تاریخ انتشار: 22 شهریور 1393

صنعت چاپ به کتابخوانان و اهل فرهنگ محدود نیست

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی درباره صنعت چاپ و نیاز جامعه به آن اظهار کرد: چاپ دیگر صنعتی نیست که به اهل فرهنگ، کتابخوانان و روشنفکران محدود باشد. در برهه کنونی احدی در جامعه نیست که با این صنعت سر و کار نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، غلامعلی حداد عادل افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون تدبیر امور صنعت چاپ در وزارت ارشاد بوده است و نگاه فرهنگی بر نگاه صنعتی غلبه داشته است اما یکی از مسائل مهم این است که به همان اندازه که دستاورد و محصول فرهنگی چاپ مهم است، جنبه سخت‌افزاری و صنعتی آن نیز اهمیت دارد. چاپ دیگر صنعتی نیست که به اهل فرهنگ، کتابخوانان و روشنفکران محدود باشد. در برهه کنونی احدی در جامعه نیست که با این صنعت سر و کار نداشته باشد.

حداد عادل با اشاره به گسترش فعالیت‌های صنعت چاپ و نفوذ آن در میان صنایع و مشاغل دیگر گفت: روز به روز دایره صنعت چاپ وسیع‌تر می‌شود. وسعت میدان صنعت چاپ به گونه‌ای شده است که امروزه کمتر محصولی را می‌بینیم که روی آن چاپ نخورده باشد. به جرات می‌توان گفت که چاپ، زبان کالاهای ساکت و صامت است. هر کالایی که نمی‌تواند حرف خود را بزند، حرفش را با صنعت چاپ می‌زند و اطلاعات خود را به همگان بیان می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ضروری خواندن تربیت نیروی انسانی برای صنعت چاپ عنوان کرد: این موضوع محدودیت ندارد و از کارگر ساده گرفته تا مهندسان طراحی ماشین‌آلات چاپ را شامل می‌شود. امیدورام مدیران و مسئولان فرهنگی که به نحوی با این صنعت سر و کار دارند از فرصت روز ملی صنعت چاپ استفاده کنند و با هم‌اندیشی نیازهای خود را اعلام کنند. ما هم در مجلس اگر وظیفه‌ای بر عهده‌مان نهاده شود آماده هستیم که تعامل و همکاری داشته باشیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی درباره اعتلای صنعت چاپ در جامعه اظهار کرد: به نظرم برای اعتلای جایگاه صنعت چاپ در میان مردم و آگاهی هر چه بیشتر آنها تدبیر خاصی از سوی برگزارکنندگان صنعت چاپ اتخاذ شود. پیشنهاد می‌کنم  هر سال شعاری برای این جشنواره انتخاب شود.

وی افزود: این شعار در سربرگ‌های هر دوره از این جشنواره و در همایش‌ها و جشن‌ها اعلام شود. اگر ۱۰ سال این کار تداوم پیدا کند و ۱۰ جمله کلیدی درباره صنعت چاپ در میان مردم نفوذ پیدا کند، کم‌کم فرهنگ جامعه اعتلا می‌یابد. با این کار ابعاد صنعت چاپ اجتماعی‌تر خواهد شد و مردم با کارکردهای این صنعت بیشتر آشنا خواهند شد.

https://haddadadel.ir/news/550-13-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.