تاریخ انتشار: 29 آبان 1393

داعش و النصره نتیجه سرمایه‌گذاری‌ ۲۵۰ میلیون دلاری سعودی‌ها در جنوب پاکستان

غلامعلی حدادعادل گفت: سعودی‌ها در جنوب پاکستان ۲۵۰ میلیون دلار صرف ساخت مدرسه و تشکیلات آموزشی کرده‌اند و این دانش‌آموزان را تحویل مدارس دینی وهابی می‌دهند که نتیجه آن داعش و النصره می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حداد عادل در گردهمایی مدیران جامعه تعلیمات اسلامی که در دفتر مرکزی این جامعه برگزار شد، اظهار داشت: حدود سال ۵۲ بود که یک روز صبح مردم مشاهده کردند که دولت اعلام کرد تمام مدارس غیردولتی، دولتی می‌شوند و توجیه آنها این بود: مدارس غیردولتی از مردم شهریه می‌گیرند و حالا که قیمت نفت بالا رفته و کشور پول دارد دیگر دلیلی وجود ندارد که مدارس غیرمجانی داشته باشیم و تمام مردم باید تحت پوشش دولت باشند.

وی افزود: در حقیقت رژیم شاه تلاش داشت تا با این تعبیر مردم‌فریبانه مدارس اسلامی را جمع کند. البته هر مدرسه‌ای را که دوست داشتند نگه می‌داشتند، مانند مدارس اندیشه که مربوط به ایتالیایی‌ها بود اما مدارس اسلامی را جمع کردند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علت این موضوع بعدها مشخص شد، در حقیقت این تصمیم رژیم شاه به‌دنبال اوج گرفتن حرکت‌های چریکی مسلحانه بین جوانان اتخاذ شد و شاهپور راسخ در سازمان برنامه و بودجه گزارشی را به شاه ارائه داد و اعلام کرد: تحقیقی انجام داده‌ایم که براساس نتایج آن بیشتر افرادی که به‌صورت چریکی عملیات می‌کنند فارغ التحصیلان مدارس اسلامی هستند بنابراین باید ریشه این مدارس برچیده شود.

حداد عادل گفت: باید آن روزها را با شرایط امروز مقایسه کنیم و بدانیم که جمهوری اسلامی چه نقش مهمی در گسترش فعالیت مدارس اسلامی دارد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری در بخش نیروی انسانی است، افزود: آموزش و پرورش آینده‌نگری و آینده‌نگاری است، یعنی نیاز آینده را در نظر گرفته نیروی لازم را تربیت می‌کند. اگر می‌خواهیم حال فردای جامعه خود را بدانیم باید نبض امروز آموزش و پرورش را بگیریم و اگر آموزش و پرورش مشکل دارد آن را در ۱۰۰ هزار ضرب کنیم و بدانیم تبدیل به مشکلات فردای جامعه می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: اگر دانش‌آموز در دوران مدرسه مهارت و خصوصیت‌های لازم را کسب نکند با نقص وارد اجتماع می‌شود به همین جهت است که معتقدیم اگر تربیت بر تعلیم مقدم است آموزش و پرورش بر آموزش عالی تقدم دارد و اگر می‌خواهیم جامعه را اصلاح کنیم باید از آموزش و پرورش شروع کنیم. جامعه‌ای که بخواهد با غفلت از آموزش و پرورش در آموزش عالی سرمایه‌گذاری کند مانند فردی است که بدون توجه به بهداشت و تغذیه مادر در دوران بارداری صاحب نوزاد ناقصی می‌شود و تلاش دارد تا برای وی هزینه کند.

حداد عادل تصریح کرد: زمانی که تاریخچه مدارس خارجی‌ها را در ایران بررسی می‌کنیم این نکته را مشاهده می‌کنیم که یک کشیش آمریکایی به‌همراه همسرش به ایران آمد و سال‌های سال در کشور مدرسه تأسیس کرد، حتی مدرسه البرز که هم اکنون بزرگترین مدرسه ایران است توسط وی ساخته شد و این فرد در کتاب خاطرات خود نوشته است: می‌خواهم رهبران آینده ایران را تربیت کنم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در دنیا شاهد هستیم هر فردی که می‌خواهد در هر کشوری منافع دراز‌مدت داشته باشد در آموزش و پرورش آن هزینه می‌کند به‌گونه‌ای که هم اکنون سعودی‌ها مشغول به این کار هستند و براساس اطلاعات پراکنده‌ای که دارم می‌دانم سعودی‌ها در پاکستان سرمایه‌گذاری وسیعی کرده‌اند به‌گونه‌ای که در جنوب پاکستان ۲۵۰ میلیون دلار صرف ساخت مدرسه و تشکیلات آموزشی کرده‌اند و این دانش‌آموزان را تحویل مدارس دینی وهابی می‌دهند که نتیجه آن داعش و النصره می‌شود.

حداد عادل گفت: معلم باید بداند چگونه خصوصیات اخلاقی را در دانش‌آموز نهادینه و وی را به یک انسان مطلوب تبدیل کند. در حقیقت تربیت جست‌وجوی راه‌های عملی برای تحقق ارزش‌های اخلاقی و تثبیت آنها در وجود فرد است که در این راه به انواع تخصص‌ها نیاز داریم یعنی باید بدانیم که سن مناسب برای آموزش مسائل مختلف به دانش‌آموزان چه زمانی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: به همان اندازه که به فکر توسعه مدرسه هستیم باید به توسعه تربیت معلم نیز توجه کرد و جامعه تعلیمات اسلامی باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد. هم اکنون مهدکودک و پیش‌دبستانی‌ها چندان مورد توجه نظام آموزش و پرورش نیست، باید توجه داشت که امروزه همانند گذشته نیست و تمام دختران به دانشگاه رفته و اکثر آنها به سر کار می‌روند، بنابراین توجه به مهدکودک و پیش‌دبستانی یک ضرورت است.

https://haddadadel.ir/news/577-20-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.