تاریخ انتشار: 8 مهر 1393

نام فرشچیان در تاریخ ایران خواهد ماند

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: محمود فرشچیان الگویی برای همه هنرمندان بوده و قطعا نام او در تاریخ ایران زمین به یادگار خواهد ماند.

به گزارش ایرنا غلامعلی حداد عادل در مراسم هم اندیشی نقاشی ایرانی و محیط زیست در آثار فاخر استاد محمود فرشچیان گفت: ابتدا باید از سازمان محیط زیست بابت توجه به این امر خطیر تشکر کنم.

وی ادامه داد: آنچه به اهمیت مجلس امروز می افزاید تجلیل از استاد بی بدیل به نام محمود فرشچیان است که همه ما به وجود او افتخار می کنیم.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با اشاره به اینکه محیط زیست از اموری است که اهمیت آن در قرن اخیر بسیار به چشم آمده است گفت: اهمیت محیط زیست برای بشر به عنوان یک دانش و یک خطر مطرح شده است. در گذشته به اندازه امروز درخصوص محیط زیست صحبت نمی شد زیرا تا این حد محیط زیست در خطر نبود.

وی اظهار کرد: آنچه مسلم است این بوده که ما هنوز به اهمیت خطری که به مسائل زیست محیطی برای کل بشر وجود دارد آگاه نشده و هنوز نمی دانیم چه اتفاقات بدی ممکن است در آینده رخ دهد. همه ما باید تلاش کنیم تا محیط زیست و حفظ آن به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

حداد عادل تصریح کرد: در این راه باید از همه امکانات به خصوص هنر بهره گرفت. امروز سازمان محیط زیست به سوی نقاشی آمده که در آثار فرشچیان آینه طبیعت را به بهترین شکل مشاهده می کنیم.

وی ادامه داد: هنر ایران حاصل دل و جان مردمی است که با طبیعت زندگی می کرده اند ولی انسان امروز از طبیعت خارج شده است.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی اظهار کرد: هنر سنتی ما محصول دورانی است که انسان چون فرزندی در طبیعت زندگی می کرد و آثار استاد فرشچیان از جهات مختلف در دوران جدید قابل بررسی است.

وی افزود: یکی از جنبه های مهم استاد فرشچیان جنبه مذهبی نقاشی های ایران است و تابلوی عصر عاشورای ایشان هرگز فراموش نمی شود و هنرمندی این استاد با ایمان سبب شد تابلویی از نقاشی سنتی ایران مبدل به نماد عاشورا شود و امروز حتی در شهرهای دورافتاده نیز این تابلو بر سردر کوچه ها و تکیه ها نصب شده است.

حداد عادل تاکید کرد: این توفیق نصیب کمتر هنرمندی شده که در زمان خود شاهد پذیرفته شدن آثارش باشد. این پاداش الهی برای یک قلب پاک است که هنر را پاک نگه داشته است.

حداد عادل با اشاره به نگاه طبیعت در آثار استاد فرشچیان گفت: فرشچیان با اعتقاد دینی خود تابلوی ضامن آهو را به تصویر کشید. این نقاشی هرجا باشد نشان می دهد دین و تشیع ما مراعات جانداران را به ما آموخته است.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: وظیفه خود می دانم به خاطر دوستی ۲۲ ساله با استاد محمود فرشچیان اعلام کنم که الگویی برای همه هنرمندان است و قطعا در تاریخ آینده ایران نام استاد فرشچیان خواهد بود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که به کمک هنر بتوان از طبیعت پاسداری کرد.

https://haddadadel.ir/news/555-30-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.