تاریخ انتشار: 2 شهریور 1389

دلیل خروج نخبگان از کشور

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: حفظ نیروهای نخبه دارای دو بعد فرهنگی و پژوهشی است و تنها با تاسیس موسسات پژوهشی قوی است که می توانیم نخبگان را از خارج به داخل برگردانیم.

دکتر حداد عادل یکشنبه شب در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه شریف افزود: تا زمانی که توازنی میان تربیت نیروی انسانی و موسسات پ‍‍ژوهشی وجود نداشته باشد تعدادی از نخبگان جذب خارج خواهند شد. درست است که به هر اندازه که کسی به لحاظ اعتقادی و فرهنگی به اسلام و ایران معتقد باشد، انگیزه بیشتری برای بازگشت به کشور دارد اما خروج از کشور برای تحصیل علم کار پسندیده‌ای است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه بازگشت نخبگان تابع انگیزه‌های درونی و امکانات بیرونی است، گفت: انگیزه‌های درونی باید با اعتقادات و فرهنگ رشد پیدا کنند و باید به جوانان بیاموزیم که اگر در کشور ضعف‌ها و کاستی‌هایی وجود دارد نباید با بودجه کشور در کشورهای دیگر با خیال راحت یک زندگی آرام را گذراند.
وی با اشاره به شخصیت دکتر سهراب پور افزود: تصویر دکتر سهراب‌پور در ذهن من یک شخصیت علمی است وی معنای پژوهش و فناوری و پژوهش و دانشگاه را در اداره کشور به خوبی می‌داند. سهراب‌پور بی هیاهو و بدون حاشیه و با عشق و علاقه به مدیریت دانشگاه پرداخته است و در درگیر نشدن این دانشگاه در بحران‌ها و تلاطم‌های سنگین بسیار موفق بوده و توانسته است با متانت شخصی خود دانشگاه را به خوبی اداره کند به همین خاطر امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دانشگاه شریف در کشور احساس می‌شود. مطمئنا همه ما از تغییر دکتر سهراب‌پور یکه خوردیم اما این تغییرات باید روزی اتفاق می‌افتاد و این مسئله در دانشگاه یک امر طبیعی است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مهم این است که یک تغییر باعث افت و بحران نشود یا دستاورد نفر قبل یا فرد دیگری را تخریب نکند، افزود: خوشبختانه دکتر روستا آزاد در مباحث فرهنگی و ‌انقلابی، یک صاحب نظر و نمونه یک استاد بسیجی است. امروز کشور احتیاج دارد که دانشگاه شریف به عنوان یک الگو سایر دانشگاه‌ها را نیز با همین استانداردها هدایت کند و سطح علم را در کشور ارتقا دهد که با حفظ این دانشگاه روز به روز به برکت جاذبه میان دانشجویان با استعداد افزوده می ‌شود.

 

https://haddadadel.ir/news/7-24-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.