کردم خودم باشم، تصریح کرد: سعی کردم در این دفتر خودم باشم، چیزی را در آن پنهان نکرده باشم، یعنی اگر برای امام، رهبر انقلاب، همسرمف مادرم شعری سرودم با اعتقاد سروده‌ام. هرچه گفتم همین هستم،

حداد عادل با اشاره به اینکه گاهی فکر میکنم چقدر فاصله است میان آنچه که من هستم و در این دفتر می‌بینید با آنچه در فضای مجازی تقریبا ماهی یک‌بار می‌شنوم گفت: تقریبا ماهی یک‌بار مطلبی ورد زبان‌ها می‌شود و گاهی فکر میکنم که چقدر فاصله است میان آنچه که در این دفتر هست با آنچه در فضای مجازی می آید اگر آنها را بیان کنم از این دفتر شعر مفصل تر می شود.

وی افزود: به زبان فارسی، شعر فارسی، نثر فصیح فارسی، عشق می ورزم و رنج میبرم و از اهمال و بی توجهی‌ها رنج می برم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به کالای خارجی و برخی تابلوها با زبان لاتین اشاره کرد و توضیح داد: گگاهی افرادی از لغات خارجی استفاده میکنند و حتی معانی آن را هم نمی دانند گویی که تصور می‌کنند کالای خارجی باید به جای ایرانی بخرند و مصرف کننده باشند در زبان هم باید مصرف کننده لغات خارجی باشند بنابراین از جفایی که به زبان فارسی می‌رود رنج می برم.

این شاعر در پایان سخنان خود ضمن تقدیر از تلاش‌های حوزه هنری و انتشارات سوره مهر گفت: در انتشار این دفتر ذوق و سلیقه به خرج دادند و کمترین دشواری را در چاپ این کتاب داشتم. چرا که کار دست اهلش بود.

حداد عادل پس از سخنانش چند شعر از این مجموعه برای حاضران خواند.

* مومنی: آقای حداد عادل کوتاهی به زبان فارسی را نمی‌پذیرد

محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری در این مراسم با اشاره به شخصیت حداد عادل گفت: وجه شاعری او برای کمتر کسی پوشیده است و اغلب مردم با این وجه آشنا هستند و سروده‌هایش بارها در دیدار شاعران با رهبر انقلاب خوانده شده است.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب شخصیت‌های فرهنگی بسیاری وارد این عرصه شدند، اما کمتر کسی است که از حوزه فرهنگ وارد سیاست شود و به فرهنگ پایدار مانده باشد. حداد عادل جزو این معدود افراد است.به طوری که یاد نداریم در فعالیت‌های سیاسی‌شان، به حوزه فرهنگ بی‌توجه باشد.

رئیس حوزه هنری پایبندی حدادعادل به زبان فارسی را از دیگر ویژگی‌های او دانست و افزود: تعصب او به زبان فارسی زیاد است و نمی‌تواند قبول کند که در حق این زبان ستم شود. زبان فارسی میراث نیاکان ماست ولی متأسفانه می‌بینیم که در و دیوار شهر و رسانه‌های ما آلوده به زبان بیگانه‌اند؛ این در حالی است که تنها کشورهای بی‌اصالت به زبان و خط خود بی‌توجه‌اند.

مومنی با تاکید بر اینکه آقای حداد عادل کوتاهی به زبان فارسی را نمی‌پذیرد تاکید کرد:امیدوارم یکی از پیام‌های این نشست آن باشد که اهتماممان به زبان فارسی بیش از اینها باشد.

* نظری: همده اشعار «هنز هم…» در حوزه ادبیات تعلیمی است

فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری در این مراسم با بیان اینکه انتشار مجموعه «هنوز هم…» یک اتفاق خوب در حوزه کتاب است، گفت: چند سالی منتظر انتشار این مجموعه بودم، این اثر یک مجموعه شعر است چرا که با گونه‌های مختلف شعری در آن هست،بنابراین این اثر مجموعه شعری است که با گونه های مختلفی از آن مواجهیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های این کتاب زبان به کار رفته در آن است، ادامه داد: از حیث زبان از خوانش این اثر لذت بردم چرا که با شعر فارسی مواجهیم از این نظر که با زبان مردم امروز سخن می‌گوید اما ادامه شعر قدیم است. این شعرها زلالی خود را دارند اما از سرچشمه‌های کهن برآمده است. از سوی دیگر، زبان پیراسته از آرایه‌های اضافی است که تکلف ایجاد می‌کنند.

