تاریخ انتشار: 4 شهریور 1393

استاد شکوری زبان فارسی را رکن اصلی هویت تاجیکستان می دانست

دکتر حداد عادل در مراسم نکوداشت مرحوم استاد محمدجان شکوری بخارایی گفت: مرحوم شکوری به زبان فارسی به عنوان رکن اصلی هویت ملی تاجیکستان اعتقاد داشت و عمر خود را صرف این مهم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مراسم بزرگداشت مرحوم پروفسور محمدجان شکوری بخارایی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی از تاجیکستان عصر دوشنبه درمحل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم دکتر غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه بزرگداشت استاد شکوری کاری است بایسته که بر دوش ما بوده اما به دلایلی این بزرگداشت بر دوش دکتر محقق افتاد اظهار امیدواری کرد که «ما هم به نوبه خودمان به وظیفه مان درباره این دانشمند عمل خواهیم کرد.»

حدادعادل افزود: پس از فروپاشی شوروی دنیای اهل ادب و فرهنگ در ایران دگرگون شد و قلمرو جدیدی کشف و در دسترس ایرانیان قرار گرفت که پیش از آن درخیال با آن سروکار داشتیم.

به گفته حداد عادل پیش از فروپاشی شوروی کسانی که از تاجیکستان از ایران دیدن کرده بودند شاید به اندازه انگشتان یک دست نمی رسید اما با فروپاشی شوروی قلمرو وسیعی از زبان و ادبیات فارسی را کشف کردیم و تبادل فرهنگی بین دو کشور بسیار افزایش یافت و برای ایران این دسترسی بسیار خوشحال کننده بود و ما می دیدیم که وسعت ایران تا کجاست و مرزی که آرش به آن تیر انداخته بود را بهتر درک می کردیم. در چنین شرایطی استاد شکوری به ایران آمدند و ما از علم ایشان بهره می بردیم.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: استاد شکوری بیش از باقی دانشمندان تاجیکستان با ایران و فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارتباط علمی داشتند و در طول سال های ۱۳۷۵ تا زمان فوت ایشان من از این بخت برخوردار بودم که هر وقت به ایران می آمدند و هر وقت به تاجیکستان می رفتیم خدمت ایشان می رسیدم و در تابستان در خانه ساده ایشان مهمان بودیم و به قول تاجیکی ها نان شکسته بودیم.

حداد عادل در ادامه تصریح کرد:دکتر محمدجان شکوری انسانی با اخلاق، محترم، متین و بسیار سلیم‌النفس و خوش اخلاق بودند و ما هرگز از ایشان طمعی به مال و مقام و منال دنیوی ندیده ایم و ایشان هر وقت به ایران می آمد سعی می کردیم اسباب وسایل مورد نیاز ایشان را فراهم کنیم.

به گفته حداد عادل اگر زبان فارسی امروز در تاجیکستان زنده است یکی از کسانی که برای زنده نگه داشتن زبان فارسی بسیار تلاش کرده و سهمی داشته استاد شکوری است.او به زبان فارسی به عنوان رکن اصلی هویت ملی تاجیکستان اعتقاد داشت و عمر خود را صرف این مهم کرد.

حداد عادل افزود: در کارنامه علمی استاد شکوری ۴۴ کتاب و ۵۰۰ مقاله علمی وجود دارد که نشان دهنده تلاش و مبارزه در سراسر زندگی ایشان است و اگر کسی نوشته های ایشان را بخواند حیرت می کند.

https://haddadadel.ir/news/534-26-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.