تاریخ انتشار: 22 آبان 1394

دشمنان به دنبال سوءاستفاده از رسانه‌ها هستند

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، با اشاره به دستگیری برخی از خبرنگاران گفت: با توجه به شرایط ایران و سیاست های دفاع از مظلوم آن در منطقه، بعید ندانیم که دشمنان به فکر سوء‌استفاده از رسانه ها باشند.

به گزارش خبرگزای مهر، غلامعلی حداد عادل در مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها اظهار داشت: خوشبختی خودم را از برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات ابراز می دارم  و از وزارت ارشاد به ویژه آقای انتظامی در برگزاری این نمایشگاه سپاسگزاری می کنم. این سومین بار است که توفیق حضور در مراسم اختتامیه را پیدا می کنم.

وی در بخشی از سخنانش با اشاره به دستگیری برخی از خبرنگاران گفت: بنده هم از نفس اینکه چنین اتفاقی افتاده خوشحال نیستم، اما با توجه به شرایط کشور ما، انقلاب و منطقه و همچنین جایگاهی که ایران در دفاع از مظلوم، حق طلبی و مبارزه با رژیم صهیونیستی و سیاستهای استکباری در منطقه دارد، دشمنان به دنبال توطئه چینی هستند و بعید ندانیم که آنان به فکر سوء استفاده از رسانه ها و روزنامه نگاران باشند.

حداد عادل افزود: نفس این مطلب عجیب و محال نیست. قبل از ۲۸ مرداد نیز چنین اتفاقاتی افتاده بود و آن زمان هم شاهد بودیم هر وقت می خواستند یک کاری در ایران بکنند و جریانی راه بیندازند به سراغ روزنامه ها و روزنامه نگاران می رفتند.

مشاور عالی رهبر انقلاب گفت: اینکه چه کسانی مصداق این اتفاق (رسانه ها و خبرنگاران نفوذی) هستند من نمی توانم اظهار نظر کنم؛ فقط می توانم از قوه قضائیه بخواهم که منصفانه و عادلانه این موضوع را رسیدگی کنند و اگر واقعا مستنداتی وجود دارد، مطابق قانون رسیدگی شود وگرنه رفع اتهام و اعاده حیثیت کند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به عدم شرکت برخی از رسانه ها در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، تصریح کرد: خواهشم از آقای انتظامی این است که با دوستانی که شرکت نکرده اند صحبت کند، دلایل آنها را بشنود و حتی می شود در این خصوص مناظره برگزار کرد و نمایندگان این رسانه ها بیایند، گله هایشان را بگویند و مردم در این خصوص داوری کنند و اگر هم دلایلشان منصفانه بود، برای سال آینده این موضوعات رعایت شود.

حداد عادل همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، مطبوعات و رسانه ها را در هر جامعه یک نماد و شاخص دانست و گفت: رسانه ها را در هر جامعه ای به منزله نبضی می دانیم که نبض ضربان رسانه می تواند نشانه ای از سلامت و یا بیماری جامعه باشد.

وی با بیان اینکه مطبوعات شاخص بسیاری از آرمان ها و ارزش های ما در جامعه است، ادامه داد: وضع رسانه ها در کشور ما شاخصی است برای نشان دادن درجه آزادی در جامعه، که این موضوع نیز از اهداف اصلی و اولیه انقلاب اسلامی بوده و جلوه آن، آزادی در مطبوعات است.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: وضع مطبوعات نشانه توجه جامعه به عقلانیت، منطق، خردمندی، اخلاق، ارزش ها و انصاف است و ما به عنوان روزنامه نگار باید به این موضوع توجه داشته باشیم که چه اندازه حفظ حرمت می کنیم، چه اندازه به شایعات توجه می کنیم و یا چه اندازه عفت زبان و کلمه را رعایت می کنیم؟

حداد عادل همچنین رسانه را شاخصی برای قانونمداری دانست و افزود: آزادی بدون قانونمداری مفید نخواهد بود و آزادی بدون قانون معنا ندارد.

