تاریخ انتشار: 5 بهمن 1394

گفت‌وگو با دکتر حدّاد عادل به‌ مناسبت درگذشت استاد ابوالحسن نجفی

یکشنبه، چهارم بهمن‌ماه ۱۳۹۴، رادیو جوان به مناسبت درگذشت زنده‌یاد استاد ابوالحسن نجفی، عضو فقید پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گفت‌وگویی را با دکتر غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، انجام داد که متن آن در ادامه آمده است:

درگذشت استاد ابوالحسن نجفی را به همۀ ملت ایران و فارسی‌زبانان و دوستداران زبان و ادبیات فارسی تسلیت می‌گویم. همۀ کسانی که در پنجاه سال گذشته در فضای نگارش و ترجمه و زبان‌شناسی و ادبیات بودند با اسم استاد نجفی آشنا هستند. ابوالحسن نجفی به‌عنوان یک مترجم خوب و امین شناخته شد، به‌عنوان نویسنده‌ای توانا و ادیبی طراز اول و نیز زبان‌شناسی که مبالات زبان داشت، حساس بود و بسیار دقیق‌النظر و پرکار.

استاد نجفی چند خصوصیت بارز داشت: کاملاً علمی و روشمند فکر می‌کرد و دقیق بود، اهل مسامحه نبود، به قول معروف مو را از ماست می‌کشید و تا به درستی چیزی از نظر خودش اطمینان کافی پیدا نمی‌کرد آن را منتشر یا اظهار نمی‌کرد.

ایشان در حوزه‌های مختلفی صاحب‌نظر بود. کتاب معروفی که بیش از همه او را مشهور کرد کتاب غلط ننویسیم بود. این کتاب به‌صورت کتاب بالینی همۀ نویسندگان و رسانه‌ای‌ها درآمده و احتمالاً تا کنون به چاپ هفدهم رسیده باشد. کار مهم و خوب دیگری که ایشان منتشر کرد فرهنگ فارسی عامیانه بود که الگویی برای فرهنگ‌نویسی روشمند شد. استاد نجفی در حوزۀ وزن شعر صاحب‌نظر و نوآور بود. آخرین کتاب ایشان، اختیارات شاعری، هفتۀ گذشته از چاپ درآمد و وقتی من به بیمارستان رفتم این کتاب را تازه نزد ایشان آورده بودند و در روزهای آخر عمر، چشمشان به این کتاب روشن شد. استاد نجفی مترجمی توانا و نویسنده‌ای بزرگ بود. ایشان عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر گروه ادبیات تطبیقی بود و بر زبان و ادبیات فرانسه تسلط داشت.

من اینجا از فرصت استفاده می‌کنم تا مسئله‌ای را روشن کنم. این روزها می‌بینم که بعضی از مطبوعات داخلی و رسانه‌های خارجی این‌طور شایع کرده‌اند که در مداوای ایشان کوتاهی شده و از نظر مالی دچار سختی بوده‌اند! همۀ این‌ها را تکذیب می‌کنم. فرهنگستان همیشه مراقب حال اعضای پیوسته و وابستۀ خود است. در شش ماه گذشته فرهنگستان همۀ هزینه‌های بستری شدن و دارو و درمان و به ‌طور کلی مداوای استاد نجفی را پرداخت کرده است، بدون اینکه ایشان مشکلی داشته باشند. بیان جزئیات این امر با شأن استاد بزرگی که افتخار کشور بوده منافات دارد. ما می‌خواهیم شأن استاد حفظ شود، ولی بعضی‌ها از این نجابت ما سوءاستفاده می‌کنند. استاد نجفی عمر پربرکتی کردند و واقعاً کاری بیش از این از دست پزشکان برجسته‌ای که به مداوای ایشان پرداختند برنمی‌آمد.

ما برای استاد طلب علو درجات می‌کنیم، ان‌شاءالله جوان‌های ما راه و رسم ابوالحسن نجفی را الگوی خودشان قرار بدهند و کشور از وجود چنین دانشمندان نمونه‌ای خالی نباشد.

 

https://haddadadel.ir/news/695-25-2016

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.