تاریخ انتشار: 16 شهریور 1393

تدریس انسان‌شناسی اسلامی در تمام رشته‌های علوم انسانی

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: بر اساس مصوبه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، مقرر شد درس انسان‌شناسی اسلامی به عنوان یک درس عمومی در تمام رشته‌های علوم انسانی تدریس شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد که در ابتدای این جلسه اعلام شد بر اساس مصوبه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، درس انسان‌شناسی اسلامی به عنوان یک درس عمومی در همه رشته‌های علوم انسانی تدریس شود.

در این جلسه که به ارائه گزارش کارگروه معماری و شهرسازی پیرامون سرفصل‌های دوره دکترای رشته شهرسازی اسلامی اختصاص داشت، مواردی مانند توجه به ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی مورد بحث قرار گرفت.

پس از ارائه این گزارش حداد عادل رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: معماری و شهرسازی را به یک تعبیر می‌توان لباس جامعه دانست و همانگونه که فرهنگ فرد در پوشش او نمایش داده می‌شود، فرهنگ جامعه هم در معماری و شهرسازی جامعه نمایان می‌شود.

وی افزود: شهرسازی اسلامی ایرانی، باید در یک شهر کوچک به عنوان نمونه و پایه ساخته شود تا اگر کسی خواست نمونه یک شهر ایرانی اسلامی را ببیند بتواند با دیدن این شهر به ابعاد شهر اسلامی ایرانی آگاهی پیدا کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شهر اسلامی باید علاوه بر توجه به مؤلفه‌های اسلامی در زندگی شهری، مانند حفظ حریم خصوصی، محوریت مسجد از حداکثر رفاه و کارآمدی هم برخوردار باشد.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: با توجه به گستردگی صنعت شهرسازی، باید ارتباط دانشگاه با این صنعت بیش از پیش تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف از تحول و ارتقای علوم انسانی، ایجاد تحول از طریق وارد کردن نگاه اسلام به این علوم است و جنبه‌های تخصصی علوم در این موضوع دستخوش تغییر نمی‌شود.

حدادعادل ادامه داد: تحول و ارتقای علوم انسانی یک نمونه و تمرین برای تمدن‌سازی نوین اسلامی است.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تصریح کرد: در برخی از ساختمان‌های مهم مانند ساختمان مدارس، هنوز فاقد یک الگوی منطبق با فرهنگ اسلامی ایرانی هستیم.

وی افزود: در تحول و ارتقای علوم انسانی نباید تمام همت و تلاش به تاریخ نگاری رشته‌های مشمول تحول محدود شود.

پس از سخنان حداد عادل نیز اعضا به بیان نظرات خود در رابطه با توجه به مطالعه تطبیقی در موضوع معماری اسلامی ایرانی، لزوم بازنگری در فناوری‌های معماری و به روزرسانی آنها، استفاده بهینه از انرژی در ساخت و سازها و توجه جدی به این موضوع، توجه به تخصص‌های جدید در معماری و شهرسازی و لزوم گنجانیدن این تخصص‌ها در برنامه‌های درسی پرداختند.

https://haddadadel.ir/news/547-07-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.