تاریخ انتشار: 4 اسفند 1393

«محض اطّلاع»، کتاب جدید دکتر حداد عادل

اثر جدید غلامعلی حدادعادل در حوزه تاریخ که نخستین کتاب منتشرشده «انتشارات فراوا» (انتشارات فرهنگ ایران و اسلام) است از نیمه اسفندماه در اختیار تاریخ‌پژوهان و سایر علاقه‌مندان به تاریخ قرار می‌گیرد.

این کتاب ۲۲۷ صفحه‌ای، تحلیلی بر جلد هفتم یادداشت‌های امیراسدالله عَلَم است. آخرین مجلّد از خاطرات عَلَم که در سال جاری منتشرشده درواقع به لحاظ زمانی اولین دفتر خاطرات وی است که وقایع اول اردیبهشت ۱۳۴۶ تا ۲۱ بهمن ۱۳۴۷ را در بر می‌گیرد.

غلامعلی حدادعادل معتقد است یادداشت‌های عَلَم که بیش از بیست سال از آغاز انتشارش می‌گذرد، به نحو قابل‌قبول موردتوجه قرار نگرفته و قابلیت بررسی‌های تاریخی و دانشگاهی بسیاری دارد که می‌تواند در رشته‌های تاریخ و علوم‌سیاسی موضوع بررسی انواع پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد قرار بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، از کتاب یادداشت‌های عَلَم به‌عنوان کتابی نام می‌برد که در خارج از کشور عده‌ای که نتوانسته‌اند با شبهه‌افکنی درباره اصالت آن خوانندگان را مردد کنند، عصبانیتشان را از خاطرات وی مخفی کنند.

در این کتاب پس از پیشگفتار و مقدمه، طرح کلی محتویات یادداشت‌های عَلَم ارائه شده و در سرفصل‌هایی مجزا با انتخاب بخش‌هایی کوتاه از کتاب، به ذکر خاطراتی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در سال ۱۹۶۸ انجام شده و در آن نیکسون پیروز شده بود، پرداخته است. همچنین جنگ شش‌روزه اعراب و اسرائیل نیز در این کتاب مورد واکاوی قرار گرفته است که مهم‌ترین واقعه در مدت نگارش جلد هفتم خاطرات عَلَم به‌حساب می‌آید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، همچنین با استناد به بخش‌هایی از جلد هفتم یادداشت‌های عَلَم و ذکر گزیده‌ای از خاطرات وی، آلودگی اخلاقی شاه و شخص عَلَم را ذکر کرده و همچنین اشاره‌ای به ولخرجی و تجمل‌زدگی آن دوران داشته؛ و از همه مهم‌تر، جزئیاتی از استبداد در حکومت شاه مخلوع پهلوی را از کلام امیر اسدالله عَلَم بیان کرده است.

حدادعادل در کتاب «محض اطّلاع» علاوه بر یادداشت‌های عَلَم از کتاب‌های «خاطرات عزّت‌شاهی» و «پایی که جا ماند» و «من زنده‌ام» نیز در یک بخش مجزا استفاده کرده تا خواننده بخش اول کتاب بتواند مقایسه خوبی بین ایران قبل و پس از پیروزی انقلاب داشته باشد.

نویسنده در خاتمه‌ی کتابش، از انقلاب اسلامی ایران با عنوان «جابجایی جدی هرم قدرت در ایران» نام برده و از به دست گرفتن حکومت توسط اقشار مستضعفی می‌گوید که برای مبارزه با ظلم و جور طاغوتیان، دل از همه‌چیز و همه‌کس بریده و باایمان به خدا و تحمل شکنجه‌هایی طاقت‌فرسا و استخوان‌سوز، موجبات پیروزی انقلاب اسلامی نسلی جوان را فراهم آورده و به استبداد و خفقان حاکم بر جامعه دوران پهلوی خاتمه داده‌اند.

چاپ اول کتاب «محض اطّلاع» در نیمه‌اول اسفند ۹۳ و با قیمت ۸۰.۰۰۰ ریال منتشر، رونمایی و پخش خواهد شد.

https://haddadadel.ir/news/616-23-2015

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.