تاریخ انتشار: 11 آذر 1393

حلقه مفقوده‌ای بین اخلاق و تربیت وجود دارد

دکتر حداد عادل: فاصله‌ای بین اخلاق و تربیت است و گویی باید پلی بین اینها زده شود

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست «آموزش و پرورش از نهاد آموزشی تا نهاد فرهنگی و تربیتی» که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد با بیان اینکه حرف‌های امروز من بیشتر از جنس پرورش است، اظهار داشت: سهم سازمان پژوهش کمتر از معاونت پرورشی نیست و آموزش و پرورش دو عبارت «آموزش» و «پرورش» است و مراد از آموزش در این بین مشخص است.

وی در خصوص اینکه مراد از پرورش چیست؟ و می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم؟ خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش وظیفه داریم نسل فردا را بسازیم و این نسل را می‌خواهیم بر طبق یک هنجارهای مشخص تربیت کنیم.

حدادعادل افزود: می‌خواهیم جامعه آینده ایران یک هویت داشته باشد و افراد شخصیت داشته باشند و یک شخصیت جمعی و مطلوب در کشور وجود داشته باشد و ضد ارزش‌ها را ترک کنیم و به سمت ارزش‌ها برویم؛ هیچ دستگاه دیگری در کشور به جز آموزش و پرورش مسئول این امر نیست.

* معاونت پرورشی از ابتدای تأسیس، قوت نگرفت

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کتاب‌های درسی که تألیف می‌شود باید صبغه پرورشی داشته باشد، خاطرنشان کرد: اصولاً معاونت پرورشی از ابتدای تأسیس خودش قوت نگرفت و دچار حوادث شد و اکنون هم احساس من این است که با توجه به سعی برای احیاء اما هنوز معاونت پرورشی به آن درجه از قوت و گسترش نرسیده که وجود آن را به شکل تعیین‌کننده احساس کنیم.

وی با اشاره به اینکه بین اخلاق و تربیت تفاوت وجود دارد، تصریح کرد: به نظرم اخلاق بیان سلسله ارزش‌هاست و درس اخلاق بیان ارزش‌ها و ضدارزش‌هاست.

وی افزود: تربیت، مهندسی کردن ارزش‌های اخلاقی است و تربیت محقق ساختن ارزش‌های اخلاقی است؛ احساس می‌کنم در آموزش و پرورش فاصله‌ای بین اخلاق و تربیت است و گویی باید پلی بین اینها زده شود.

* حلقه مفقوده‌ای بین اخلاق و تربیت وجود دارد

حدادعادل ادامه داد: در آموزش و پرورش خیلی حرف می‌زنیم اما فکر می‌کنم حلقه مفقوده‌ای وجود دارد که چگونه از اخلاق به تربیت برسیم؛ یک سلسله ارزش‌های اخلاقی را در ذهن مجسم کنیم که راستگویی، عزت، نظم و مدارا با دیگران از جمله آنهاست که ارزش‌های اخلاقی هستند، اما چگونه یک محصل را که تحویل می‌گیریم باید تربیت کنیم.

وی با بیان اینکه در فارسی مناسب‌ترین معادل تربیت را «بار آوردن» می‌دانم، گفت: وقتی می‌خواهیم تربیت کنیم نمی‌توانیم به اطلاع‌رسانی اکتفا کنیم؛ هر چیزی که برای شکل دادن به آن لازم باشد که یک کار مستمر و هدفمند انجام شود، این کار، پرورش و بار آوردن است.

وی افزود: من خودم مدرسه دارم و فکر می‌کنم که دانش‌آموزی که از سال ششم به دبیرستان می‌آید و آن را تحویل می‌گیریم چگونه باید آن را بار بیاوریم که این کار، دشوارترین کار آموزش و پرورش و مهمترین کار است.

وی تصریح کرد: باید آسیب‌شناسی کنیم تا متوجه شویم به سراغ هر آسیبی در چه سنی برویم و با چه بیان و روشی انجام دهیم؛ در آموزش می‌توانیم از دیگران اقتباس کنیم، اما در اخلاق باید خودمان بخواهیم و تشنگی داشته باشیم.

حدادعادل با بیان اینکه در آموزش و پرورش در باب ارزش‌های اخلاقی فقط اطلاع‌رسانی می‌کنیم، تصریح کرد: اطلاع نداریم که با اطلاع‌رسانی نمی‌شود کارها را انجام داد و راه عملی راستگو بار آوردن دانش‌آموزان چگونه است.

وی افزود: آموزش و پرورش و معلمان باید به جایی برسند که توانایی داشته باشند برای هر ارزش اخلاقی در هر کلاسی یک راه عملی تجربه کرده باشند و مسلط باشند.

به گزارش فارس، این نماینده مجلس تصریح کرد: برای تربیت، کار دشواری در پیش داریم و باید اندیشه کنیم و در مراکز تربیت معلم راجع به جزئیات اخلاقی و تربیتی فکر کنیم و تنها در این صورت می‌توانیم جامعه بهتر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل مؤثر در ایجاد رفتار مطلوب، شخصیت معلم است، اظهار داشت: اگر این الگو سالم باشد بچه‌ها از آن الگو می‌پذیرند که متأسفانه در جامعه برخی از افراد پس از اینکه شهرت می‌گیرند، در جهتی حرکت می‌کنند که در آن شایستگی ندارند.

https://haddadadel.ir/news/580-02-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.