تاریخ انتشار: 7 آذر 1389

۱۰ سال منتظر انتشار “علی‌نامه” بودیم

مراسم پایانی همایش «امام علی (ع) و میراث» با حضور دکتر حداد عادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در نشست پایانی این همایش که به موضوع نهج‌البلاغه و بازتاب سخنان امام علی (ع) در ادب فارسی اختصاص داشت با ابراز خرسندی از انتشار «علی نامه» اظهار داشت: بعد از انتشار مقاله استاد شفیعی کدکنی درباره کتاب علی نامه حدود ۱۰ سال بود که منتظر انتشار این کتاب بودیم. چاپ عکس این کتاب قدم اول این مسیر بود و چاپ حروفی و تصحیح شده آن تکمیل کننده این راه عزیز بود.

دکتر حداد عادل خاطر نشان کرد: کار اصلی ادیبان و نویسندگان از زمانی که این اثر منتشر شده سخت تر و سنگین تر است چرا که باید به مظلومیت هزار ساله این اثر خاتمه داد.

دکتر حداد عادل با اشاره به اهمیت نسخ خطی گفت: کتاب دیگری که شاید از علی نامه اهمیت بیشتری داشته باشد ” النغز” است که هفتاد و چند سال پیش نسخه خطی آن شناخته شد و از زیر چاپ بیرون آمد. این موضوع مربوط به ۹۰۰ سال پیش است. در آن دوران فردی از عالمان اهل سنت کتابی در رد عقاید شیعیان نوشت. این کتاب دست به دست می‌چرخید و موجب نگرانی علمای شیعه شده بود و باعث شد که بزرگان تشیع به دنبال عالم و محققی برای پاسخگوی علمی به این کتاب بگردند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به این که مطالب بیان شده در این برنامه تضادی با وحدت شیعه و سنی ندارد، ادامه داد: سرانجام “نصیرالدین اباالرشید عبدالجمیل” معروف به الصدر الامام به سبکی کاملا علمی کتاب عالم سنی را رد کرده و به شبهات پاسخ مشخص داد. این کتاب دریایی از بدایع و فواید است و یکی از ویژگی های این است که ادب نقد را به ما می‌آموزد و راه انتقاد غیرتمندانه و مودبانه را به خواننده نشان می‌دهد.

«علی‌نامه» کهن‌ترین حماسه منظوم دینی به زبان فارسی است که حدود نیم قرن بعد از سرایش شاهنامه فردوسی خلق شد و به دلیل وجود لغات و ترکیبات نادر فارسی، تاریخ شعر و حماسه شیعی، تبیین اعتقادات شیعی و اطلاعات پراکنده تاریخی از اهمیت بسیار برخوردار است.

https://haddadadel.ir/news/66-28-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.