تاریخ انتشار: 9 آذر 1393

نطق میان دستور دکتر حداد عادل ـ ۹ آذرماه ۹۳

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت شریف ایران، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

فردا، دهم آذرماه، سالروز شهادت عالم ربانی و مجاهد بزرگوار، آیت الله سیدحسن مدرس، است.  در جمهوری اسلامی ایران چنین روزی، روز مجلس نامیده شده است. ما نمایندگان مدرس را الگو و اسوۀ خود می‌دانیم و به وجود او افتخار می‌کنیم. روحانیت ایران هم به وجود او افتخار می‌کند، بلکه باید گفت مدرس افتخار ملت ایران است.

او به خوبی تشخیص داده بود که رضاخان را انگلیسی‌ها بر سر کار آورده اند تا استقلال ایران را تباه کنند و بر مقدرات ملت این حاکم شوند. این روحانی عالیقدر که می‌گفت «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست» با پاکی و آزادکی در مقابل رضاخان و دولت انگلیس ایستاد و هر گونه خطری را به جان خرید. دو بار او را ترور کردند اما او به قول خودش به کوری چشم دشمنان زنده ماند و به مبارزات خود ادامه داد. سرانجام شهربانی رضاخان او را دستگیر کرد و بیش از ۹ سال در قلعه مخروبه‌ای در شهر خواف زندانی کرد. زندانی که مدرس خود درباره آن گفته است «مسلمان نشنود کافر نبیند». در نهایت، پس از آنکه وی را از خواف به کاشمر انتقال دادند، روز دهم آذرماه ۱۳۱۶، مطابق با بیست و ششم ماه رمضان وی را به فجیعترین وضعی در زندان به شهادت رساندند.

مدرس، که از سوی علمای نجف، بعد از انقلاب مشروطه و تأسیس مجلس، به عنوان مجتهد طراز اول جهت حضور در مجلس انتخاب و معرفی شده بود، هجده سال در عرصه سیاست داخلی و خارجی ایران، بر پایۀ احکام و معارف عالیۀ اسلام و با الهام از شجاعت و شهامت جدش، حضرت سیدالشهداء علیه السلام در برابر ظلم و بی عدالتی و استکبار مردانه ایستاد.

امام خمینی رحمهالله علیه، از آغاز جوانی شیفتۀ شخصیت این روحانی شجاع و بصیر بود. خود ایشان می‌فرمودند که در جوانی گاهی از قم به تهران می‌آمدم و به مجلس می‌رفتم تا از جایگاه تماشاچیان مجلس، شاهد نطق‌های مدرس باشم.

ایشان در نطق خود در مسجد اعظم قم در سال ۱۳۴۳، دربارۀ مدرس فرمودند:

«من الان در حال انقلاب هستم، حافظه‌ام درست کار نمی‌کند، نمی‌توانم مطلب را خوب به یاد بیاورم. در مجلسی از مجالس سابق ـ مجلس سوم ـ که مرحوم سیدحسن مدرس، وکیل بود، دولت روسیه اولتیماتومی به ایران داد که اگر طرح ما ـ در قضیه‌ای که الان به یاد ندارم ـ را که اخراج شوستر آمریکائی است، نپذیرید از راه قزوین حمله کرده و طهران را می‌گیریم؛ دولت وقت به مجلس فشار آورد که این طرح را تصویب کند. یکی از مورخین آمریکائی می‌نویسد: یک روحانی دست به عصا (مرحوم مدرس) آمد پشت تریبون ایستاد و اظهار کرد اکنون که بناست از بین برویم، چرا سند نابودی خود را شخصاً امضا کنیم؟ مجلس به واسطۀ مخالفت او جرأت پیدا کرد و طرح را رد کرد»

مدرس با شجاعت و شهامت بسیار در مقابل قرارداد ننگین ۱۹۱۹ وثوق الدوله با انگلستان نیز ایستادگی و مخالفت کرده بود.

نمایندگان محترم،

امروز تصویر و تمثیل مدرس شهید در مجلس در برابر چشمان ماست، او مدافع استقلال ایران بود و جان خود را بر سر ایمان و آرمان خود نهاد. سخن مدرس و پیام او به ما نمایندگان مجلس و به همه ملت ایران این است که شما نیز به پیروی از امام خمینی مدافع استقلال ایران باشید.

ما امروز در مذاکرات هسته‌ای و تحریم‌ها، در موقعیت خطیری قرار داریم. ما نمایندگان مجلس که خود را فرزندان معنوی و سیاسی مدرس شهید و امام راحل خود می‌دانیم، به پیروی از رهبر معظم انقلاب اسلامی، به آمریکائی‌ها با صراحت تمام می‌گوییم مبادا گمان کنید می‌توانید با تحریم‌ ظالمانه‌ای که به بهانه موضوع هسته‌ای بر ایران تحمیل کرده‌اید، دوباره در ایران راه نفوذی برای خود بازکنید. مبادا گمان کنید که می‌توانید در قضیۀ مذاکرات با تهدید و تطمیع، در انتخابات مجلس آینده دخاتلی کنید و تأثیری به نفع خود ایجاد کنید. ملت ایران، که در انقلاب اسلامی یک میلیون شهید و جانباز و آزاده تقدیم اسلام کرده تا استقلال خود را به دست آورد هرگز فریب شما را نخواهد خورد. هر جماعتی که خود را متمایل به شما نشان دهد یا شما خود را متمایل به آنها نشان دهید، منفور ملت خواهید بود. ملت ایران استقلال خود را ـ به رفاهی که شما به او وعده می‌دهید ـ نخواهد فروخت. ما به تیم مذاکره کننده خود اعتماد و اطمینان داریم که بر سر مصالح و منافع ملی با دشمنان استقلال ایران معامله نخواهند کرد. ملت ایران اجازه نخواهند داد که آمریکا مثل سال‌های قبل از انقلاب بار دیگر در سیاست ایران، در انتخابات ایران و در سرنوشت ملت دخالت کند. تا خدا هست، تا ایمان هست، تا ملت حاضر در صحنه هست، تا کار و تلاش و اقتصاد مقاومتی هست، ما چشم به دست آمریکا نخواهیم دوخت. 

مجلس شورای اسلامی، چنانکه در ماه‌های اخیر، در قضیه استیضاح و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی علوم نشان داد، مجلسی است مدافع استقلال کشور و اصولگرا و منسجم و متحد، که در همه امور تابع رهبری انقلاب است، به ویژه در موضوع فتنه. 

دولت هم بداند که مجلس قصد مخالفت و کارشکنی در کار دولت ندارد، بلکه پشتیبان دولت است. مسلم است که مجلس اگرمستقل و مقتدر باشد، هم به سود دولت است و هم به سود کشور و خدا را شکر می‌کنیم که مجلس نهم چنین مجلسی است. 

https://haddadadel.ir/news/579-30-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.