تاریخ انتشار: 24 شهریور 1393

نکوداشت تبریز بزرگداشت آذربایجان و ایران است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برگزاری هفته نکوداشت تبریز نکوداشت آذربایجان و ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامعلی حداد عادل قبل از ظهر یکشنبه در همایش "تبریز پیشرو در توسعه فرهنگ تشیع" به مناسبت هفته نکوداشت تبریز در سرای مظفریه بازار بزرگ این شهر اظهار داشت: برگزاری هفته نکوداشت تبریز اقدامی به جاست و این اقدامات به مردم امکان می دهد تا با آشنایی گذشته خود راه فردا را بهتر بشناسند.  

وی افزود: تبریز یکی از شهرهای کهن و بزرگ در تاریخ جهان است و این شهر در تمدن ایرانی و اسلامی نقش مهمی داشته و قبل از دوران صفویه شهر عارفان بزرگ بوده است و ریشه های تشیع در این شهر به آغاز اسلام بر می گردد و زندگی برخی از علمای بزرگ در تبریز سندی بر قدمت و اصالت تشیع این نقطه از کشور است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تبریز شهر اولیای خدا و عارفان و عابدان بوده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از شاعران از جمله شمس تبریزی، تبریز را دریایی می داند و خود را خاشاکی که از دریا به دور مانده است و بزرگان اسلام نیز در قرن های گذشته به هر جا که تعلق داشته اند، برای زیارت مشایخ به شهر تبریز سفر می کردند.

حداد عادل با اشاره به اهمیت شهر تبریز در تاریخ گفت: این شهر در هر زمان کانون معنویت بوده است و اهمیت شهر تبریز تنها بخاطر اولین پایتخت تشیع جهان نیست، بلکه تبریز کانون پرورش علمای بزرگ شیعه بوده است و با وجود چنین علمای بزرگ یدر طول تاریخ پایتخت تشیع جهان نام گرفته در در هر زمان با مخالفان اسلام مبارزه کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تشکیل حکومت صفوی در ایران گفت: بعد از تشکیل حکومت صفوی در سال ۱۹۰۷ در ایران تبریز به عنوان پایتخت شیعه نام گرفت و این امر زمانی اتفاق افتاد که عثمانیان قصد تصرف ایران را داشتند و چندین بار به شهر تبریز هجوم آورده بودند، اما بعد از تشکیل دوره صفویه تبریزی ها با آنها مقابله کردند.

وی وجود علامه‌ها را یکی از افتخارات شهر تبریز دانست و خاطرنشان کرد: علامه امینی، علامه طباطبایی و علامه جعفری از علمای معاصر شهر تبریز هستند که مدافعان شیعه و اسلام بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برگزاری مراسم های عزاداری در سرای مظفریه بازار تبریز افزود: بازاری‌های مظفریه تبریز علاوه بر روزهای عاشورا در تمام مراسم سوگواری ائمه اطهار عزاداری می‌کنند و این رسم و رسوم و سنت در هیچ جای کشور به این صورت رونق ندارد.

حداد عادل اظهار داشت: شهر تبریز در طول تاریخ سنگری در برابر هجوم دشمنان بوده است که بعد از مقابله با عثمانی‌ها در برابر روس‌ها نیز ایستادگی کرد و مردم تبریز در طول دوره های مختلف تاریخ پیشگام بوده اند و ثقه‌الاسلام، ستارخان و باقرخان از پیشگامان نهضت مشروطیت ایران همگی در این خاک تربیت یافته‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به قیام ۲۹ بهمن سال ۵۶ مردم تبریز خاطرنشان کرد: این قیام هرگز فراموش نمی‌شود. قیام مردم تبریز در آن روز با دستور آیت الله قاضی طباطبایی آغاز شد و ایشان تنها امام جمعه کشور بود که به درجه شهادت رسید.

وی اظهار داشت: مردم تبریز در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین در طول هشت سال جنگ تحمیلی و در فتنه ۸۸ نقش ارزشمندی داشتند و مداحی‌های شهر تبریز نیز الگویی برای مداحان تهرانی است و حزن و اندوهی که در لحن مداحان ترک زبان وجود دارد تاثیر زیادی بر مردم زبان‌های مختلف می‌گذراد.

حدادعادل گفت: دشمنان ایران باید بدانند که آذربایجان سر ایران است و این مردم غیرتمند و متدین همانند زمان‌های گذشته از کشور خود دفاع می‌کنند.

https://haddadadel.ir/news/552-15-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.