تاریخ انتشار: 30 آذر 1393

جهان بینی دینی با جهان بینی حاکم در غرب اختلاف بنیادی دارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه علوم انسانی نیازمند تحول است، گفت: جهان بینی دینی با جهان بینی حاکم در غرب "اختلاف بنیادی" دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، غلامعلی حدادعادل در جلسه مشترک استاندار قم با روسای مراکز آموزش عالی استان قم که در تالار امام رضا (ع) استانداری قم برگزار شد، با گرامیداشت فرا رسیدن هفته وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: وجود حوزه‌های علمیه در کنار دانشگاه‌ها واقعه‌ای مهم و فرصتی برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با تاکید براینکه وحدت حوزه و دانشگاه در قم باید به عنوان نمونه‌ای به کشور معرفی شود، افزود: بعد از تشکیل شورای تحول علوم انسانی، این نخستین بار است که یک استانداری در این راستا گام برداشته است.

رئیس شورای تحول علوم انسانی با اشاره به اینکه روسای مراکز آموزش عالی باید اصل موضوع اسلامی کردن علوم انسانی و ضرورت‌های آن را تبیین کنند، تصریح کرد: همه مباحث دینی، اسلامی و انقلاب اسلامی و همه تلاش‌های انجام شده برای این است که یک انسان اسلامی تربیت و به دنیا معرفی و کشور اسلامی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همه راه‌ها به یک انسان ختم می‌شود. موضوع بحث همه انبیاء و اولیاء الهی هم انسان است تا انسان در مسیر خدا قرار بگیرد، از همین رو علوم انسانی مهم و مورد توجه است.

وی با بیان اینکه اختلاف ما با دنیای غرب به انسان برمی‌گردد، تصریح کرد: دو جهان بینی که تعریف متفاوت از انسان دارند، در این دو دیدگاه وجود دارد؛ در تفکر معنوی ما انسان به منزله مسافری است که زندگی خود را در دنیا قبل و بعد از آن دارد و خداوند از روح خود در آن دمیده است؛ اما تمدن غرب در تعریف انسان می‌گوید برای انسان قبل و بعد از دنیا وجود ندارد و زندگی تنها محدود به همین دوران دنیوی است از همین رو این انسان باید در یک زندگی مادی از این مدت محدود هر چه می‌تواند  استفاده مادی  کند.

حدادعادل با اشاره به اینکه در یک فرایند چند صدساله مکاتب مختلفی به صورت عام بر تفکر غربی‌ها سایه افکنده است و فیلسوفان مدعی این اندیشه‌ها وظیفه پیامبران را در میان ملت خود برعهده گرفتند، افزود: جهان بینی دینی با جهان بینی حاکم در غرب اختلاف بنیادی دارد و موضوع ضرورت تحول علوم انسانی موضوعی بدیهی است.

رئیس شورای تحول علوم انسانی تصریح کرد: علوم مختلف انسانی در غرب پدید آمده امروز در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود انقلاب اسلامی با هدف ساختن تمدن اسلامی نباید در برابر این علوم وارداتی خنثی و بی تفاوت باشد.

حداد عادل با اشاره به اقدامات شورای تحول علوم انسانی اظهار داشت: در این شورا ۲۳ نفر عضویت دارند و شورا جلوه‌ای از همکاری حوزه و دانشگاه است، در این شورا سعی شده مؤسسات مرتبط با علوم انسانی حضور فعال داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اصول کاری شورای تحول علوم انسانی گفت: این شورا ۱۵ رشته علوم انسانی را واجد اولویت تشخیص داده و متمرکز بر این رشته‌ها کار خود را دنبال و تلاش کرده  تا موضوع تحول به دست استادان همان رشته انجام شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورا اصول تحول علوم انسانی را تبیین می‌کند، افزود: ۱۶ کارگروه تشکیل شده که ۱۵ کاروگروه مربوط  دانشگاه‌ها و یک کارگروه مربوط  به آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰۰ تن از اساتید و حوزه در این کارگروه‌ها فعالیت دارند، عنوان کرد: اعضای این کارگروه‌ها باید معتقد به تحول در علوم انسانی باشند تا بتوانند در این مجموعه فعالیت داشته باشن و علاوه براین از نظر علمی وجاهت لازم را داشته باشند.

به گفته حداد عادل، اسلامی کردن علوم انسانی، بومی سازی علوم انسانی، روزآمدی و کارآمدی ۴ هدف شورای تحول علوم انسانی است و معتقدیم برای رسیدن به این اهداف باید تحول را در ۴ عرصه استاد، کتاب و برنامه، دانشجو و پایان نامه دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: در این عرصه‌ها پایه‌های علوم انسانی شناخته و محتوای کتب و نظریات نقد می‌شود و در همین عرصه‌ها برنامه‌های آموزشی متحول و برنامه تنظیم جدید تولید می‌شود.

رئیس شورای تحول شورای علوم انسانی با تاکید براینکه رشد کمی علوم انسانی بسیار زیاد است و بازار کار برای دانشجویان فارغ‌التحصیل بسیار کم است، افزود: همچنین باید پایان نامه‌ها و مقالات تخصصی علوم انسانی را مورد توجه قرار داد و لازم است این پایان نامه‌ها نظم پیدا کنند.

حدادعادل لزوم ارتباط و همسویی وزارت علوم با شورای تحول علوم انسانی را مورد توجه قرار داد و گفت: تحول علوم انسانی به همان اندازه که جنبه نظری دارد به همان اندازه هم امری مدیریتی است. اگر ما نتوانیم با مدیریت این دیدگاه‌ها  را وارد دانشگاه‌ها کنیم این حرف‌ها در کتاب‌ها باقی می‌ماند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه این اقدامات تنها با کنفرانس و سمینار و همایش محقق نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این سخنرانی‌ها و اظهار نظرها در برنامه‌ها بی اثر است از همین رو وزارت علوم باید به اندازه ما در این زمینه احساس مسئولیت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: نداشتن تحقیقات کافی در اینکه مقصود از اسلامی کردن علوم انسانی چیست، سبب سردرگمی می‌شود زیرا مقصود از علوم انسانی اسلامی تاکنون به صورت تفضیلی تدوین نشده و این مباحث در کشور ما جدید است.

وی با اشاره به اینکه همکاری با حوزه از اصول شورای تحول علوم انسانی است، خاطرنشان کرد: در دبیرخانه یک معاونت ارتباط با حوزه را راه اندازی کرده‌ایم تا تحت نظارت دبیر شورای تحول فعالیت خود را آغاز کند.

https://haddadadel.ir/news/587-21-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.