تاریخ انتشار: 16 اسفند 1393

تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد سعدی و دانشگاه آزاد امضا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، با هدف گسترش زبان فارسی در جهان، تفاهم‌نامه‌ای میان بنیاد سعدی و دانشگاه آزاد جهت استفاده از توانایی‌های علمی و امکانات متقابل، توسعه، تحکیم و تعمیق همکاری، تبادل اطلاعات و تجربیات، امروز چهارشنبه منعقد شد.

غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی در این مراسم با بیان اینکه زبان فارسی رکن ملیت ماست، اظهار کرد: برای گسترش این زبان باید از تمام امکانات استفاده کنیم و دانشگاه آزاد با ظرفیت گسترده ای که در اختیار دارد، می تواند به تأمین این مقصود کمک کند.

وی افزود: مفاد این تفاهم مدتی است که مورد بررسی کارشناسانه میان دو طرف قرار گرفته است و امروز به امضاء می رسد.

حداد عادل ضمن ابراز امیدواری از اجرایی شدن تفاهم نامه گفت: این تفاهم نامه می تواند راهگشای راه روشن و طولانی همکاری دو جانبه بین بنیاد سعدی و دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

همچنین بنا بر این گزارش، حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اظهار کرد: برای بنده و همکارانم باعث افتخار است که در این جایگاه بی‌نظیر و دوست داشتنی حضور پیدا کردیم تا اعلام همکاری برای توسعه و گسترش زبان و ادبیات فارسی که پیشه، ریشه و ارکان ملیت ماست، اعلام همکاری کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با جان و دل علاقه داریم که هر گونه همکاری و سرمایه گذاری برای توسعه این زبان شیرین، که زبان برخی از اهالی بهشت و فردوس است، بین دانشگاه و بنیاد سعدی داشته باشیم.

میرزاده ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی هرم علمی مناسبی دارد که از تعداد ۱۶۶۰ استاد در سطح دانشگاهی، ۹۷۳ نفر در دانشگاه آزاد اسلامی به امر تدریس اشتغال دارند.

وی افزود: از مجموع ۸۰۴ استادیار رشته زبان و ادبیات فارسی، تعداد ۳۷۶ نفر در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تدریس هستند. همچنین از تعداد ۶۲۳ مربی در مجموعه رشته زبان و ادبیات فارسی ۵۲۶ مربی در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می کنند.

میرزاده با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه و گسترش زبان و ادبیات فارسی، گفت: خوشحالیم که این همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد سعدی منعقد شد و دانشگاه آزاد قول می دهد و تعهد می کند که هر اقدامی در جهت توسعه زبان فارسی لازم است با بنیاد سعدی انجام دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی «اجرای طرح های مشترک پژوهشی در زمینه توسعه آموزش و معرفی زبان و ادبیات فارسی در حوزه بین الملل»، «تبادل تجربیات در زمینه روشهای نوین آموزش زبان فارسی براساس فناوری های نو»، «تبادل تجربیات، اسناد، اطلاعات و مدارک علمی، پژوهشی و آموزشی»، «راه اندازی کارگاه های آموزشی و پژوهشی و بهره وری از امکانات و تجهیزات مشترک»، «تهیه، تدوین و ترجمه متون و منابع آموزشی در حوزه زبان و ادبیات فارسی»، «دعوت از استادان و متخصصین برای ایراد سخنرانی علمی و شرکت در همایش های مرتبط با موضوع زبان و ادبیات فارسی» را از جمله محورهای همکاری میان دانشگاه متبوعش با بنیاد سعدی برشمرد.

وی افزود: در حوزه معاونت فرهنگی و شورای راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه های مهمی در زمینه گسترش زبان فارسی وجود دارد که یکی از مهمترین این برنامه ها و ستاره درخشان آن، بحث «توسعه، نگهبانی و تربیت مدرس» نه تنها در ایران بلکه در شبه قاره هند است.

میرزاده با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، گفت: مقام معظم رهبری فرموده اند زبان فارسی قدمت ۷۰۰ سال در شبه قاره هند دارد و ۵۰ سال دیگر نیز زبان فارسی باید زبان علمی جهان شود.

وی با اشاره به عملکرد دانشگاه برای رسیدن به این مهم افزود: زبان فارسی این قدرت را دارد که زبان علمی جهان شود و دانشگاه آزاد بر روی این منظور برنامه ریزی های لازم را انجام داده است و ردیف ویژه مالی برای آن معیین کرده است.

بر اساس این گزارش، این تفاهم نامه دوساله، ظهر امروز چهارشنبه، سیزدهم اسفندماه ۱۳۹۳ با حضور حجت الاسلام طه هاشمی، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان بنیاد سعدی در ساختمان این بنیاد، به امضاء حداد عادل رییس بنیاد سعدی و میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی، رسید.

https://haddadadel.ir/news/620-07-2015

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.