تاریخ انتشار: 30 بهمن 1393

برای تحقق تمدن اسلامی باید ترجمه‌خوانی قرآن را توسعه دهیم

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برای توسعه فرهنگ قرآنی و تحقق تمدن اسلامی باید به ترجمه‌خوانی قرآن توجه کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاحیه مسابقات قرآنی تلاوت و تسنیم که در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد با بیان اینکه تمدنی به نام تمدن اسلامی در حال حاضر شکل نگرفته است که در این دنیا بتواند اثرگذار باشد، اظهار داشت: کشوری همچون بوسنی و هرزگوین در اروپا می‌خواست با اکثریت مردم مسلمان کشوری اسلامی تشکیل دهد اما آمریکایی‌ها اجازه ندادند.

وی با اشاره به سفر خود به بوسنی و هرزگوین گفت: در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی از بوسنی و هرزگوین بازدید کردم در آن زمان وزیر خارجه این کشور یک یهودی بود. یعنی با وجود این همه مسلمان اسلام واقعی در این کشور معرفی و توسعه نیفتاده بود.

حدادعادل با اشاره به اینکه دعوت مقام معظم رهبری از مسلمانان برای بازگشت به سبک زندگی اسلام جدای از دعوت به سمت تمدن اسلامی نیست، گفت: تمدن اسلامی یک جنبه سخت‌افزاری دارد اما جنبه نرم‌افزاری آن که از اهمیت بیشتری برخوردار است همان فرهنگ اسلامی محسوب می‌شود که مهم‌ترین سند آن نیز قرآن است.

نماینده مردم تهران در خانه ملت با اشاره به اینکه مقصد اعلای ما رسیدن به تمدن اسلامی و توجه به ارزش‌های این نوع فرهنگ است، خاطرنشان کرد: قرآن کریم از دو جهت در ایجاد تمدن اسلامی محوریت دارد یکی از جهت ایجاد جهان‌بینی الهی و معنوی و همچنین گشودن آفاق ملکوتی نامتناهی بر روی مسلمانان و دیگری از جهت هویت‌بخشی و اتحاد بین مسلمانان.

حدادعادل با بیان اینکه هر دو جهت قرآن در ایجاد تمدن اسلامی برای رسیدن به فرهنگ قرآن است، گفت: در سال‌های اخیر به همان اندازه که با شخص پیامبر (ص) دشمنی می‌ورزند با قرآن و آموزه‌های الهی نیز دشمنی می‌کنند چرا که قرآن ادامه وجود پیامبر در تاریخ اسلام و حقیقت وجود ایشان در گذر زمان است.

وی به وظیفه مسلمانان برای استفاده از آیات الهی در زندگی اشاره کرد و گفت: در جمهوری اسلامی همه ما وظیفه داریم قرآن را از حاشیه زندگی به متن بیاوریم تا تمامی افراد جامعه با قرآن انس داشته باشند.

حدادعادل با بیان اینکه تلاوت قرآن از روی مصحف شریف کافی نیست، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اسلام راستین باید مسیر قرآن را دنبال کنیم تمامی تحولاتی که در ۳۶ سال اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم مصداقی از سوره مبارکه فتح است.

نماینده مردم تهران در خانه ملت به رشد فعالیت‌های قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: ما باید از اینکه بیش از ۴ هزار خانه قرآن شهری و روستایی در کشور داریم خوشحال باشیم و بدانیم توسعه این برنامه‌ها آغاز راهی برای رسیدن به آینده‌ای روشن است و می‌تواند ما را به سوی تمدن اسلامی هدایت کند.

وی با بیان اینکه هر کاری که به توسعه فرهنگ قرآنی و ترویج آن بینجامد شایسته تقدیر است، افزود: همه افراد جامعه موظف هستند برای توسعه فرهنگ قرآنی کمک کنند تا جامعه‌ای برپایه قرآن و موازین الهی داشته باشیم که در این راستا توجه به ترجمه‌خوانی قرآن از اهمیت بسیار برخوردار است.

حدادعادل با بیان اینکه بسیاری از مستمعان با زبان عربی آشنایی کاملی ندارند، خاطرنشان کرد: باید ترجمه‌خوانی قرآن در ایران را نهادینه کنیم و بپذیریم که بسیاری از شنوندگان با زبان قرآن آشنایی کاملی ندارند و نمی‌توانند بدون ترجمه آیات الهی معنای آن را درک کنند.

وی از برگزارکنندگان محافل و مجالس مختلف خواست که پس از تلاوت قرآن ترجمه کوتاهی از آیات الهی را نیز قرائت کنند و گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس که به تصویب دوم سوم نمایندگان رسید جلسات رسمی مجلس شورای اسلامی باید با تلاوت قرآن آغاز شود برهمین اساس تصمیم گرفتیم پس از تلاوت آیات الهی توسط قاریان ممتاز، ترجمه‌ای از کلام‌ وحی نیز در برنامه بگنجانیم به یاد دارم زمانی که مجلس هفتم به پایان رسید در اولین دیدار نمایندگان مجلس هشتم با مقام معم رهبری ایشان توصیه کردند که تلاوت قرآن و ترجمه آن را فراموش نکنیم و مبادا این امر مهم متوقف شود.

نماینده مردم تهران در خانه ملت با تأکید بر اهمیت توسعه ترجمه‌خوانی قرآن اظهار داشت:‌ امیدواریم با توسعه برنامه‌های قرآنی و توجه به ترجمه آیات الهی بتوانیم فرهنگ ترجمه‌خوانی آیات را توسعه دهیم چرا که تلاوت و سایر فعالیت‌های ظاهری قرآن مقدمه‌ای برای رسیدن به انس و درک عمیقی از آیات الهی است.

https://haddadadel.ir/news/614-19-2015

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.