تاریخ انتشار: 30 آبان 1389

نواخته شدن زنگ فلسفه در مدارس

دکتر حداد عادل در مراسم نواختن زنگ فلسفه مدارس:
تدریس فلسفه در دانشگاه‌های ایران قدمتی ۷۰ ساله دارد

دکتر حداد عادل، در مراسم نواختن زنگ فلسفه در مدرسه دخترانه فرهنگ تهران گفت: امروز در دانشگاه‌های کشور، فلسفه غرب در کنار فلسفه اسلامی تدریس می‌شود و دانشگاه تهران، حدود ۷۰ سال است که به این امر اهتمام دارد.

یک روز مانده به آغاز رسمی کنگره بین‌المللی فلسفه، زنگ فلسفه در مدارس دخترانه فرهنگ تهران واقع در خیابان‌های فرخی و مرودشت، با حضور «غلامعلی حداد عادل» رئیس همایش روز جهانی فلسفه و «غلامرضا اعوانی» معاون علمی همایش روز جهانی فلسفه در ساعت ۷:۳۰ به صدا در آمد. دکتر حداد عادل در این مراسم با اشاره به دلایل حضور خود در دبیرستان فرهنگ گفت: علت حضورم در دبیرستانی که مخصوص علوم انسانی است، میزبانی ایران برای برگزاری همایش روز جهانی فلسفه است.
مؤسس دبیرستان فرهنگ ادامه داد: مدارس فرهنگ برای احیای رشته علوم انسانی در ایران تاسیس شده است و من از اولین سالی که در دانشگاه تدریس می‌کنم، هنوز هم به خاطر علاقه‌ام به علوم انسانی، روزهای دوشنبه‌ در دبیرستان پسرانه فرهنگ به تدریس قرآن می‌پردازم، چرا که معتقدم رشته علوم انسانی، رشته فرهنگ، انسان، تفکر، تعقل و عشق است.
وی ضمن تشریح جزئیات روز جهانی فلسفه برای دانش‌آموزان، از آغاز رسمی روز جهانی فلسفه از فردا خبر داد و گفت: همه ساله یک کشور به طور اصلی میزبان این همایش می‌شود که امسال نیز ایران میزبان این رویداد مهم علمی در دنیا با موضوع «فلسفه، نظر و عمل» است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر جایگاه رفیع فلسفه در علوم انسانی،‌ گفت: به همین مناسبت، زنگ فلسفه را در مدرسه فرهنگ به صدا در آوردیم تا این کار نمادی از توجه آموزش‌و‌پرورش کشور به فلسفه باشد.
دکتر حداد عادل با تاکید بر اینکه ایران مهد فلسفه و یکی از دو قطب مهم فلسفه در دنیا است، گفت: ایرانیان پیش و پس از اسلام، دارای تفکرات عقلانی بوده و پس از حضور اسلام در ایران، فیلسوفان بزرگی در ایران ظهور یافتند.
این استاد دانشگاه با تأکید بر پیشینه فلسفه در ایران، به سلسله‌وار بودن ارتباط اساتید و شاگردان فلسفه اشاره کرد و گفت: امروز در دانشگاه‌های کشور، فلسفه غرب در کنار فلسفه اسلامی تدریس می‌شود و دانشگاه تهران، حدود ۷۰ سال به این امر اهتمام داشته است.
وی مرکز اصلی فلسفه اسلامی را حوزه علمیه قم دانست و ادامه داد: اخیراً مجمع عالی حکمت اسلامی در قم تاسیس شده است و چند صد نفر از اساتید حوزه در آن مشغول تحقیق و تحصیل هستند.
دکتر حداد عادل در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه ایران در کشورهای اسلامی از نظر حکم و فلسفه مقام اول را دارد، گفت: امیدواریم همچنان ما که در علوم دیگر در حال پیشرفت هستیم در فلسفه نیز به پیشرفت بیشتر برسیم.
همایش روز جهانی فلسفه، سی ام آبان ماه با حضور رئیس‌جمهور و ۲۰۰ اندیشمند داخلی و خارجی در کتابخانه ملی تهران آغاز می‌شود.

https://haddadadel.ir/news/56-21-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.