تاریخ انتشار: 24 مهر 1393

عرضه کالای فرهنگی یک وظیفه است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: دشمن با تمام قوا در صحنه است زیرا می‌خواهد نسل جوان را از انقلاب دور کند و این تلاش‌ها نشان می‌دهد که انقلاب جدی‌تر از آن است که ما تصور می‌کنیم پس با این نگاه عرضه کالای فرهنگی به این نسل یک وظیفه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیین افتتاحیه فروشگاه «ترنجستان بهشت» ـ بزرگترین کناب‌فروشی کشور ـ با حضور غلامعلی حدادعادل، حسین یکتا، علیرضا مختارپور، میثم نیلی، علی اکبر اشعری،محمد حمزه‌زاده، جواد محقق، سیدمجید حسینی و جمعی از ناشران، فعالان فرهنگی و اعضای مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم احمدوند مدیرعامل شرکت ترنج به ارائه گزارشی از مراحل اجرای پروژه «ترنجستان بهشت» پرداخت و گفت:‌ حدود ۲ سال قبل در همین ایام به پایمردی حسین یکتا این مجموعه برای تبدیل شدن به یک کتابفروشی فراهم شد. سوله‌ای ۷۰۰ متری در کنار یک سازه نامستحکم در دسترس بود که در طول یک سال و نیم گروه کثیری از همکاران این بنا را به سرانجام رساندند. امروز در اینجا جمع نشده‌ایم که فقط یک بنا را افتتاح کنیم بلکه می‌خواهیم از یک رویداد فرهنگی پرده‌برداری نماییم.

غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن قرائت شعری در باب کتاب گفت:

جان من و تو هرگز از هم جدا مباد

ای خوب جاودانه، ای دوست ای کتاب

وی افزود: از اینکه شاهد افتتاح چنین مجموعه‌ای در این نقطه از شهر هستم برایم بسیار دلچسب است. ارزیابی من از این اقدام در یک چشم‌انداز وسیع‌تری صورت می‌گیرد با این نگاه که انقلاب اسلامی اندک‌‌اندک پا به ۴۰ سالگی می‌گذارد و نسلی که انقلاب کرده کم‌کم جای خود را به جوانترها خواهد داد. سؤالی که هست این است که آیا دستاوردهای انقلاب توسط نسل جوان و آینده حفظ خواهد شد و اصلاً نباید انتظار داشت که پسران و دختران ما مانند آن نسلی باشند که انقلاب کرده است زیرا ایشان در آن دوره زندگی نکرده‌اند و اگر خودمان محافظت نکنیم احتمالاً آن دستاوردها را از دست خواهیم داد. اگر برنامه‌ای برای این موضوع نداشته باشیم اتفاقات مثبتی نخواهد افتاد زیرا اگر کسی دلبستگی به انقلاب داشته باشد ولی فرزندش را رها کند و برنامه‌ریزی نکند احتمال دارد که آن فرزند به گرایش پدرش نباشد.

 

* عرضه کالای فرهنگی یک وظیفه است

رئیس فرهنگستان زبان فارسی ادامه داد: دشمن با تمام قوا در صحنه است زیرا می‌خواهد نسل جوان را از انقلاب دور کند اگر می‌خواهیم به اهمیت انقلاب پی ببریم باید از طراحی‌های دشمن علیه انقلاب درس بگیریم باید ببینیم دشمن برای جدا کردن نسل آینده از انقلاب چه تلاشی می‌کند و چه میدانی در اختیار دارد و در هرکجا که دست می‌گذاریم مشغول فعالیت هستیم این نشان می‌دهد که انقلاب جدی‌تر از آن است که ما تصور می‌کنیم و مشغولیم پس عرضه کالای فرهنگی به این نسل با این نگاه یک وظیفه است.

 

* سیاست به خاطر فرهنگ

حدادعادل افزود:‌ تمام عمرم را با کتاب و فرهنگ گذرانده‌ام و اگر سراغ سیاست رفته‌ام به این خاطر بوده‌ که بتوانم کمک به فرهنگ کرده باشم. اول خدا را به خاطر انقلاب و خون شهدا که این همه نعمت را نصیب مردم کرده است، شکر می‌کنم. همین کتابفروشی از برکات انقلاب اسلامی است ما در دوران کودکی چه کتاب‌هایی می‌خواندیم. امیرارسلان، چهل طوطی و… کتاب‌های سالم دوره ما بوده اما امروز می‌بینیم که جامعه متدین به چه جایگاهی رسیده است.

