تاریخ انتشار: 4 آذر 1389

یونسکو اسیر دست سلطه گران است

دکتر حداد عادل رییس کنگره بین المللی روز جهانی فلسفه انصراف یونسکو از حضور در این کنگره را به معنی تسلیم شدن این سازمان در برابر قدرت های سلطه گر دانست وگفت:‌ امیدوارم یونسکو فضایی برای گفت و گو و رابطه همه ملت ها با حفظ معنویت باشد.

دکتر حداد عادل در آیین اختتامیه هشتمین کنگره بین المللی روز جهانی فلسفه در کتابخانه ملی گفت: در این همایش ۲۰۰ مقاله به زبان فارسی و ۳۲۰ سخنرانی به زبان انگلیسی قرائت شد.
وی اظهارداشت: همایش روز جهانی فلسفه در ایران با حضور ۱۰۰ میهمان خارجی از ۴۶ کشور جهان برگزار شد که علاوه بر مراسم افتتاحیه و اختتامیه ۱۱۰ نشست تخصصی در موضوعات مختلف برگزار شد.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این همایش عنوان ‘نظر و عمل’ را برای خود انتخاب کرده بود که تمامی استادان فلسفه با شنیدن این عنوان اهمیت و مناسب بودن آن را برای وضعیت جهان امروز تایید کردند.

دکتر حداد عادل با بیان اینکه ما خوشحالیم که فلسفه را در فضایی معنوی در ایران می فهمیم، می خوانیم و تجربه می کنیم، گفت: در مدت سه روز برگزاری این کنگره، از فضایی بسیار مناسب برای تفکر، تعقل، گفت و شنود و آشنایی با افکار تازه برخوردار بودیم.
وی افزود: این همایش فرصتی برای آشنایی با فیلسوفانی از دیگر کشورها و فرهنگ آنان و همچنین معرفی میراث کهن خود در فلسفه اسلامی به میهمانان بود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که این همایش میهمانان خارجی را با گوشه ای از فلسفه در ایران آشنا و فرصت مناسبی بود که اعلام کنیم فلسفه یک اندیشه انتزاعی، خارج از این دنیا نیست، بلکه در عالم درون و بیرون ما تاثیر و حضور دارد.
وی با بیان اینکه در این همایش علاوه بر بحث های فلسفی از بخش های جانبی هم بهره مند بودیم گفت: نزدیک به ۲۰ موسسه فلسفه و حکمت در حاشیه این همایش با احداث غرفه، آثار فلسفی خود را در قالب کتاب و سی دی ارایه کرده بودند، همچنین نمایشگاهی از عکس ها با عنوان تصویر اندیشه در این همایش برگزار شد.

دکترحداد عادل از دیگر خصوصیات این همایش را فضای متین، آرام و جدی آن عنوان کرد و ادامه داد: از مهم ترین بخش های این همایش، تنوع در موضوعات و محورهای آن بود.
وی در ادامه سخنان خود حضور رییس جمهور ایران در آیین افتتاحیه همایش روز جهانی فلسفه و پیام آیات عظام جوادی آملی، سبحانی و مصباح یزدی را از دیگر خصوصیات برجسته این همایش دانست و افزود: در مراسم اختتامیه میزبان آیت الله آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه هستیم که حضور ایشان هم از دیگر اتفاقات برجسته این همایش است.

رییس کنگره بین المللی روز جهانی فلسفه با بیان اینکه آیت الله آملی لاریجانی خود اهل فلسفه و حکمت است، به برخی از آثار منتشر شده از رییس قوه قضاییه در حوزه فلسفه اشاره کرد و گفت: از جمله آثار آیت الله آملی لاریجانی می توان به ترجمه کتاب فلسفه اخلاق و ترجمه کتاب انسان از آغاز تا انجام، اشاره کرد.
دکتر حداد عادل درمورد انصراف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از شرکت در همایش روز جهانی فلسفه درتهران گفت: از سال ۲۰۰۲ که روز فلسفه توسط یونسکو انتخاب شد، ایران به عنوان یکی از پایه گذاران یونسکو از این انتخاب استقبال کرد و همه روزه در روز جهانی فلسفه برنامه هایی را برگزار کرده است.
وی تصریح کرد که بعد از آنکه قرار شد همه ساله یک کشور به عنوان میزبان، این همایش را به صورت بین المللی برگزار کند، ایران در سال ۲۰۱۰ میزبان شد؛ اما از چندماه پیش مطلع شدیم فشارهای سیاسی برای قطع همکاری با ایران برای برگزاری همایش زیاد شده است. ما تا آنجا که توانستیم مخالفت های سیاسیون را که به مدیران یونسکو وارد می شد، بر طرف کردیم و با سفر معاون علوم انسانی یونسکو به ایران و با توضیحاتی که به او دادیم، تصویر غلطی که از ایران برای او شکل گرفته بود، برطرف کردیم.
تقریبا از دو ماه پیش یونسکو موافقت نامه خود را برای برگزاری همایش روز جهانی فلسفه در ایران اعلام کرد اما ۱۰ روز مانده به افتتاح این همایش ناگهان بدون هیچ مقدمه ای مدیرعامل یونسکو از برگزاری همایش در ایران اعلام انصراف کرد.

دکتر حداد عادل با تاکید بر اینکه معلوم بود که فشارهای سیاسی یونسکو را مجبور به اعلام انصراف کرده است گفت: ما این انصراف را به معنی تسلیم یونسکو در برابر قدرت های سلطه گر می دانیم و آرزو می کنیم یونسکو فضایی باشد برای اینکه همه ملت ها با حفظ معنویت با یکدیگر گفت و گو و رابطه داشته باشند.
وی ادامه داد: متاسفانه امروز یونسکو به تدریج به یک ابزار سیاسی در دست قدرت های جهان مبدل شده است که مایل نیستیم چنین سرنوشتی دچار یک سازمان فرهنگی و اجتماعی مثل یونسکو شود.
ما در وجاهت حقوقی این تصمیم بر پایه اصول و ضوابط و مقررات یونسکو تردید جدی داریم و حق پیگیری این امر را هم در داخل یونسکو و هم در سایر جاها برخود مقدر می‌دانیم.

دکتر حداد عادل در پایان سخنان خود ضمن تقدیر از سخنرانان خارجی در این همایش، بابت کمی ها و کاستی ها از آنها عذرخواهی کرد و گفت: امیدواریم همایش روز جهانی فلسفه در ایران جلسات و نتایج مفیدی را برای آنها در پی داشته باشد و خوبی های خاطرات خود را از ایران برای هم خارجیان ببرند.

https://haddadadel.ir/news/64-25-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.