تاریخ انتشار: 9 آذر 1389

همگرایی تنها راه ایفای نقش آسیا در تحولات جهانی است

دکتر حداد عادل رییس سابق مجمع بین المجالس آسیا و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: همگرایی تنها راه ایفای نقش شایسته و واقعی آسیا در تحولات جهانی است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این موضوع را در در مراسم افتتاح پنجمین اجلاس مجمع اتحادیه بین المجالس آسیا بیان کرد.

دکتر حداد عادل با اشاره به موقعیت ممتاز آسیا، جمعیت زیاد، منابع سرشار و تنوع فرهنگی این قاره بر لزوم ایفای نقش هر چه فعال تر آسیا در رویدادهای جهانی تاکید کرد.

 

وی ادامه داد: در جهانی که هر روز به نحو فزاینده ای اقتصاد، تجارت، محیط زیست، ارتباطات و فناوری در یکدیگر تنیده شده و ثبات، توسعه و امنیت هر کشور به تحولات جهانی ارتباط می یابد، کشورهای آسیایی نیز باید به تعریف ساز و کارهای علمی و عملی پرداخته و با اتخاذ سیاست های کلان قاره ای روابط میان خود را انسجام بخشیده و با خلق فرصت های نوین به چالش های امروز جهان پاسخ گویند.

وی تصریح کرد: حرکت بر محور همگرایی سبب می شود تا بی اعتمادی و سوء ظن میان کشورها جای خود را به دوستی و همکاری دهد.

دکتر حداد عادل میهمان ویژه پنجمین اجلاس مجمع بین المجالس آسیا در دمشق با تاکید بر لزوم بهره وری از منابع سرشار طبیعی و ذخایر عظیم انرژی و نیروی کار در این قاره، تبادل تجربه در این زمینه را بهترین راه تقویت همکاریهای پارلمانی برشمرد.

رییس اسبق مجمع بین المجالس آسیا یادآور شد: اتحادیه بین المجالس آسیا می تواند از طریق تعمیق رابطه با نهادهای دولتی و مردمی آسیا، گستره اجرایی تصمیات خود را توسعه بخشد و با نهادهای مشابه خود در دیگر مناطق جهان وارد تعامل بیشتر شود تا نقش موثر خود را به نحو شایسته ای ایفا کند.

وی ابتکارهای ارزنده مانند ‘اعلامیه دوستی و همکاری در آسیا’، ‘بازار یکپارچه انرژی در آسیا’، ‘ایجاد پارلمان مجازی’، برگزاری کنفرانس ‘گفت و گوی ادیان و تمدن ها’ را قدم های بزرگی در مسیر تحقق همگرایی در آسیا دانست.

وی با اشاره به اینکه حضور نیروهای خارجی در عراق و افغانستان باعث ناامنی و بی ثباتی در منطقه و کشتار زنان و کودکان شده است، افزود: هر چه اتحادیه بین المجالس آسیا به سوی همگرایی حرکت کند از حضور و نفوذ قدرت های فرامنطقه ای در این قاره کاسته می شود.

دکتر حداد عادل در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اشغال فلسطین و سرکوب مردم آن، محاصره غزه، کشتار مردم آن به ویژه زنان و کودکان و بمباران مناطق مسکونی، مدارس و بیمارستان ها را نمونه بارز نسل کشی و جنایت علیه بشریت نامید.

وی افزود: حمله ددمنشانه به کاروان کمک های انسان دوستانه برای غزه که به بزرگ ترین زندان تاریخ تبدیل شده است، نشانه دیگری از پایمال کردن قوانین بین المللی و بی اعتنایی به افکار عمومی جهان توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

دکتر حداد عادل از اتحادیه بین المجالس آسیا اتخاذ موضع قاطع و واحد در برابر اشغالگری صهیونیستی به ویژه اشغال بلندیهای جولان را خواستار شد.
از آنجا که دکتر حداد عادل بنیانگذار اجلاس بین المجالس آسیایی است به عنوان مهمان ویژه در این اجلاس حضور دارد.

https://haddadadel.ir/news/69-30-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.