معاون هنری حوزه هنری یادآور شد: ما با جنسی از غافلگیری نیز در این شعرها می‌بینیم. همچنین این سروده‌ها از مضامین کهن ، استفاده نو کرده است و این یک ویژگی میان بسیاری از شاعران انقلاب است. در مجموع باید گفت که این مجموعه شناسنامه‌دار است.

به گفته این شاعر؛ از دیگر ویژگی‌های مجموعه شعر حداد عادل این است که در آن سروده‌هایی با مضامین مختلف می‌بینیم؛ از موضوعات عاشقانه گرفته تا تعلیمی و…؛ در این اثر ما با ترجمه شعر مواجه نیستیم، ما با ترجمه شاعرانه مواجهیم، با آئینه‌داری شاعرانه مواجهیم، عمده شعرها در حوزه ادبیات تعلیمی است و فقط کارکرد تفنن ، تذکر و انزار ندارد.

* قزوه: حداد عادل شق‌القمر کرده است

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری نیز در این مراسم در سخنانی گفت: ما روزگاری در دهه ۶۰ ادبیات انقلاب را خلق کرده ایم سبک شعری تازه ای بوجود آوردیم که تثبیت شد بعد از آن با ظهور شعر عرفانی حضرت امام شاهد بودیم که مردم بار دیگر با شعر آشتی کردند و هوای ادبیات ما نیز عوض شد اما کم کم پس از آن دیدیم ترانه و برخی از اشعار جدید به جان شعر انقلاب افتادند و پدرش را در آوردند تا جایی که دیگر امروز شعر ما از حماسه فاصله گرفته و عمدتا سانتی مانتال شده است. شاعران جوانی رشد کرده اند که یک دفتر شعرشان در مقابل یکی از غزل های این مجموعه رنگ می بازد و کتابهایی چاپ شدند که از هر ۱۰۰ عنوان ۹۰ جلدش را باید کنار گذاشت.

قزوه ادامه داد: شعرهای آقای حداد در این کتاب برای ما درس است اما اگر بگوییم در این روزگار تنها ایشان و چند نفر دیگر شاعران خوبی هستند دروغ گفته ایم. با این حال اگر از ۱۰۰ غزل روزگارمان بخواهیم انتخابی داشته باشیم از این کتاب هم غزلی بر می گزینیم که به نظر من چیز کمی نیست و بسیار مبارک است.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در ادامه گفت: از یک دفتر شعر که نزدیک به ۱۰۰ شعر دارد اگر سه یا چهار کار موفق باشد آن کتاب هم موفق است اما این دفتر شعر ۵ کار موفق دارد؛ دست کم ۴ غزل و یک قصیده.

وی افزود: روزگار ما در عرصه سیاست به گونه ای شده که انگار تیم ملی ما حذف شده و به جای آن می گویند تیم ملی زرگنده به میدان برود. من نمی دانم ما چطور راضی شده ایم تا امثال دکتر حداد و آقای توکلی را در عرصه سیاست از دست بدهیم و کسانی که یک تجربه هم ندارند را می خواهیم ۴ سال در امور سیاسی دخالت دهیم و اختیارمان را بدهیم دست آنها. با این حال باید آقای حداد را غنیمت شمرد که با چنین کمبود وقتی، برای شعر هم وقت گذاشته است و از این حیث به نظر من، او شق القمر کرده است.

گفتنی است، مجموعه شعری «هنوز هم…» سروده‌های دکترغلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، است که از سوی سوره مهر منتشر شده است.

در این کتاب علاوه بر غزل، چند قصیده و قطعه و رباعی هم به چاپ رسیده است. ترتیب اشعار در این مجموعه از این قرار است: تحمیدیه، غزل‌ها، بهاری‌ها، بارانی‌ها، دوستانه‌ها، شوخ‌طبعی‌ها، قصیده‌ها، قطعه‌ها، رباعی‌ها و ترجمه‌ها (برگردان شعر به شعر).

در مراسم رونمایی از مجموعه شعر غلامعلی حداد عادل، محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی، فاضل نظری، بهاء‌الدین خرمشاهی، محمدحمزه زاده و جمعی از اهالی فرهنگ حضور داشتند.

https://haddadadel.ir/news/725-17-2016

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.