تاریخ انتشار: 15 آذر 1393

نگذاریم انگلیس و آمریکا با بهانه هسته‌ای به ایران راه پیدا کنند

سکولارها در ایران دل خوشی از مدرس ندارند/ نگذاریم انگلیس و آمریکا با بهانه هسته‌ای به ایران راه پیدا کنند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدرس الگوی نمایندگان مجلس در جمهوری اسلامی است،‌گفت:‌ او مصداق رابطه دین و سیاست بود و به همین دلیل سکولارها در ایران دل خوشی از او ندارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران، با اشاره به هفته معلولان اظهار داشت: من یادآوری می‌کنم دولت و مجلس و یکایک ملت نسبت به معلولان وظیفه دارند و مجلس نیز در این هفته در چندمورد قوانینی را برای کمک به معلولان تصویب کرد که با اقدامات وزارت کار شاهد تسهیلات بیشتری برای معلولان خواهیم بود.

حدادعادل درباره شخصیت شهید مدرس و نقش او در تاریخ سیاسی ایران تصریح کرد: دوشنبه هفته گذشته ۱۰ آذر ماه سالروز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس بود و مجلس ما افتخار می‌کند که به شهید بزرگواری مانند مدرس منتسب است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با مروری بر تاریخ زندگانی شهید مدرس گفت: مدرس در سال ۱۲۸۷ هجری قمری در یکی از روستاهای استان اصفهان و در یک خانواده ساده روستایی به دنیا آمد؛ پدر و اجداد او از سادات طباطبایی و عالم دین بودند.

وی با بیان اینکه مدرس تحصیلات مقدماتی خود را ابتدا در شهررضا، اصفهان و سپس نجف گذراند ادامه داد:‌او در محضر مراجع طراز اول نجف همچون آیت‌الله میرزای شیرازی قهرمان واقعه تحریم تنباکو تلمذ کرد و همگان از هوش او تعریف کردند.

حدادعادل با بیان اینکه بازگشت او به اصفهان با سال‌هایی که ایران به سمت انقلاب مشروطه پیش‌ می‌رفت، همزمان شد، تصریح کرد:‌مدرس علاوه بر فعالیت دینی، فعالیت اجتماعی و سیاسی نیز داشت که مهمترین آن مبارزه با استبداد و بی‌رحمی خاندان قاجار بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل انجمن ملی اصفهان و به دست گرفتن پرچم مبارزه توسط وی در این شهر گفت: شهرت مدرس در ایران و نجف پیچید و بعد از پیروزی مشروطه و تاسیس مجلس که قرار شد ۵ تن از مراجع عظام بر قوانین مجلس نظارت کنند، او به عنوان یکی از ۵ علمای طراز اول به مجلس معرفی شد.

وی با بیان اینکه مدرس به سبب حضورش در مجلس شناخته شد و بعد از آن چندین دوره به عنوان وکیل مردم تهران به مجلس راه یافت، افزود: آن زمان با کودتای ۱۲۹۹ رضاخان همراه بود و طبق نقشه انگلیس رضا خان قدم به قدم از نردبان قدرت بالا می‌رفت.

حدادعادل یادآور شد: مدرس از ابتدا متوجه نقشه انگلیس و سرنوشت شومی که با قدرت گرفتن ایران در انتظار کشور ما بود، شد. لذا با رضاخان مخالفت صددرصدی کرد و بر همین اساس با جمهوریت مورد نظر او و تغییر سلطنت مخالفت کرد. اما در نهایت موفق نشد و رضاخان به سلطنت رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم اجازه ورود مدرس به مجلس و اعلام اینکه او حتی یک رای هم ندارد، با وجود آنکه مدرس از رای بالای مردم تهران برخوردار بود، گفت:‌ وقتی در سال ۱۳۰۷ مدرس را خانه‌نشین کردند ماموران نظمیه به خانه مدرس رفتند و او را دستگیر و به یک قلعه مخروبه در شهر خواف بردند و او ۹ سال زندانی بود.

وی با اشاره به سختی‌های مدرس در دوران زندان ادامه داد: بعد از ۹ سال ایشان را به کاشمر منتقل کردند و در روز ۱۰ آذر ۱۳۱۶ مصادف با ۲۶ ماه رمضان ماموران رضاخان او را به شهادت رساندند.

حدادعادل یادآور شد: پس از اینکه ماموران رضاخان چای مسمومی را به زور به او خوراندند پس از ملاحظه عدم اثرگذاری سم، به او حمله و او را خفه کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: شهید مدرس ۱۸ سال در عرصه سیاست و دین در تهران فعال بود و ۹ سال را در زندان گذراند اما او یک عالم درجه اول و فقیه و مدرس سخت‌کوشی بود که به همین دلیل او را مدرس نامیدند.

وی با اشاره به آشنایی مدرس با مسائل ایران، منطقه و جهان اسلام گفت: مدرس قائل به حکومت دینی بود چرا که سیاست را عین دیانت می‌دانست و بی‌جهت نیست که سکولارها دل خوشی از او ندارند. چراکه شخصیت او به معنای رابطه دین و سیاست است.

حدادعادل ضمن اشاره به شجاعت‌های مثال‌زدنی مدرس او را الگوی نمایندگان مجلس در جمهوری اسلامی دانست و گفت: ما در مجلس عکس او را بالاتر و بزرگتر از سایر شهدای مجلس گذاشته‌ایم تا این الگوی شایسته پیش چشم نمایندگان باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر ۷۰ سال پیش شهید مدرس را مظلومانه تبعید، زندانی و شهید کردند و از کسی صدایی برنخواست اما امروز جمهوری اسلامی با پیروی از امام خمینی (ره) و تقدیم بیش از یک میلیون شهید، جانباز و آزاده انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند و آرزوی حکومت اسلامی مدرس را برآورده کرد.

وی ملت ایران را ولی‌دم مدرس و خونخواه او دانست و گفت: اگر مدرس امروز می‌توانست با ما سخن بگوید می‌گفت که من جان خود را برای حفظ اسلام و استقلال ایران تقدیم کردم. لذا انقلاب اسلامی را حفظ کنید و پشت سر رهبری وحدت داشته باشید و اجازه ندهید انگلیس و آمریکا به بهانه هسته‌ای به ایران راه پیدا کنند و اجازه مداخله داشته باشند.

حدادعادل با بیان اینکه پیام مدرس به ما خنثی کردن تحریم‌ها از طریق اقتصاد مقاومتی است، یادآور شد: ما روز ۱۶ آذر روز دانشجو را پیش رو داریم که اصل آن ایستادگی مقابل آمریکا است و دانشجویان همان پرچمی را به دست می‌گیرند که مدرس با آن از استقلال کشور در مقابل زورگویی ظالمانه آمریکا دفاع کرد.

https://haddadadel.ir/news/581-06-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.