تاریخ انتشار: 19 دی 1393

دعوت به وحدت در جهان اسلام باید بر پایه دردهای مشترک باشد

دکتر حداد عادل گفت: کشورهای اروپایی جنگهای صد ساله و ۳۰ ساله داشتند و آن وقت آنها وحدت پیدا کرده و اتحادیه اروپا را تشکیل داده‌اند اما امروز مسلمانان به جان هم افتاده و این جنگ‌افروزی مولود کشورهای غربی و اروپایی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامعلی حداد عادل در اختتامیه بیست و هشتمین همایش بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: رسم بسیار مبارکی است که در هفته وحدت از پیشگامان وحدت اسلامی تقدیر می‌شود و امروز هم این جلسه به احترام سه شخصیت بزرگ تقلیدی که معتقد به ادیان بین‌المذاهب اسلامی بوده و هستند بر پا شده و این سنت نیکو که حکایت از اهمیت تلاش برای وحدت اسلامی دارد.

وی اظهار داشت: مسئله وحدت بین مذاهب اسلامی از آغاز اسلام در متن قرآن، حدیث و سیره بوده و همواره با ظهور اسلام، نگرانی از اختلاف و تفرقه وجود داشته و عتاب و خطاب صریحی که در قرآن کریم آمده بر این موضوع تصریح می‌کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: علمای اسلام نیز در طول قرن‌ها هر کدام به نحوی تلاش کرده‌اند مانع تفرقه شوند اما در دو، سه قرن اخیر که قدرت دولت‌های استعماری فزونی گرفته که جهان اسلام دچار ضعف و انحطاط شده یک حرکت تازه‌ای برای ایجاد وحدت پیدا شده و قهرمانان جدیدی در این میدان پدید آمده‌اند.

وی ادامه داد: قبل از ظهور تجدد غربی و استعمار غربی، عامل تفرقه از درون خود اسلام بود اما در یکی، دو قرن اخیر علاوه بر عوامل تفرقه داخلی، دست دشمن بیگانه نیز بر آن اضافه شده است لذا در این دوران جدید در مقابل این تفرقه مضاعفی که از درون و بیرون، کیان اسلام را تهدید می‌کرده شخصیت‌های ارجمندی پیدا شده‌اند که سراسر عمر خود را در این راه جهادگونه سپری کرده‌اند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: امام موسی صدر که امروز مخصوصاً شخصیت او را از حیث ایجاد وحدت در لبنان یاد کرده و به عنوان یک الگو معرفی می‌کنیم، مرحوم سید سعید شعبان بعد از پیروزی انقلاب نیز نقش خود را به خوبی در ایجاد وحدت ایفا کرد همچنین آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی عالم شیعی ایرانی که دهها سال با قلم، قدم و بیان خود در راه وحدت اسلامی تلاش می‌کنند شخصیت‌هایی هستند که در این جلسه به احترام آنها گرد هم آمده‌ایم.

وی با بیان اینکه معجزه وحدت بر پایه اعتقاد دینی را در انقلاب اسلامی ایران مشاهده کرده‌ایم، گفت: ملت ایران در حالی که دستانش خالی بود، پول، رسانه‌ای در اختیار نداشت، نیروی زمینی نداشت و مطابق محاسبات معمول هیچ کس نمی‌توانست پیروزی انقلاب را در ایران پیش‌بینی کند اما یک عامل وحدت بر پایه اعتقادات دینی موجب پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد و امام راحل به خوبی از این گزینه بهره برد.

حداد عادل خاطرنشان کرد: خطری که امروز جهان اسلام را تهدید می‌کند درست از تفرقه دینی است این جلسه سالهاست برپا می‌شود اما یقین دارم هیچگاه علمای حاضر در این مجمع به اندازه امسال نگران تفرقه در عالم اسلام نبوده‌اند چرا که اکنون مذهب در مقابل مذهب قرار گرفته است و اگر به دو نیمه تقسیم شود و هر یک در مقابل نیمه دیگر قرار گیرد می‌تواند یک جامعه را فلج کند.

وی ادامه داد: ما همواره درباره وحدت بر پایه اشتراک بر عقاید سخن می‌گوییم ما می‌گوییم مسلمانان قرآن واحد، پیامبر واحد، قبله واحد و اعتقادات نزدیک به هم دارند.

این نماینده مجلس با اشاره به واقعیت‌های جهان ابراز داشت: وحدت یک آرمان مقدس است اما این آرمان مقدس را با توجه به واقعیت‌ها باید جستجو کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی مکرراً به ما گوشزد می‌کنند که آرمان‌گرایی را با واقعیت دینی همراه کنید.

وی یادآور شد: یکی از واقعیت‌های طبیعی میان جوامع اختلاف‌های مختلف است؛ اینکه مسلمانان قبایل مختلفی دارند و هر یک صاحب فرهنگ و تاریخ خاصی هستند، اینکه جهان اسلام از نظر جغرافیایی یکسان نیست و منطقه به منطقه جدا می‌شود و اقتضائات خاصی دارد یک واقعیت است همچنین امروز در عالم اسلام حکومت‌ها، کشورها و مذاهب مختلفی وجود دارد و این یک واقعیت است که باید آن را شناخت و واقعیت‌های تغییرناپذیر را باید مراعات کرد اما برای واقعیت‌های نادل‌خواه که قابل تغییر‌ند باید برای آنها برنامه‌ریزی کرد و صبر و حوصله به خرج داد.

رئیس فرهنگستان زبان و  ادب فارسی در بخش دیگری از سخنان خود در اختتامیه بیست و هشتمین همایش وحدت اسلامی گفت: دعوت به وحدت در جهان اسلام باید بر پایه دردهای مشترک باشد به جای بحث مفصل درباره اختلافات تاریخی درباره گرفتاری‌های معاصر بحث کنیم؛ امروز شیعی باشیم یا سنی ما مشکلات مشترک و دشمن مشترک داریم امروز همه جهان اسلام از نظر اقتصادی عقب مانده و شیعه و سنی جایگاه مناسب خود را در جهان ندارند.

وی افزود: کشور اسلامی مانند بوسنی و هرزگوین وقتی می‌خواهند در اروپا اعلام وجود کند توجه کنید که استکبار جهانی چه بلایی بر سر کشور کوچک بوسنی می‌آورد و جهان اسلام نیز چه کمکی توانسته به آنها داشته باشد که سرانجام با جنگ‌افروزی‌ استکبار جهانی مواجه شد.

حداد عادل گفت: جهان اسلام از نظر سیاسی آنقدر فاقد نقش‌آفرینی است که مثال واضح آن رژیم صهیونیستی است که بیش از ۶۰ سال است که فلسطین را بر محاصره خود در آورده و جهان اسلام نتوانسته کاری در مقابل ‌آن انجام دهد. همچنین از نظر علمی، صنعتی و اقتصادی ما عقب هستیم که باید این مشکلات را محور وحدت قرار دهیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی جنگهای صد ساله و ۳۰ ساله داشتند و آن وقت آنها وحدت پیدا کرده و اتحادیه اروپا را تشکیل داده‌اند اما امروز مسلمانان به جان هم افتاده و این جنگ‌افروزی مولود کشورهای غربی و اروپایی است.

https://haddadadel.ir/news/599-09-2015

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.