تاریخ انتشار: 3 آبان 1393

بیهقی خوانی دکتر حدادعادل در بزرگداشت پدر نثر فارسی

غلامعلی حداد عادل ضمن بیهقی خوانی در مراسم بزرگداشت پدر نثر ایران، برای اولین بار بخشی از مقاله خود درباره بیهقی را که برای درج در یادنامه شادروان دکتر حسن حبیبی نخستین رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نوشته بود را قرائت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با همکاری شورای شهر، شهرداری و دانشگاه حکیم سبزواری بزرگداشت خواجه ابولفضل بیهقی پدر نثر فارسی با حضور رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و اساتید، فرهیختگان، دانشجویان و مسئولان شهرستان سبزوار در تالار کاشفی مجتمع فرهنگی هنری اسرار برگزار شد.

حداد عادل در این مراسم با بیان اینکه وقتی دکتر محسنی نماینده سبزوار در مجلس پیشنهاد حضور در این مراسم را به من داد با وجود تمام گرفتاری‌ها بی درنگ به دو دلیل پذیرفتم. نخست اینکه بنده علاقه دیرینه ای به بیهقی دارم و دیگری هم اینکه مناسب دیدم بخشی از مقاله خودم درباره بیهقی را که برای درج در یادنامه شادروان دکترحسن حبیبی نخستین رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نوشته بودم را قرائت کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بنده در این سفر با درخواست‌های فراوانی برای ثبت روز بیهقی در تقویم ملی از سوی اساتید و بیهقی‌شناسان و همچنین مسئولان روبرو شدم که گویی بنده می توانم امشب این خواسته شما را اجابت و امضا کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عشق و علاقه سبزواری‌ها به مشاهیر شهرشان به ویژه ابولفضل بیهق اظهار داشت: بنده برای پیگیری مجدد این درخواست شما با رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت می کنم تا روز اول آبان ماه به نام خواجه ابولفضل بیهقی و روز پدر نثر فارسی در تقویم ملی کشور ثبت شود.

حدادعادل با بیان اینکه مخالفت شورای  عالی انقلاب فرهنگی با ثبت یک روز به نام بیهقی به دلیل جایگاه نداشتن بیهقی نبوده تصریح کرد: در سال های اخیر شورا در تصویب روزهای سال در تقویم ملی نسبت به گذشته احتیاط بیشتری می‌کند و برخی از همکاران ما در شورا بر این باورند که اینقدر روزهای سال به نام‌های مختلف نامگذاری شده که به دلیل فراوانی اهمیت آنها از بین رفته است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا جایگاه نثر فارسی ارزش ثبت یک روز در تقویم ملی را نداشته که شورای عالی انقلاب فرهنگی با آن مخالفت کرده است گفت: بیهقی در نثر فارسی اثری به یادگار گذاشته که اهمیت آن کمتر از اهمیت شاهنامه به شعر نیست ولی ممکن است بعضی از همکاران ما در شورا شناخت کافی از خواجه ابولفضل بیهقی نداشته باشند و تاکنون تاریخ بیهقی را نخوانده باشند.

حداد عادل همچنین یادآور شد: بنده بر اهمیت و جایگاه این شخصیت و روز نثر فارسی واقفم  و تلاش می کنم اما باید اعضاء شورا برای ثبت روز نثر فارسی رای دهند.  

https://haddadadel.ir/news/570-25-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.