تاریخ انتشار: 13 شهریور 1393

بی‌ثباتی‌های مدیریتی از موانع تحقق «مدیریت جهادی»

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس بی‌ثباتی‌های مدیریتی در کشور را از موانع تحقق مدیریت جهادی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، دکتر غلامعلی حداد عادل در همایش مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی که در محل دانشگاه علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: یک مدیر اگر ایمان و تقوا نداشته باشد و هزار حسن دیگر داشته باشد نمی‌تواند در مدیریت خود کارآمد باشد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: کسی که مدیر دستگاهی است همیشه در معرض خطر است و جایگاهش همیشه دچار لغزش است و هر کس که می‌خواهد مدیر کارآمدی در مدیریت خود باشد باید راه امام را بشناسد.

وی تصریح کرد: در دهه کرامت و ایام نزدیک به ولایت امام رضا(ع) گرد هم آمده‌ایم، عنوان این جشنواره مدیریت در فرهنگ رضوی است که من این را به معنای عام‌تری در نظر گرفته‌ام و می‌خواهم مدیریت فرهنگ اسلامی را در آن اضافه کنم.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطرنشان کرد: شما محققان و کارشناسان باید در زندگی حضرت رضا سیره دینی ایشان را استخراج کنید و من از منظر عمومی‌تر مدیریت اسلامی را در ۱۴ نکته اساسی برای مدیران کشور خلاصه می‌کنم.

وی بیان کرد: در حال حاضر تداومی بین مدیریت اسلامی و مدیریت رضوی نیست، در وهله اول مهمترین شرط برای یک مدیر ایمان و تقوا است که اگر نباشد و آن فرد هزاران حسن دیگر و ویژگی‌های پسندیده داشته باشد نباید برای مدیریت انتخاب شود.

وی اظهار کرد: یک مدیر ولایی در نظام جمهوری اسلامی باید اعتبار کسب کند و راه امام را بشناسد تا عاقل‌تر و فهیم‌تر شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه یک مدیر در حوزه مدیریت باید تخصص  داشته باشد عنوان کرد: مدیران باید این طور نباشد که از هر اموری اطلاع داشته باشد و رشته تخصص خود را ندارد بلکه باید مطالبی فراتر از تخصص خود را بداند و کسی که می‌خواهد در رشته مدیریت به خصوص دستگاهی فعالیت کند باید از تاریخ گذشته کشور اطلاع داشته باشد.

حداد عادل اذعان کرد: شما زندگی امام راحل را در عناوین مختلف ببینید،‌ به عنوان مثال زندگی حضرت علی(ع) سراسر علم و ادبیات برای جوامع بشری بود به طوری که ایشان امیر بیان بودند لذا یک مدیر باید با مقوله هنر و تاریخ آشنا باشد با همین دیدگاه نباید هنرمند باشد بلکه باید تصوری از هنر را در کارهای خود ارجاع دهد و همچنین دنیا شناس باشد.

وی تصریح کرد: امروزه مسئله محیط زیست امری است که هر مدیری باید به آن توجه کند، به عنوان مثال خیلی از تصمیم‌هایی که ما در کشور می‌گیریم برای محیط زیست اثر تخریبی ماندگار دارد و یا حتی بعضی از مدیران تصمیم به ساختمان‌سازی در عرصه شهرها می‌کنند و بعد از ۲۰ سال متوجه خطای خود می‌شوند و مسئله زیست‌بوم طبیعت را زیر سوال می‌برند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های مدیریت کلان توجه به محیط زیست است، تصریح کرد: هر بار خواستید به مدیریت‌های جهان نمره بدهید باید اول ببینید که چطور محیط زیست خود را نگه می‌دارند.

 

*مدیر جمهوری اسلامی باید پرکار باشد

وی ادامه داد: با توجه به مسائل گفته شده در کشور ما عقب‌ماندگی‌های زیادی تلنبار شده است که باید با درایت و الگوبردای از سایر مدیریت‌های مدیران در اقصی‌نقاط جهان آنها را جبران کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه امسال توسط رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی عنوان شد، تاکید کرد: یکی از رشدهای مدیریت جهادی پرکاری مدیران است که باید سر از پا نشناخته کار کنند به عنوان مثال مبتکر بودن و تکیه بر تحول باعث می‌شود که مدیران به چارچوب‌های قدیمی تکیه نکنند و روبه آینده گام بردارند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی‌های مدیران که اهمیت بالایی در حیطه کاری آنها دارد این است که صاحب قدرت برقراری روابط عمومی باشد و حسن برخورد خصوصا با ارباب‌رجوع را درک کند و بفهمد، تجزیه و تحلیلی که در رفتار خود انجام می‌دهد باعث می‌شود که هر آدمی پیش او بیاید بداند نفر اول است و با باقی افراد با مانند او برخورد کند.

حداد عادل بیان کرد: هر کسی در جامعه ظرفیت یک کاری را دارد و بعضی از افراد بی‌ظرفیت هستند این مسئله را در ثبات مدیریتی مدیران پیش از این دیده‌ایم به عنوان مثال آدمی که هر ۶ ماه یک‌بار می‌خواهد در یک جا باشد بدانید ثمره‌ای برای جامعه ندارد و یکی از مشکلات ما بی‌ثباتی‌های مدیریتی در کشور است.

وی اظهار کرد: در کشورهای خارجی‌ دیده‌ایم که وزیر آموزش و پرورش جدید وزیر قبلی را مشاور خود کرده است با همین دیدگاه اینکه در نهادها عنوان می‌شود ما به یکدیگر اعتماد داریم و همدیگر را برادر خطاب می‌کنیم چطور در عمل یادمان می‌رود و چرا باید مدیریت کشور را مثل توپ فوتبال به جناح‌های دیگر پاس بدهیم با همه این موارد، نگاه به چشم سوء‌ظن در دولت از سوی دولتمردان به مدیران قبلی بسیار بد است.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به جابجایی‌های مستمر در بین مدیران تصریح کرد: در همین کشور ما در بعضی وزارتخانه‌ها عده‌ای بودند که متوسط مدیریت آنها به سه سال هم نمی‌رسد لذا تعهد کاری و حضور تمام وقت برای یک مدیر باید ویژگی اصلی مدیریت او در سیستم باشد.

حداد عادل با اشاره به توسعه آموزش و تعلیم و تربیت در کشور عنوان کرد: موسسه تعلیم و تربیت در ژنو مدیری دارد که ۳۰ سال است در آن دستگاه بوده و آن را گسترش داده است، با این حال گسترش فرهنگ تعلیم و تربیت و همچنین سایر بحث‌های دیگر در جامعه باید از چنین فعالیت‌های مستمر و پایدار الگوبرداری کند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه ضروری‌ترین نیاز کشور مدیریت است، خاطر نشان کرد: ما در کشور سرمایه‌های زیادی نظیر نفت، دریا، جمعیت و جوانان نخبه زیادی داریم و اگر کشوری با چنین معیارهای بزرگ و اساسی برای زندگی مدیریت نداشته باشد گویی هیچ چیز ندارد.

https://haddadadel.ir/news/544-04-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.