تاریخ انتشار: 20 آبان 1394

سرهنگی در کربلای جبهه‌های ایران کار زینبی کرده است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم بزرگداشت مرتضی سرهنگی گفت: سرهنگی از رویش‌های انقلاب است که هزار پاجوش بلند از کنار او روییده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، پنجاهمین «عصرانه ادبی فارس» ویژه بزرگداشت مرتضی سرهنگی با عنوان «راوی عشق» با حضور چهره‌های مختلف فرهنگی در خبرگزاری فارس برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بخش ابتدایی این مراسم گفت: وقتی پیام مدیرعامل خبرگزاری فارس به من رسید که قرار است این مجلس برگزار شود بی‌درنگ پذیرفتم و با پای دل حضور پیدا کردم. اکنون یاد روزهای اول بعد از آتش‌بس می‌افتم کتاب‌های فارسی دوره راهنمایی را در وزارت آموزش و پرورش در دست تألیف داشتیم که من از مؤلفان آنها بودم. جنگ تمام شده بود و ما در فکر این بودیم که خاطره‌ای از جنگ در کتاب درسی بیاوریم. چقدر گشتیم و چقدر کم بود کتاب‌هایی که روایت جنگ در آنها باشد. سال‌های ۶۷، ۶۸ و ۶۹ را ببینید به زحمت یک خاطره‌ای را پیدا کردیم و توانستیم در کتاب درسی قرار دهیم.

وی افزود: سال گذشته در فرهنگستان از طریق مدیر گروه ادبیات‌های انقلاب اسلامی فرهنگستان از آقای سرهنگی و بهبودی دعوت کردیم تا گزارشی از ادبیات انقلاب بدهند. آماری که این دوستان ارائه کردند و به همت آنها تألیف شده افتخارآمیز بود. من در آن جلسه حساس بودم که گزارش دوستان چگونه خواهد بود با توجه به اینکه اساتید فرهنگستان اساتید سالخورده‌ای هستند که با عالم جنگ و جبهه کمتر ارتباط داشتند  و اکنون دو نفر از انقلاب می‌خواهند گزارش بدهند. بیان این دو دوست به قدری واقعی، منطقی و پرمحتوا بود که موجب افتخار همه بچه‌های انقلاب شد و من این را با قلبم احساس کردم. من آن روز رقم ۱۰ هزار کتاب را با قحطی ۲۵ سال پیش که خودم لمس کرده بودم مقایسه کردم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌این گنجینه به راحتی حاصل نشده یک ایمان خدایی و اخلاص پشت سر این مسائل بوده است یک عده کار حسینی کردند و یک عده کاری زینبی در کربلای جبهه‌های ایران آقایان بهبودی و سرهنگی کار زینبی کردند.

* سرهنگی یک راه را گشوده است

حداد عادل با اشاره به دفاع مقدس و ارزش‌های نهفته در آن گفت: انقلاب و دفاع مقدس ما یک دریای بیکرانه موضوع و مضمون برای اهالی فرهنگ دارد و هر کس در هر بخش از آن استفاده می‌کند این حقیقت دریای بیکرانه الهام‌بخش است و این مجموعه اندیشه خاطرات و واقعیت‌ها مانند یک معدن بزرگ است. اگر یک نفر این معدن را کشف کند استخراج کند و حفظ کند خدمت بزرگی کرده است. این معدن در همان لحظه برداشت برای صنعت فوایدی دارد حال برای اهالی علوم انسانی و هنر این دریای بیکران دفاع مقدس دستاوردهای این چنین دارد که از آن استفاده خواهند کرد و به نوعی سرمایه‌گذاری برای تاریخ آینده است.

او اضافه کرد: آقای سرهنگی و دوستانشان یک راه را گشوده‌اند و ساخته‌اند برخی رهروانی هستند که با هر قدم برداشتن راه را ایجاد می‌کنند و بقیه افراد در مسیری که آنها ایجاد کرده‌اند قدم می‌زنند وظیفه ما این است که این راه را حفظ کنیم.

* به برکت انقلاب بیش از ۱۰ هزار اثر فقط در موضوع دفاع مقدس داریم

حداد عادل در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فضای فرهنگی پیش از انقلاب گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فضا اینگونه بود که شعر و ادبیات و هنر در اختیار عده‌ای بود که خود را روشنفکر می‌نامیدند و دیگران هم آنها را به همین نام می‌خواندند این‌ها فضای فکری خود را از غرب می‌گرفتند و کمتر از جامعه خود فکر و مضمون را می‌گرفتند.

وی با توصیه به جوانان به اینکه نگاهی به مجلات پیش از انقلاب بیندازند،‌گفت: جوانان ما بروند مجلات قبل از انقلاب را بخوانند تا ببینند اظهار نظرهای اهل قلم پیرامون یک حماسه چه بوده است مثلاً چپ‌ها می‌گفتند نبرد استالین گراد مهم است یکی دیگر می‌گفت ژاندارک یک فرد حماسی است و در مجموع این فضا سیطره داشت در آن زمان یک یا دو شاعر داشتیم که شعر می‌گفتند و متدین بودند اما به برکت انقلاب اسلامی بیش از ۱۰ هزار اثر قلمی و ادبی فقط در موضوع دفاع مقدس در اختیار جامعه است. باید با اخلاص مانند اخلاص شهیدان و با الگو گرفتن از پیشگامان این راه فضای موجود را قدر بدانیم و اجازه ندهیم که عده‌ای بخواهند فضا را به آن روزگار برگردانند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت:‌این مسئله امروز وجود دارد و ناشی از تخیل و توهم نیست عده‌ای وجود دارند که پول می‌ریزند تا آن فضا را ایجاد کنند اما یکی توکلش به خداست و رویش به مردم است و کارش را جلو می‌برد اما عده‌ای هنوز چشم به غرب دارند. راه آینده باید طوری باشد که روشنفکرش هم انقلابی باشد.

* سرهنگی ار رویش‌های انقلاب است

حدادعادل در پایان سخنانش با اشاره به قصیده‌ای که علیرضا قزوه برای مرتضی سرهنگی سروده بود  گفت:‌قصیده‌ای که علیرضا قزوه خواند یک قصیده درجه یک و تراز اول بود زیرا من مخاطب شعر هستم و شعر را می‌شناسم زبان فاخر قزوه در این قصیده چیزی کمتر از امیری فیروزکوهی ندارد و این قصیده هیچ کمتر از قصیده امیری فیروزکوهی که در مورد پیامبر سروده است ندارد سرهنگی از رویش‌های انقلاب است که هزار پاجوش بلند از کنار او روییده است.

https://haddadadel.ir/news/670-11-2015

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.