تاریخ انتشار: 3 اسفند 1393

تجربه دانشگاه ‌الزهرا(س) در تأسیس دانشگاه‌های مختص به بانوان تکرار شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تجربه موفق دانشگاه الزهرا(س) گفت: تجربه این دانشگاه در تأسیس دانشگاه‌های مختص به بانوان باید تکرار شود تا اهتمام به مدیریت خانواده باید در تربیت دانشجویان دختر بیشتر مدنظر قرار گیرد.

یکصدمین جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

حداد عادل در ابتدای این جلسه با بیان اینکه این یکصدمین جلسه شورای تحول است و ما آن را برای تحقق اهداف شورا به فال نیک می‌گیریم، گفت: شورای تحول و ارتقا علوم انسانی آمادگی دارد تا سرفصل‌های مربوط به رشته مدیریت خانواده را خارج از نوبت به بحث و بررسی بگذارد. وی افزود: تجربه موفق دانشگاه الزهرا «س» در تأسیس دانشگاه‌های مختص به بانوان باید تکرار شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اهتمام به نقش مادر و مدیریت خانواده باید در تربیت دانشجویان دختر بیشتر مدنظر قرار گیرد.

حداد عادل گفت: اداره و مدیریت خانواده به عنوان اصلی‌ترین نهاد شکل‌دهنده جامعه، باید به صورت علمی آموزش داده شود و این آموزش قطعاً به استحکام نهاد خانواده منجر خواهد شد.

در ادامه سید حمید طالب زاده گفت: با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نماینده شورای تحول و ارتقا علوم انسانی در شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی این وزارتخانه عضویت پیدا کرد.

در ادامه جلسه موضوع بررسی سرفصل‌های رشته زبان و ادبیات انگلیسی در مقطع دکترا در دستور کار اعضا قرار گرفت و گزارش تهیه شده پیرامون این موضوع ارائه شد.

در این گزارش با اشاره رویکرد جدید به زبان و ادبیات انگلیسی و توجه به ابعاد مغفول این حوزه در مواردی مانند ادبیات ضد استعماری، بررسی مکاتب نو پدید در ادبیات انگلیسی سرفصل‌هایی مانند ادبیات رنگین پوستان و مهاجران ایالات متحده آمریکا و رویکرد انتقادی به انسان‌گرایی لیبرال نیز مورد اشاره قرار گرفت.

در بخش دیگری از سرفصل‌های رشته زبان و ادبیات انگلیسی در مقطع دکترا مقابله با موج اسلام هراسی در غرب، انتقادات مطرح شده در قالب ادبیات نسبت به جنگ افروزی‌های آمریکا و متحدانش در سال‌های اخیر نیز از اهداف دیگر این رشته برشمرده شده است.

در ادامه گزارش کارگروه «زبان و ادبیات انگلیسی» سرفصل گفتگوی انتقادی در مورد رسانه‌ها نیز مورد اشاره قرار گرفت.

بعد از ارائه این گزارش حداد عادل گفت: اقتضائات رشته‌های مختلف علوم انسانی باعث می‌شود تا اسلامی‌سازی و بومی سازی در هر کدام از رشته‌ها معانی متفاوت داشته باشند.

سپس اعضا به بیان نظرات خود در رابطه با توجه بیشتر به سرفصل‌های مربوط به نقد استعمار، تفاوت شرق‌شناسی مشهور در غرب با نگاه رایج در سایر کشورها، آموزش نحوه انعکاس آثار دانشمندان مسلمان در ادبیات انگلیسی، استفاده از مبحث الفاظ در اصول فقه شیعه در مباحث زبان‌شناسی، تبیین دقیق‌تر از هدف تأسیس این رشته، تفکیک بین نقد ادبی و نقد فرهنگی، بررسی اضافه شدن سرفصل‌هایی مانند ادبیات مسلمان و اسلام در ادبیات انگلیسی و بازنمایی شکل‌گیری فرهنگ و تمدن مدرن غرب در تحولات زبان و ادبیات انگلیسی پرداختند.

 پس از ارائه نظرات اعضا، نماینده کارگروه زبان و ادبیات انگلیسی به برخی از مسائل مطرح شده پاسخ داد.

وی گفت: نقد شیفتگی رایج در کشورمان نسبت به مظاهر مادی تمدن غرب یکی از اهداف تأسیس این رشته است.

محمدرضا مرندی افزود: حوزه رسانه و نقد هنری از حوزه‌هایی است که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در آن به ایفای نقش بپردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: زبان انگلیسی در جهان امروز از نظر افرادی که به آن تکلم می‌کنند، گسترده‌ترین زبان دنیا است و به همین دلیل این رشته باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

در پایان جلسه با توجه به نظرات ارائه شده توسط اعضا، مقرر شد تا برنامه‌های مزبور مورد اصلاح و بازنگری واقع شده و در ابتدای جلسه آینده ارائه شود.

https://haddadadel.ir/news/615-22-2015

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.