تاریخ انتشار: 16 مهر 1393

درسنامه‌ ادبیات انقلاب برای دانشگاهیان تدوین می‌شود

دکتر غلامعلی حداد عادل با اشاره به اینکه توجه به روحیه جهادی و کار با اخلاص و خدایی باعث بیمه شدن انقلاب می‌شود، گفت: به تازگی درسنامه‌ای از ادبیات انقلاب اسلامی برای دانشگاهیان تدوین و به زودی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، اختتامیه هشتمین جشنواره سراسری ادبیات داستانی بسیج با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سالن همایش‌های فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در این مراسم، حداد عادل گفت: چون همه ما حول محور بسیج جمع شده‌ایم، تصور خودم را از بسیج خدمت شما عرض می‌کنم؛ یعنی می‌خواهم درکم را از بسیج بگویم که تلقی نسل ما که انقلاب را درک کرده، از بسیج چیست؟

وی اضافه کرد: به نظر من بسیج ادامه انقلاب و تداوم آن است، با همه خصوصیات انقلاب، آن انقلابی که ما دیدیم چگونه انقلابی بود که باید گفت انقلابی مردمی، انقلابی که برای خدا بود و کسی برای دست یافتن به مال و مقام دنیوی انقلاب نکرد و وارد میدان انقلاب نشد.

حداد عادل ادامه داد: مردمی که انقلاب را به پیروزی رساندند به پست، مقام، پول و ثروت فکر نمی‌کردند بلکه برای رضای خدا انقلاب کردند آن هم از روی اخلاص، بی‌توقعی و بی‌طمعی که همه اینها از خصوصیات انقلاب است. به گونه‌ای دیگر، همدلی، همکاری، صفا و صمیمت بود که انقلاب را به پیروزی رساند، اینها خصوصیات روحی مردم بود که ناممکن را در کشور ممکن کردند.

وی افزود: آرمان‌های آنها عبادت خدا، کرامت انسان، برقراری عدالت، مبارزه با ظلم و با سلطه و آزادگی و رهایی انسان از هر آنچه که شایسته و برازنده انسانی نیست، بود. همه اینها در بیان امام متبلور و متجلی بوده است تا انقلاب به پیروزی رسید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: انقلاب به پیروزی رسید، اما آن چیزی که رودخانه زلال و خروشان و حیات‌بخش انقلاب را به پیروزی رساند، بعد از انقلاب باید چگونه ادامه پیدا می‌کرد؟ باید گفت این مهم تنها با روحیه بسیجی آن هم تحت عنوان بسیج صورت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: تفاوت دوران قبل و بعد از انقلاب این است که در انقلاب، هدف سرنگونی حکومت طاغوت بود یعنی ما یک هدف سلبی داشتیم که یک چیزی نباشد؛ یعنی همه همت‌ها معطوف این بود که یک درخت پوسیده را از جا ریشه‌کن کنیم که کردیم.

حداد عادل ادامه داد: بعد از انقلاب، همان روحیه و مردم تحت عنوان بسیج، وظیفه ایجابی برعهده گرفتند. حال دوران سازندگی، اثبات و تأمین آرمان‌هایی است که ما قبل از انقلاب در ذهن داشتیم و باید اکنون با همان اخلاص، بی‌طمعی آن را عینیت ببخشیم.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب، ساماندهی ساده‌ای بود، البته سازماندهی متناسب با هدف سلبی بود، اما امروز همان روحیه باید سازماندهی شود، برای جنبه اثباتی و ایجابی، این سازماندهی به مراتب مهمتر و پیچیده‌تر است و مدیریت دقیق‌تری می‌خواهد.

این مقام مسئول گفت: وقتی شما می‌خواهید چیزی نباشد و دستگاه‌ها عمل نکنند و خراب شود، کافی است جزئی از آن را بردارید، به گونه‌ای دیگر همیشه نفی آسانتر از ساختن و انجام دادن است، اما ما بعد از انقلاب وظیفه بزرگ ساختن را برعهده داریم، این وظیفه همان مردمی است که انقلاب را به پیروزی رساندند.

وی اضافه کرد: هنرمندان گروهی هستند که با استفاده از استعداد خدادادی می‌توانند ارزش‌ها را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند یعنی سرنوشت انقلاب و آینده آن در گرو آن است که آیا انقلاب موفق خواهد شد، آن روحیه جهادی با اخلاصی خدایی بعد از پیروزی انقلاب در نسل بعد و نسل‌های بعدتر حفظ خواهد شد یا خیر.

اگر به این راه برسیم انقلاب ما بیمه شده است، اگر نتوانیم بر سر انقلاب ما همان‌هایی پیش خواهد آمد که بر سر سایر انقلاب‌ها پیش آمد.

حداد عادل ادامه داد: انقلاب اسلامی به لطف الهی تداوم پیدا کرده است و از مرزهای جغرافیایی ایران فرا رفته، اینکه شما می‌بینید در سوریه بعد از چند سال همه دنیا اعم از دنیای کفر، استکبار، دروغ و تزویر به هدف‌شان نمی‌رسند، اما جمهوری اسلامی ایران به هدف خودش می‌رسد، این نشان این است که انقلاب ما در نسل خود متوقف نمانده است و پویایی و ارزش‌ها را حفظ کرده و شما می‌توانید این ارزش‌ها را منتقل و سازماندهی کنید.

وی با اشاره به سردار همدانی بیان کرد: اینکه شما فرمودید که در نیم روز کتاب‌های ارزشی جمهوری اسلامی در یکی از کشورها به فروش رسیده است، بیانگر ارزش‌های انقلاب اسلامی است، معنای آن این است که انقلاب راه خودش را پیموده است.

حداد عادل عنوان کرد: یکی از کارهای شما توجه به ادبیات داستانی است، حتی می‌توان به شاخه‌هایی از هنر نیز اشاره کرد که ویژگی های خاص خودش را دارد، موسیقی و ادبیات وظیفه خاص خودش را باید انجام دهد. بنده در یک ماه اخیر علی‌رغم همه گرفتاری‌هایی که داشتم، موفق شدم دو کتاب معروف در عرصه ادبیات دفاع مقدس نظیر «پایی که جا ماند» و «من زنده‌ام» را بخوانم. دلم مالامال از امید شد وقتی دیدم این قلم‌ها برای جاودانه کردن این ارزش‌ها به کار گرفته شده است و تأسف می‌خورم که فرصت ندارم همه چیزهایی که می‌نویسید را بخوانم.

وی با اشاره به فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: در فرهنگستان، چندین مجله علمی منتشر می‌شود. امسال در گروه ادبیات انقلاب اسلامی فصلنامه‌ای تحت عنوان انقلاب اسلامی منتشر کنیم و درسنامه‌ای برای دانشگاه‌ها تدوین کردیم تا تدریس ادبیات انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها نظم و انضباط دانشگاهی پیدا کند.

حداد عادل بیان کرد: همه باید کمک کنیم، چرا که به هیچ وجه حق نداریم ذره‌ای ناامیدی به دل‌هایمان راه دهیم، یعنی حرف‌هایی که در کشور زده می‌شود نباید ما را از کارهای تأثیرگذار منحرف کند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: باید به خدای خودمان اعتماد داشته باشیم، کسانی که به خدا بدگمان هستند بدگمان نباشند، چرا که خداوند سخاوت و عنایت خودش را دارد؛ یعنی از سال ۴۱ تاکنون که حدود ۵۲ سال است، به این ملت اثبات کرده است که باید این راه را ادامه دهیم.

https://haddadadel.ir/news/557-08-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.