مشاور عالی رهبرانقلاب با بیان اینکه رسانه شاخص گفتمان های رایج در جامعه است، تصریح کرد: از بررسی مطبوعات می توانیم ارزیابی کنیم که چه گفتمان هایی در جامعه رایج هستند، همین طور می توانیم دیدگاه های احزاب و جریانات سیاسی را حدس بزنیم و متوجه شویم که جامعه به سوی چه جریانی در حرکت است.

رئیس فراکسیون اصولگرایان با بیان اینکه در نمایشگاه مطبوعات و با ارزیابی روزنامه ها می توان تفاوت استانها را با مرکز از لحاظ سیاسی و فرهنگی متوجه شد، گفت: قبل از انقلاب در برخی از شهرستانها حتی یک کتابفروشی هم نبود، اما امروز روزنامه های پرقوت استانی داریم که نشان می دهد ملت ایران، رشد متوازن و هماهنگ توسعه ای در سطح کشور را طی می کند.

حداد عادل در ادامه گفت: در سه سال اخیر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک همکاری درخصوص زبان مطبوعات آغاز کردیم و قصد داریم این همکاری را ادامه دهیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه زبان فارسی رکن مهم هویت ملی ما ایرانیان است، گفت: اگر از ما بخواهند تعریفی از ملت ایران بدهیم قطعا زبان و ادب فارسی جزو مهمی از تعریف هویت ایرانیان است.

وی وابستگی به زبان فارسی را فراجناحی توصیف کرد و گفت: سلایق سیاسی مختلف مانع عشق عمیق ما به زبان فارسی نخواهد بود.

حداد عادل با بیان اینکه زبان فارسی به امروز و آینده ما تعلق دارد، با اشاره به رابطه رسانه ها با زبان گفت: رسانه به ویژه مطبوعات ابزارش زبان است. یک لحظه فکر کنید رابطه زبان با رسانه قطع شود، رسانه ای وجود نخواهد داشت.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی افزود: هیچ حرفه ای به اندازه مطبوعات از زبان استفاده نمی کند و یکی از راه های آسیب زدایی از زبان، توجه به زبان و ادبیات فارسی در رسانه هاست.

وی بیان داشت: همانطور که در صنعت و اقتصاد یک مرحله تولید و توزیع داریم، فرهنگستان هم دستگاهی است که تولید واژگان می کند و رسانه ها نیز کار توزیع آنان را انجام می دهند. بنابراین رابطه ما (فرهنگستان زبان و ادب فارسی) با رسانه ها یک رابطه دوسویه است.

حداد عادل افزود: در سه سال اخیر سعی کردیم بهترین رسانه را از حیث توجه به زبان فارسی انتخاب و از آن تقدیر کنیم. چراکه انتظارات ما از رسانه ها در درجه اول رعایت قواعد درست نویسی و بعد توجه به خط فارسی است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: بعضی از روزنامه ها مثلا در حوزه رایانه در لابه لای خط فارسی مرتبا کلمات خارجی می آورند و خواننده مجبور است مدام از راست به چپ و از چپ به راست حرکت کند و انتظار ما از رسانه ها رعایت خط فارسی و دستور ادبیات فارسی و استفاده از واژگان مناسب است.

وی با بیان اینکه علاوه بر روزنامه های سراسری روزنامه های استانی و خبرگزاری ها را وارد این مسابقه کردیم گفت: به جهت فراوانی اصطلاحات خارجی در روزنامه های ورزشی، ما یک توجهی به روزنامه های ورزشی کردیم و از میان آنها روزنامه ای که بیشتر به حفظ زبان فارسی اهتمام داشته است انتخاب کرده ایم.

حداد عادل با اشاره به برنامه های سال آینده فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برای نمایشگاه مطبوعات گفت: در پایان نمایشگاه امسال گفتگوهای خودمان را با وزارت ارشاد برای سال آینده آماده خواهیم کرد و کارمان را توسعه می دهیم تا سایر جنبه های مطبوعات را هم ارزیابی و در این مسابقه شرکت دهیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی همچنین برای همکاری با مطبوعات در حوزه آموزش نگارش و ویرایش اعلام آمادگی کرد.

https://haddadadel.ir/news/668-13-2015

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.