 

* آرزوی ۱۰ ساله در سینه دارم

وی ادامه داد: یکی از آرزوهای که ۱۰ سال است که در دل می‌پرورانم این است که بتوانم در نقاط مختلف تهران شاهد راه‌اندازی بازارچه‌های کالاهای فرهنگی باشم. هزاران کالاهای فرهنگی را می‌توان به بازار عرضه کرد و از خدا می‌خواستم که اگر امکان مالی پیدا کنم بتوانم در این کار سرمایه‌گذاری کنم و به دوستانی که مسئولیت داشتند هم توصیه می‌کنم که از فضاهای تحت مسئولیت برای راه‌اندازی این بازارچه‌ها بخشی را اختصاص دهند. در خارج از کشور این بازارها وجود دارد پاریس، لندن، نیویورک و… این بازارها دیده می‌شود ما فروشگاه‌های لباس و مد را از غرب گرفته‌ایم اما فروشگاه‌های فرهنگی که در غرب بسیار است را وارد کشور نکرده‌‌ایم.

 

* با زبان مردم این محله با ایشان صحبت کنید

حدادعادل در ادامه مراسم افتتاحیه «ترنجستان بهشت» گفت:‌ این محله را به خاطر اینکه ۴۰ سال پدرم در اینجا ساکن است می‌شناسم و مادر بنده دیوار به دیوار این فروشگاه زندگی می‌کند آن زمان که اینجا یک انباری بیشتر نبود همیشه افسوس می‌خوردم که چرا در این نقطه از تهران چنین جایی قرار دارد تا اینکه دیدم این فروشگاه با همت آقای یکتا و دوستانش راه‌اندازی شده است. امیدوارم این فروشگاه باعث تحول در منطقه شود. ما باید حرکت روبه‌ جلو داشته باشیم و جرأت داشته باشیم تا جاهایی که در اختیار ما نیست را تصرف کنیم که به نظرم این فروشگاه این کار را انجام می‌دهد. البته اداره این فروشگاه کار بسیار ظریفی است و باید با زبان مردم این محله با آنها صحبت کنیم. باید کسانی که دنبال کتاب‌های معنوی و مذهبی نیستند را جذب کنید و سرمایه‌های جدید را به سوی این فروشگاه بکشید البته نباید فراموش کرد که باید جذب کنید بدون اینکه مجذوب شوید و تا می‌توانید حسن سلیقه به خرج دهید و نوآوری داشته باشید.

به نظرم به همین اندازه که فروشنده در این فروشگاه است باید افرادی در پشت صحنه داشته باشید تا فضای کتاب را رصد کند و کتاب‌‌های تازه را شناسایی کنید. یکی از کارهایی که برای اینجا باید برنامه‌ریزی کنید این است که دانش‌آموزان را به اینجا بیاورید. کار دیگر این است که اجازه دهید مردم بیایند کتاب بخوانند ولی کتاب نخرند و این هدف ما است زیرا ما دنبال سرمایه‌‌اندوزی و تجارت نیستیم.

حدادعادل در پایان سخنانش گفت: رونمایی از کتاب، دعوت از مؤلف، ناشر و کارهای از این قبیل باید با محوریت ترنجستان صورت بگیرد. توجه به پوشش در این فروشگاه نشان از پیشگامی شما در این حوزه دارد و کلامی از امیرالمؤمنین داریم که می‌فرماید: مشکل دین و دنیا برطرف نمی‌شود مگر با جدیت. اینکه ما بنشینیم و مشت گره کنیم کاری درست نمی‌شود ولی با همت و جدیت می‌توانیم مشکل فرهنگ را برطرف کنیم. روز اولی که مجمع ناشران انقلاب اسلامی راه‌اندازی شد من را برای سخنرانی دعوت کردند. من در آن جلسه یک خواهشی داشتم که با هم دعوا نکنید و با دوستی کار را جلو ببرید و از آن زمان هر وقت ما را می‌بینند می‌گویند روی قول خودمان ایستاده‌ایم.

https://haddadadel.ir/news/564-16-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.