تاریخ انتشار: 30 آبان 1389

در ایران دست کم روزی دو کتاب فلسفی چاپ می شود

دکتر حداد عادل با اشاره به نشاط علمی در زمینه فسلفه در کشور، به آمار چاپ دست کم دو کتاب فلسفی در روز اشاره کرد.

دکتر حداد عادل رئیس همایش روز جهانی فسلفه که در برنامه گفتگوی ویژه خبری سی ام آبان ماه شبکه دوم سیما حضور یافته بود‌ در ابتدا به اهمیت فلسفه پرداخت و گفت:‌ فلسفه به سوالاتی از قبیل چرایی زندگی در این دنیا و نیز از کجا آمده ام و به کجا می روم می پردازد، سوالاتی که از دایره علم تجربی بیرون است. وی از دیگر محل های ظهور سؤالات فلسفی را در دانشهای جدید ذکر کرد و افزود: از جمله در وراثت یا ژنتیک با به وجود آمدن امکان دستکاری در ژن انسان سوالات فلسفی مطرح می شود.

دکتر حداد عادل تصریح کرد: مسائل زیادی که دیوار به دیوار سیاست است‌، نظیر جنگ و صلح، عدالت، قوانین حقوقی، محیط زیست و زندگی روزمره،‌ توجه به فلسفه را روز به روز بیشتر کرده است.

رئیس همایش روز جهانی فلسفه سابقه برگزاری این روز را از سال ۲۰۰۲ ذکر کرد و گفت: یونسکو تصمیم گرفت که ۲۱ نوامبر برابر با ۳۰ آبان هر سال را به نام روز جهانی فلسفه اعلام کند.
وی افزود: حدود ۲ سال قبل جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که زمینه و توانایی برگزاری این روز را دارد و یونسکو هم با آن موافقت کرد و در پی آن پژوهشکده حکمت و فلسفه ایران موضوع “فلسفه، نظر و عمل” را پیشنهاد داد که آن هم مورد تصویب یونسکو قرار گرفت.

دکتر حداد عادل با اشاره به اعلام انصراف ده روز قبل یونسکو گفت: ما هم بلافاصله اعلام کردیم که همایش را در تاریخ مقرر برگزار می کنیم که امروز هم با شکوه خوبی مراسم افتتاحیه برگزار شد و عصر امروز هم نشست های تخصصی تشکیل شدند.

وی موضوع همایش را با توجه به رویکرد یونسکو در قرار گرفتن بین مبانی نظری و از طرف دیگر، کاربردهای اجتماعی، “فلسفه،‌ نظر و عمل” ذکر کرد و افزود: این موضوع در ۱۶ نشست تخصصی شامل ارتباط میان نظر و عمل در تاریخ فلسفه، فلسفه و اخلاق، دین، سیاست، علم و فناوری، زندگی روزمره، هنر و ادبیات، فلسفه برای کودکان، فلسفه و محیط زیست، آینده، فرهنگ و صلح،‌تقارب فرهنگها، حوزه عمومی، گردشگری و تعامل ادیان مورد بررسی قرار می گیرد که در همه آنها یک عنوان فلسفه و یک حوزه عملی دیده می شود.

رئیس همایش روز جهانی فلسفه فایده های برگزاری این همایش را شامل، یافتن فرصتی برای استادان، دانشجویان و طلاب فلسفه غرب و فلسفه اسلامی برای برقراری ارتباط با استادان به نام و دانشمند فلسفه از سراسر دنیا، شناختن و گفتگو با آنها و همچنین آشنایی فیلسوفان دیگر کشورها با کم و کیف فلسفه در ایران که از نشاط خوبی برخودار است ذکر کرد و گفت: شاید در طول ۲۰ سال گذشته بیش از ۶۳۰۰ عنوان کتاب فلسفی در ایران چاپ شده است که بیش از ۳۰۰۰ آن عنوان چاپ اول است و شاید دست کم روزی دو کتاب فلسفی در ایران چاپ شود،‌ از این رو اگر به فیلسوفی که ایران را نمی شناسد در باره این حجم از کتاب گفته شود،‌ وی تعجب خواهد کرد.

وی با تأکید بر ضعف ما در گفتگو با فیلسوفان غیرایرانی افزود: ما هنوز در این عرصه قدم های اول را برمی داریم که البته یکی از مهمترین موانع در آن زبان است چرا که گاهی یک اصطلاح دقیق فلسفی برای برگرداندن از یک زبان به زبان دیگر به ساعتها و روزها وقت نیاز دارد از این رو نمی توان در امر ترجمه به روشهای متداول ترجمه همزمان بسنده کرد.

رئیس همایش روز جهانی فلسفه در ادامه گفت:‌ در این زمینه ما آرام آرام به سمت پیدا کردن موانع و مشکلات می رویم و این کاری است که ممکن است به سالها وقت نیاز داشته باشد تا ما در حوزه و دانشگاه خود کسانی را داشته باشیم که قدرت انتقال فلسفه خودمان به غیرایرانی ها را داشته باشند.

وی ملاصدرا را قله تفکر فسلفی در اسلام ذکر کرد و افزود: غربی ها از رشد فسلفه در عالم اسلام و به ویژه ایران،‌ بعد از ابن رشد و از ملاصدرا تا کنون را تقریباً بی اطلاع هستند هر چند برخی محققان خارجی مثل ایزوتسوی یا هانری کربن اقداماتی را در این زمینه انجام داده اند.

دکتر حداد عادل تبلیغات سیاسی غربی ها علیه کشورمان را علت دیگری بر بی اطلاعی متفکران غربی از فعالیتهای علمی کشورمان دانست و گفت: باید به روشهای مختلف برای معرفی فلسفه اسلامی اقدام کنیم و در این راه اقدام به انتشار مجلات علمی و کتابهای فلسفی کرده و از متفکران غربی برای گفتگو و تعامل دعوت کنیم چرا که ما معتقدیم فلسفه اسلامی ظرفیت و توان گفتگو با فیلسوفان غرب را دارد.

دکتر حداد عادل در قسمت دیگری از سخنان خود سیاسی بودن تصمیم یونسکو را نفی نکرد و گفت:‌ به نظر من این اقدام در درجه نخست، نتیجه فشارهای سیاسی به یونسکو از طرف ضد انقلاب خارج نشین و نیز برخی محفل های صهیونیستی مانند انجمن یهودیان در فرانسه و همچنین امریکا که از هیچ فرصتی برای فشار به کشورمان کوتاهی نمی کند، بود.

وی افزود: ما انتظار معجزه از یونسکو نداریم و طبیعی است در دنیایی که سیاست مداران و تصمیم گیرانش به گونه خاصی عمل کنند نمی توان انتظار داشت،‌تشکیلاتی که از آن پدید می آید متفاوت از آن باشد.

رئیس همایش روز جهانی فلسفه درباره پیامدهای انصراف یونسکو از شرکت در مراسم ایران گفت: قبل از اعلام انصراف حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر میهمان داشتیم که اعلام آمادگی برای آمدن کرده بودند ولی در این ۱۰ روز تعداد آنها از ۱۰۰ گذشت و به ۱۰۵ رسید، حتی ۵ تن از سفرای کشورها نزد یونسکو هم به ایران آمدند.

وی افزود: این اقدام فقط به ضرر یونسکو تمام شد، هر کسی آمد گفت که ما به یونسکو کاری نداریم و به دعوت شما آمده ایم البته ما این کار یونسکو را پی گیری خواهیم کرد چرا که آنها توافق نامه دو هفته پیش از انصراف خود را لغو کرده اند که از نظر اخلاقی از جانب سازمانی که خود را مدافع فرهنگ می داند، شایسته نیست . رئیس همایش روز جهانی فلسفه تصریح کرد:‌ از این گذشته شک دارم که مدیرکل یونسکو این اختیار را که حتی بدون اطلاع سفیر ما اقدام به لغو توافق دوجانبه بکند را داشته باشد.

https://haddadadel.ir/news/60-21-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.